Jump to content

Bruce vs. Rocna

Kappa

Recommended Posts

I mange år har hatt et 15 kg Bruce med solid kjetting på min 40 fots seilbåt for å ligge på svai i ferien. Aldri har det sviktet, men jeg har alltid ligget lunt og alltid vært ombord selv.

Tabeller viser at 15 kg kanskje er i minste laget for båten. Mon om jeg burde hatt et Bruce på 20 kg for å være på sikre siden dersom jeg skulle la båten ligge på svai uten tilsyn noen døgn.

Rocna er muligens et bedre alternativ, for jeg ser denne ankertypen har mange tilhengere. Mens Rocna-eiere ser ut til å juble uoppfordret, er Bruce-eiere mer tilbakeholdne.

Samtidig scorer Rocna bedre på tester. Om forskjellen mot Bruce er marginal eller betydelig, har jeg ikke funnet ut av. Prisen på Rocna er imidlertid betydelig høyere. I tillegg må jeg trolig bygge om ankerholderen forut for at Rocna skal passe.

Er det noen med Bruce-erfaring som har synspunkter på om Rocna er betydelig bedre?

Det finnes mange moderne alternativer, ikke bare Rocna. Så kanskje du ikke trenger å bygge om ankerrullen.

Se f.eks. på Spade, Vulcan (Rocna sin "Spade-kopi"), Viking, Mantus, Manson Supreme, Sarca Excel og Ultra (som visstnok skal være noe av det beste å få tak i nå - men dyrt!).

Folk i Norge velger nesten alltid Bruce-kopi eller Delta til båtene sine av en eller annen grunn. Det er vel bare slik det er. Original Bruce er forøvrig bedre enn kopiene, men originalen har gått ut av produksjon for lenge siden.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Forskjellen mellom Bruce og Rockna er store, det er min erfaring. Mens Bruce må slepes mange meter før den setter seg bom, så setter Rockna seg der du slipper det. Det gjør beregning av hvor du skal slippe anker for at du skal havne der du vil på svai plassen vesentlig enklere. Rockna tar også hver gang, slipper flere forsøk.

Den viktigste egenskapen er nok likevel evnen til å resette seg, og skifte i vind/vær brekker den løs. Rockna som setter seg der den er, vi sette seg nær der du slapp den også på andre forsøk, mens Bruce skal dregges ett stykke før den tar.

Den aller viktigste forskjellen er allikevel kanskje veltebøylen, som gjør at Rockna tar på andre forsøk konsekvent, mens Bruce kan havne på rygg.

I situasjoner der trekk retning er konstant, og begge er kjørt godt fast, er nok forskjellen mindre, men som svaianker i varierende retninger er Rocna uovertruffen Bruce.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg er overrasket over at Rocna gjør det så dårlig hos Panope. Det stemmer dårlig med erfaringene fra brukere i cruising-forum og egne erfaringer. Har ivertfall hundre ankringer med Rocna, og har aldri dregget. Det setter seg alltid innen et par meter bortsett fra når bunnen er håpløs for alle ankertyper.

At til og med CQR scorer bedre enn Rocna er faktisk ikke til å tro. Han må ankre i et område som er svært lite Rocna-gunstig eller noe.

Rocna gjør det skarpt i bortimot alle tester bortsett fra hos Panope.

En av svakhetene til Rocna er forøvrig at enkelte bunntyper kan klistre seg til ankeret, og dersom vinden snur og ankeret løsner, kan det få problemer med å grave seg ned igjen. Dette er en forholdsvis sjelden problemstilling, og det er et minst like stort problem med klo-anker som har en tendens til å fiske steiner og tare i grabben. Man bør uansett være klar over at det kan skje.

Hadde jeg valgt nytt anker i dag, hadde jeg sett litt på Viking og Ultra, men jeg stresser ikke med å pensjonere Rocnaen og sover fremdeles godt i kuling.

Skal du forlate båten på anker noen dager er vel viktigste egenskap at det resetter seg trygt og raskt. Hvis det må slepes bortover bunnen ved endret vindretning, risikerer du at det fyller seg med gress og ikke får feste. 

