Jump to content

Hva skjer når påhengsmotor er for lavt i vannet?

Relasjonsbyggern

Recommended Posts

Jeg kjøpte en båt til junior, den har langstammet motor, og jeg ser at plate over propell er ca 5-6 cm lavere enn laveste punkt på båten som er en glassfiberbåt. Hva fordeler eller ulemper har dette? Båten er laget for lang stamme, selv om den allerede er bygget opp med en tre klosse. Kan man bare heve motor mer for å få denne platen på motor i flukt med båt, eller er ikke det noe man trenger å tenke på?  Forslag? 

Det kommer litt an på skrogformen på båten. Blir en balansegang mellom tilstrekkelig kjøling av motor, minimal motstand i vannet, økt fart og grep for propellen. 

Har juniors båt planende skrog? I så fall bør «kavitasjonsplata» flukte med laveste punkt der akterspeil møter bunn/kjøl, som et utgangspunkt. I enkelte tilfeller kan motoren stå litt lavere, i andre tilfeller litt høyere, dette er noe du nesten må prøve ut selv for å finne ut hva som gir best fart og hva som fører til at propellen suger minst luft. Poenget er at motoren må få nok kjøling, undervannshuset gi minst mulig motstand og at propellen skal få tilstrekkelig tak i vannet under alle forhold. Så har poden planende skrog spørs det om ikke det hadde vært bedre med en annen motor, tilpasset den originale stammelengden som kreves. Kavitasjonsplata 5-6cm nedenfor alterspeilet fører til mye unødvendig motstand/friksjon og vannsprut for et planende skrog.

Er båten av litt større type, rund i bunnen (svinger opp litt akter, gjerne med langsgående kjøl og ikke-planende skrog) kan fint kavitasjonsplata/motoren stå lavere. Da når propellen bedre ned i vannet, selv i bølger.

Du kan til en viss grad øke høyden av akterspeilet med treklosser, men blir det for høyt uten tilstrekkelig avstiving blir motoren hengende ustabilt på akterspeilet, og veien til mistet motor er kortere.

Les og lær av det @Hakkannenskriver:thumbsup:

Vil generelt si at det alltid er lurt å opplyse om hvilken båt og motor det gjelder...

Det, for å få et best mulig svar, uten og gå veien om en mengde irrelevante kommentarer og råd.

I ditt tilfelle, fordi bildene dine er meget gode, kan en gjenkjenne båt og motor.

Ved heving av motor så husk at det også er et sikkerhetsspørsmål. Festeskruene må få skikkelig plass og du bør ha en egnet metall eller plastplate som gir godt feste for tallerkenskivene og gi høy friksjon alternativt ha en stoppekant over skivene.

Fartsmessig kan du i beste fall tjene en knop om du gjør alt annet riktig.

Slik motoren er montert nå kan du kjøre med folk i baugen uten at det suger luft, og du kan ha full fart i sving. 

Relasjonsbyggern skrev for 12 timer siden:

Jeg kjøpte en båt til junior, den har langstammet motor.

Båten er laget for lang stamme.       

På bildene ser det ut som det du sier ikke stemmer. 

Sikker på at motoren har lang stamme, og ikke ekstra lang?

Om du ikke er sikker kan du måle dette.

På motoren skal du måle fra der du setter motoren nedpå til kavitasjonsplaten. (Den platen som er over propellen).

Målene er circa:

Kort:    38 cm

Lang:    52 cm

Ekstra lang:   64 cm

Du kan også måle tilsvarende på båten, for å sjekke hvilken motorlengde den er beregnet for.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Utrolig hva dere vet ut i fra TS sine bilder.

Jolle og Selva-motor.

Kanskje greit at TS opplyser om merke og størrelse (HK) på motor, og merke og størrelse på båt, slik at de av oss som ikke er så synske kan få et bedre innblikk i oppsettet, og ut i fra det gi noen råd til TS.

Dette er en Hobby 345 med Suzuki DF9,9B motor. Dobbeltskroget båt som skal være ca 120 kg ifølge leverandør. Motor skal ha blitt justert på ytelse, men det vet jeg ikke. 
jeg ønsker en trygg båt og er ikke så opptatt av fart, men har også tilgang på en venn som kam lage ny akterspeil plage i syrefast med stopplist så motor da kommer i riktig høyde. Men er det det behov å verdt det, det lurer jeg på. 

Montasjen på din båt er ikke helt feil.

Den kan brukes som den er, men siden jeg er glad i å kjøre tur med rattjolle so ville jeg har rigget om fordi det hadde tatt meg 2 timer og resultatet ville blitt enda bedre, ikke først og fremst fart, men målbart på forbruk i nesten toppfart alene i båten.. og da varer tanken enda en time.... :thumbsup:

Kan du dele bilde av hvordan motoren sitter på skroget sett fra brønnen på båten?

Utifra bildene ville jeg tippet at undersiden av antikavitasjonsplaten er ca 35mm under kjøllinjen på båten. Du oppgir 5-6 cm, har du målt det med en 2m lang planke eller rettholt ?

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Montasjen på din båt er ikke helt feil.

Den kan brukes som den er, men siden jeg er glad i å kjøre tur med rattjolle so ville jeg har rigget om fordi det hadde tatt meg 2 timer og resultatet ville blitt enda bedre, ikke først og fremst fart, men målbart på forbruk i nesten toppfart alene i båten.. og da varer tanken enda en time.... :thumbsup:

Kan du dele bilde av hvordan motoren sitter på skroget sett fra brønnen på båten?

Utifra bildene ville jeg tippet at undersiden av antikavitasjonsplaten er ca 35mm under kjøllinjen på båten. Du oppgir 5-6 cm, har du målt det med en 2m lang planke eller rettholt ?

Jeg ser at min motor er 57 cm fra platen og til topp feste som ligger på akterspeilet.  Mål fra tipp til bunn på akterspeil er 52 cm. 

069621FB-383F-4205-A350-AC40F96AE496.jpeg

FBB28881-B3BB-44B6-B441-FC37A6D372E1.jpeg

• 1 måned senere...

Vi har en lang kyst og noen innsjøer....

Noen bruker båten i dype fjorder og har knapt sett et skalpeskjær, andre bor i et virrvarr av øyer og uregistrerte skjær....

Til mitt bruk er det verdifullt om båten stikker 10cm grunnere. Det vrimmler av steder jeg kan gå inn om jeg stikker 30cm kontra 42 cm...  Nå er jeg heldig som har utstyr til å sveise propeller og girhus selv... men jeg sparer både tid og penger, tross alt. At de 5" i dybde ikke er like relevant for alle er opplagt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...