Jump to content

Svakheter i akterspeilet på Nordkapp 705 Enduro

GJN

Recommended Posts

Jeg har en 2015 modell Nordkapp 705 der det har oppstått sprekker i akterspeilet begge sider. (Kosmetiske sprekker men er redd det er ytterligere delamineringer i båten i tillegg.)

Hvis en kjører båten hardt i noe sjø virker det som den er alt for "myk" i konstruksjonen bak.

Er det andre som har erfaring med dette? 

Har du noen gode nærbilder?

Det er ingen direkte sammenheng mellom stivt og sterkt i båtbygging med GRP.

Har sett flere båter som har havarert på grunn av stive elementer i en båt, enn at de flekser for mye. 

Når du sitter i en løpsbåt i 70 knop i bølger skal jeg love deg du kjenner godt at ikke motoren sitter "fast".... 

Jeg tror jeg forstår bekymringen din men ikke vær for urolig før det er helt klart at du har et seriøst problem.

Råd: Del et bilde og få råd av meget kompetente folk her inne.

Det har vel vært noen hendelser med Nordkapp båter som har sunket ved kai, uten at dette sikkert ikke har noen sammenheng.  For å forstå båtkonstruksjon så er det sånn at et skrog slettes ikke skal være for stivt, men det må ha rigid styrke der det er påkjenninger. Sprekker i gelcoat trenger ikke å ha noen styrkemessig betydning så lenge dette ikke trekker vann.  Ta et bilde av problemområdet, så er det mye lettere å bedømme om dette har noen strukturell betydning!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

GJN skrev for 16 timer siden:

Hvis en kjører båten hardt i noe sjø virker det som den er alt for "myk" i konstruksjonen bak.

Dette bør vekke bekymring, og undersøkes nøye. Blir et mareritt om motor detter av og skroget revner, når du er utaskjærs med hele familien.

GJN skrev for 20 timer siden:

Kosmetiske sprekker men er redd det er ytterligere delamineringer i båten i tillegg

Dersom du er engstelig for delamineringer så er det enkelt å sjekke det med ultralyd scanning- Når du ikke deler hvor du holder til er det ikke så lett å anbefale noen til å gjøre jobben.

Ser litt rart ut når du oppretter en bruker så anonymt som det går an, poster en omdømmerelatert tråd... uten å følge opp i to døgn...  ?

Redigert av dieselfan (see edit history)

Hadde vert fint med noen bilder her.

Reg er med det du ser er krakelering i gelcoaten enkelte plasser. Det er vel litt varierende praksis fra produsent til produsent hvordan slikt behandles. Er det kosmetisk eller strukturelle skader. 

Fint med bilder så kan ekspertisen gi gode råd. 

GJN skrev for 21 timer siden:

Jeg har en 2015 modell Nordkapp 705 der det har oppstått sprekker i akterspeilet begge sider. (Kosmetiske sprekker men er redd det er ytterligere delamineringer i båten i tillegg.)

Er det andre som har erfaring med dette? 

Hvis du er bekymret ville jeg kontaktet Nordkapp. Den erfaring jeg har med dem er at de er veldig ansvarbevisste og enkle å ha å gjøre med.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...