Jeg har CQR, må av og til ha et par forsøk på å sette trygt. Ligger trygt inntil vinden snur, så vil gjerne ha alarm og følge med. I sommer fikk vi 180 grader vindskift og 12-15 m/s, vårt anker dregget noen meter før vi fikk feste igjen. Våknet av ankeralarmen, og så på loggen hvordan det svingte medvinds 20-30 meter før vi svingte fra fast punkt. 
En nabobåt med Bruce på samme sted gikk på grunn, og da jeg hjalp ham ut og fikk løftet ankeret var det fullt av gress. Vi hadde 50 m kjetting, han hadde tau. 

Dette var ikke ment som en sammenlikning av Bruce og CQR, mer hva som skjer når det blåser opp andre retningen enn ankeret ble satt. Sikkert tilfeldig at han gikk på grunn og jeg dregget før feste. Men ønsker å kjøpe et moderne anker ja. Om det heter Rocna, Vulkan, Spade eller Viking er jeg usikker på, men moderne ankere er bedre enn våre gamle modeller. 

Bruce er forøvrig godt til hekkanker når en ankrer og fortøyer baug-inn - da snur jo ikke kreftene og løsner ankeret. 

Redigert av lr-80 (see edit history)
33 minutes ago, shipahoy said:

Panope er veldig klar på at resultatene kan være helt forskjellige ved andre bunnforhold.

Merk nå også at noen av de testene er ganske ekstreme. At man skal ligge hardt belastet ene veien, så skal vinden snu 180 grader så du drar rett over ankeret før du trekker hardt motsatt vei er nå ikke akkurat en vanlig opplevelse i real life..

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev 10 minutter siden:

Merk nå også at noen av de testene er ganske ekstreme. At man skal ligge hardt belastet ene veien, så skal vinden snu 180 grader så du drar rett over ankeret før du trekker hardt motsatt vei er nå ikke akkurat en vanlig opplevelse i real life..

Enig. Men det er nå da ulykker skjer.

For et par år siden lå vi bak øya Danmark. Bukta var tjokka full av båter for anker når det skjedde - og vinden tok seg opp i tillegg (målte vel nesten 15 m/s i kastene). De fleste dregget, tror en eller to ble blåst på land, mens flere ble reddet av anker som satt seg fast i kjettingen til badebøyene.

Av kanskje 15 båter var det tre som lå igjen der de lå før vindskiftet. Vi og to andre. Viste seg at alle tre hadde Rockna. Vil tippe lignende moderne anker ville holdt like godt, men det er en stor forskjell på de og tidligere generasjoner som delta og bruce.

Vil anbefale TS et moderne anker. De gamle rutinerte ringrevene klarer seg nok på hva som helst, men for slike som oss betyr Rocna at vi kan sove trygt om natten :)

Jeg er langt fra ekspert på ankring,men ankrer på flere ulike dybder og havbunner.  Et Engbo som fulgte båten fikk nesten aldri feste. Rocna uten daumann fester seg,har aldri dregget (!) og er greit å få opp. Sover godt på svai.

Har Agder 840. Tidligere hadde jeg flere typer dregg/anker på seilbåt 31 fot. Ingen nær Rocna.

Jeg har sett tilnærmet alle ankervideoene til Panope. På meg virker det ikke som han har noen annen agenda enn å teste ankere. Og han kjører samme prosedyren på alle. Personlig ville jeg foretrukket Excel eller Viking. Nå kjøpte jeg det dårligste av dem alle, kopi av Bruce, 30 kg. Det er ikke helt likt original Bruce, 'nebbet' peker litt nedover. Jeg har testet det en gang på hard sand. Slapp ut ankeret. Tre/fire ganger dybden kjetting. Lot ankeret sette seg et par minutter. Ga 1500 rpm på motoren. Hulda går greit mot frisk bris på 1500 rpm. Ankeret gravde seg ned 15- til 20 cm. Satt dønn på under 10 meter avdrift. Jeg la ikke ut avlaster, så jeg ville ikke dra mer over ankerrulla. Sparte kr. 10000. Ikke det at kr. 10000 spiller noen rolle for en norsk pensjonist, mem likevel..

Har muligens nevnte før...

Jeg lå godt ankret på mitt Bruce i sommer, og måtte hjelpe en seiler rett i nærheten, som ikke fikk feste med sitt "plog" anker..vet ikke hvilken type...

Han drev nærmest på land ene gangen...jeg skubbet han av med lettbåten...

