Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Jeg har en original Bruce. Ligger i boden i Strömstad. Totalt ubrukelig. Det ankeret fikk aldri feste som var til å stole på. Prøvde ankeret over et par år. Om noen vil gi meg 10000 spenn for dette og to 20 kg Bruce-kopier (som er bra), så vel bekomme. Så skal jeg bruke pengene på noe mer moderne. Men jeg må sponses, det er betingelsen. Her er ett av kopiene:

20211105_130048.jpg.698b8d7d34cb68d8932999a9f68eebe7.jpg

Som man ser er det sand til midt opp på 'steget' etter en ankring i fjor. Det sitter dønn. Ankeret er svært likt det originale i utforming. Så har vi baugkonstruksjonen til Hulda:

Baug.jpg.4a83477d58e33761db00710d90ada5de.jpg

Inne bak tuppen her må ankeret passe. Det er helt uaktuelt å fikle med denne konstruksjonen, for den har bevist sin fortreffelighet i snart 20 år. Og rett på oversiden sitter posisjonslanternen. Slik henger ankeret opp og ut:

Anker1.jpg.9166e1366fe33874724900f64af1caa0.jpg

Det kommer 90 grader feil. Ruller rundt og graver seg rett ned. Om man ser nøye etter, så buer/vinkler 'graveleppa' nedover. Slik utforming er det ikke verken på originalankeret eller de andre to kopiene jeg har. Om ankeret skulle finne på å opptre som bonde eller steinsamler, så kan jeg vel sette vinkelsliperen i det og modifisere en smule. Det får først prøve seg. Mitt eneste forlangende er at ankeret holder båten fast. Etter en test, virker dette ankeret overbevisende på hard sand/mudder. Regner med at det også sitter i Bohusläns mudder, som er av løsere kategori.  Så får vi se om det fikser gressplenene lenger syd. Kan tenke meg at hard leire vil bli utfordrende. Her henger det på litt sand og en bite tang. Ankertesten her var på svensk side av Sekken.

Og nå tror jeg ikke at jeg gidder mer om ankere. 

Hulda

Hulda

Jeg har en original Bruce. Ligger i boden i Strömstad. Totalt ubrukelig. Det ankeret fikk aldri feste som var til å stole på. Prøvde ankeret over et par år. Om noen vil gi meg 10000 spenn for dette og to 20 kg Bruce-kopier (som er bra), så vel bekomme. Så skal jeg bruke pengene på noe mer moderne. Men jeg må sponses, det er betingelsen. Her er ett av kopiene:

20211105_130048.jpg.698b8d7d34cb68d8932999a9f68eebe7.jpg

Som man ser er det sand til midt opp på 'steget' etter en ankring i fjor. Det sitter dønn. Ankeret er svært likt det originale i utforming. Så har vi baugkonstruksjonen til Hulda:

Baug.jpg.4a83477d58e33761db00710d90ada5de.jpg

Inne bak tuppen her må ankeret passe. Det er helt uaktuelt å fikle med denne konstruksjonen, for den har bevist sin fortreffelighet i snart 20 år. Og rett på oversiden sitter posisjonslanternen. Slik henger ankeret opp og ut:

Anker1.jpg.9166e1366fe33874724900f64af1caa0.jpg

Det kommer 90 grader feil. Ruller rundt og graver seg rett ned. Om man ser nøye etter, så buer/vinkler 'graveleppa' nedover. Slik utforming er det ikke verken på originalankeret eller de andre to kopiene jeg har. Om ankeret skulle finne på å opptre som bonde eller steinsamler, så kan jeg vel sette vinkelsliperen i det og modifisere en smule. Det får først prøve seg. Mitt eneste jeg forlangende er at ankeret holder båten fast. Etter en test, virker dette ankeret overbevisende på hard sand/mudder. Regner med at det også sitter i Bohusläns mudder, som er av løsere kategori.  Så får vi se om det fikser gressplenene lenger syd. Kan tenke meg at hard leire vil bli utfordrende. Her henger det på litt sand og en bite tang. Ankertesten her var på svensk side av Sekken.

Og nå tror jeg ikke at jeg gidder mer om ankere. 

• Create New...