Vittig
1 hour ago, enslagsgjest said:Mener å huske å ha lest at @Ida Marie III var en erfaren dykker, så jeg tror nok ikke at han farer med tull. Men samtidig så sier @Vittig at han også er en erfaren dykker og har dykket mye på Vestlandet. Jeg er ikke dykker, men det jeg har sett av sand, har vært skjellsand/kalksand.
Ida Marie III påstår også å kunne se dette. Hvordan ser dere at det er kalksand? Alt som er lys sand er kalk?
Jeg har funnet lite/ingen dokumentasjon på hvilken type sand vi har langs kysten vår.
Jeg har funnet noe dokumentasjon på hva slags sand de har i tropiske strøk med korallrev på grunnere vann noe som også er grunnen til at jeg kaller det papegøyefiskbæsj.
Så det spiller ikke så mye rolle hvor erfaren dykker du er... Vet du hva slags sand det er mest av i Norge? Eller er det sånn at enhver påstand fra en veteran på forumet tas for god fisk?
Jeg liker fakta som kan dokumenteres. Jeg verdsetter også erfaring høyt, men tviler sterkt på at evnen til å skille på forskjellig type sand i et miljø med mindre farger enn vi har på overflaten blir bedre med mer dykkererfaring.
Dette er også en av utfordringene med de forskjellige ankertypene. den norske testen det ble linket til tidligere fra slutten av 90-tallet mente at Bruce var det beste ankeret(denne er utdatert). Andre moderne tester jeg har sett viser at ankeret ikke biter på sandbunn i det hele tatt(dette vet jeg ikke stemmer).
Til slutt sitter det bedrevitere som med sikkerhet påstår å "vite" at deres anker er det definitivt beste og bruker gjerne flere titallstusen for å støtte opp rundt den påstanden. Det er heller ikke så rart. Jeg har igjen å møte en produsent som selger ankrene sine til toppris og reklamerer med middelmådig ytelse.
Problemet er at det er vanskelig å bevise. Jeg syntes kvaliteten på testene som utføres er for dårlig og at den blir enda mindre relevant når det testes på andre bunnforhold enn vi er vandt til i Norge. Det er bemerkelsesverdig når nesten alle som tester ankre kommer frem til helt forskjellige ankre som de beste. Jeg har også sett tester som viser at Rocna er et av de verste ankrene. Derfor står jeg fast ved at jeg savner kvalitative tester fra våre farvann. Dere som er fornøyd med den dokumentasjonen dere har klart å finne må selvfølgelig få lov til å være det. Jeg er ikke fornøyd.
Til slutt så tenker jeg denne tråden er et fint bevis på den påstanden. Denne tråden hadde ikke blitt så lang hvis det ikke var tvil om det beste designet.