Han forsøkte oppankring  3 ganger, da gav han opp og gikk videre...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Bruce(-kopier) har vært brukt i en mannsalder, og er et anker som fungerer godt for de fleste. Det henger jo på baugen på ca annenhver båt, så det er ingen tvil om at man kan ligge trygt på det.

Men slik det er nå, med godt utvalg av femte generasjons anker, bør man velge et moderne anker om man skal kjøpe nytt eller bedrive omfattende ankeraktivitet.

De koster riktig nok noen tusen ekstra, men det sparer man fort inn igjen i form av trygghet og bedre nattesøvn (og kanskje unngår man at båten reker på land, med alt helvetesskapet det medfører).

For meg er 10000 kroner nesten ett år bryggeplass. Det er ganske mange penger for å henge bedre fast i bunnen, når jeg henger fast med noe som er mye rimeligere. En gang i blant er det vel de som ankrer som trenger mer hjelp enn andre. Som oppvokst i Oslofjorden er jeg vant til at vinden snur seg to ganger i døgnet. Og varierer mellom blikkstille til 10 m/s hver gang. Eller opp til 15 m/s. Men det er ikke slik at jeg slenger ut ankeret og reiser fra båten et par uker.

Opplevde to ganger på våre syv sesonger at Bruce mistet taket med baug mot land. Begge ganger med masse ålegress i kjeften. På svai er jeg redd frekvensen hadde vært høyere, så om vi hadde lagt mye på svai ville jeg vurdert seriøst å få et mer moderne anker montert. 

Jeg leste ti tusen tester og så på videoer på YouTube om ankring og hvilket anker. Byttet til slutt fra sånn syrefast Brucekopi 15kg til Rocna 15kg foran i fjor. Ble ca 2000kr i mellomlegg etter salg av Bruce. 

Opplevde noen ganger med Bruce at det la seg på rygg. Rocna ser bra ut foreløpig, sitter dønn fast. 

Men det er selvfølgelig mulig at all research og YouTube om ankere har gjort at jeg har blitt bedre på å sette ankeret:) på min ankerrulle smatt det uansett rett på plass. Føler meg skikkelig proff også med Rocna, så absolutt verdt 2000kr for en slik boost!

Fortsetter med 10kg Bruce bak, det blir jo bare brukt mot land, og sitter da som støpt der. 

Ankrer stort sett kun i mudder/gjørme, noen ganger sand.

Redigert av willmasta (see edit history)
Arne Henriksen skrev On 17.2.2022 at 10.26:

270020B3-60C7-4E82-AAA7-13F3B956B152.png.51063b0f7b300dd205623fc606956c48.png1. Sønnavind, sover trygt på anker

2. Nordavind i løpet av natta (anker ligger midt mellom 1 og 2)

3. 12-15 m/s nordavind fører til noen meter dregging. Ankeralarm på telefon løses ut, og det blir våken vakt resten av natta. Kort vei til land, og vindstyrke gjør at jeg er usikker på om jeg får baugen opp før jeg får fart om nødvendig. Heldigvis resetter anker og det går bra. Starter jolla og hjelper nabobåten som er blåst på grunn. 

19 hours ago, willmasta said:

Men det er selvfølgelig mulig at all research og YouTube om ankere har gjort at jeg har blitt bedre på å sette ankeret:)

Dette tror jeg er en viktig faktor. Tror mange får en bedre ankeropplevelse etter bytte fra Bruce(folkeankeret?) Til Rocna eller annet dyrere moderne design også fordi det gjøres litt research i forkant av bytte. Mer erfaring og research vil jo også gjøre at man gjør færre feil som fks. Nok line/kjetting i vannet.

Jeg sitter også med Brucekopi og drømmer om nytt anker, men det er ikke på topp av prosjektlisten ennå og har strengt tatt okke dregget så mye med det jeg har ennå.

Jeg drømte også om nytt anker. Helt til jeg fant ut hvor mye drømmen ville koste. Så jeg kjøpte en Bruce-kopi som er 10 kg tyngre. 20 kg har fungert for meg i 20 år. Har ikke en eneste gang opplevd at ankeret har lagt seg på ryggen og sklidd bortover. Mine kopier snur seg tvert rundt og graver seg ned. Så har vi testene til Panope, har sett på dem med stor interesse, og mener at de gir et godt bilde. Dog må jeg stille meg spørsmålet: Trenger jeg et anker som holder 5 tonn i løs sand, hvis 500 kg er nok? Selv Panope funderer rundt dette, hva er godt nok? Fiskebåtene i traktene der han bor bruker noen lite effektive jernkladder. Men det er robuste greier og godt nok. Noen ganger lurer jeg vel på om mange som aldri får feste burde tatt seg et kurs i ankring.

Vekten på ankeret har også invirkning på suksessfaktoren.

Da jeg kjøpte båten kom den med en Bruce-kopi, jeg kjøpte etterhvert en overdimensjonert orginal Mantus i baugen, har nå gått ned til en muligens litt underdimensjonert Rocna-kopi.  Erfaringene mien er at Mantus'en var veldig mye bedre enn Bruce'n, samt at Rocna-kopien slett ikke er like god som Mantus-ankeret, men om det skyldes ankertype eller ankervekt er slett ikke lett å vite.

Jeg følte at jeg alltid kunne stole på Mantus-ankeret - dersom jeg følte meg komfortabel på ankringsforholdene og omgivelsene, så pælmet jeg det bare ut og krøp direkte til køys uten å "kjøre inn" ankeret først.  Jeg hadde vel et par erfaringer med dregging, men da var det vel for lite kjetting ute.  Husker en gang jeg var sent ute til en avtale, sprang ut på dekk og winchet ut en "anseelig mengde kjetting" uten å sjekke dybden, kastet meg i jolla og kjørte til land.  Da jeg kom tilbake var moderskipet et helt annet sted enn der jeg hadde forlatt den, ankeret hadde ikke engang nådd bunnen!  Heldigvis gikk det bra :-) 

Kjettingen rustet (@Hulda foreslo å henge kjettingen bak på en bil og kjøre rundt på en grusparkeringsplass - det hjalp forsåvidt, men et par uker senere var kjettingen like rusten igjen), winchen streiket, og kjettingen ble byttet ut med tau.  Én fordel med det er at jeg vet om ankeret har nådd bunnen eller ikke :-)  Etterhvert mistet jeg Mantus-ankeret (sjakkel mellom anker og tau som ikke var sikret eller skrudd godt nok igjen - flaks at den røyk mens vi seilte på flatt vann i Stettinlagunen, og ikke natta før da vi hadde ankret opp sønnafor Falsör i urolige forhold) og byttet ut med en Rocna-kopi.

Jeg hadde et uhell i Sverige forrige sommer hvor ankeret ikke ville ta tak - det skulle vise seg at det ikke greide å penetrere sjøgresset godt nok, ble dratt bortetter bunnen og fylt opp med sjøgress.  Den ene gangen ankeret ikke skulle ta tak,  sluttet plutselig motoren å virke pga dieseldyr i tanken - hva er oddsen for at dette skal skje samtidig?  Jeg vurderte det som lite hensiktsmessig å slenge ut seil (stor båt, stort seil, mye vind, lite med plass til å manøvrere), så det var bare å slenge ut hekkankeret også (Bruce-kopi med kjetting) og håpe på minst mulig skader (båten fikk en del juling da sjöräddningssälskapet trakk meg ut den veien det var mest skjær).  Jeg har også hatt et par andre opplevelser av at ankeret ikke har sittet godt nok, men da har jeg antageligvis vært litt for gjerrig på taulengden.

På tråden her på BP var det en del som påsto at det sikkert ville gått bra om jeg hadde hatt kjetting i stedet for tau.  Kanskje jeg var for gjerrig på antall meter tau jeg slapp ut.  Men jeg tror kanskje mest det skyldes at ankeret er for lite.

Uansett - mine erfaringer både med Mantus, Rocna-kopi og Bruce-kopi (og da har jeg hatt stunder hvor jeg har ligget værfast for anker i et par dager og ventet på roligere forhold, samt forlatt båten og latt den ligge for anker i dagesvis - av og til i en hel uke - i forskjellige værforhold) er at dersom ankeret først har satt seg godt nok fast i bunnen, så sitter det.  Når jeg føler meg trygg på ankringsforholdene så dropper jeg bare anker og går til sengs - men det som er anbefalt praksis er å alltid kjøre ankeret godt fast ved å sette motor i bakk og se at det sitter godt nok.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...