Jump to content

230v kjøleskap kalde temperaturer?

Timmeeh

Recommended Posts

Synes det blir litt heftig å betale 10-12000 for et isotherm skap, så ser på muligheten å sette inn et rimelig 230v kjøl i båten. Fant et lite hendig på elkjøp type matsui, men den måtte ha 16gr for å fungere.

finnes det skap som tåler å stå i rundt 5gr? Tenker å ha litt lunk på, men på de kaldeste dagene blir det sikkert bare 5gr om bord. 

https://seatronic.no/alpicool-cr65-kjoleskap-med-gra-solv-front-12-24v?gclid=EAIaIQobChMI8san28WH9gIVBGIYCh2pQwdBEAQYAiABEgKgnfD_BwE

dette er jo innenfor prismessig, men det er litt stort. Det går akkurat i bredden (47cm) om jeg skjærer vekk en list i skapet. Men må ut med 2 skuffer hvis det skal gå i høyden. Skulle helst hatt maks 50cm ish høyde.

Hvis du ser i manualen til Cruise serien til Isoterm, så fungerer ikke de heller ved lave temperaturer.

2. Usage instructions
The climate class is indicated on the data plate inside the unit itself.
SN or extended temperate class (ambient temperature from 10°C to 32°C)
N or temperate class (ambient temperature from 16°C to 32°C)
ST or subtropical class (ambient temperature from 16°C to 38°C)
T or tropical class (ambient temperature from 16°C to 43°C)

Matsui kjøleskapet er subtropical.

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap-frysere/minikjoleskap-og-minibar/matsui-minikjoleskap-mml50b18e/MML50B18E

index skrev 1 time siden:

Om det er fem grader ute er det vel bare å åpne døren? Trenger ikke kjøleskap når det er kjøleskaptemperatur ute.

Det virker litt bakvendt å varme opp båten for å kunne holde kjøleskapet kaldt.

Men når jeg bruker båten om vinteren, så er det jo 20gr inne når jeg bruker den. Så fortøyer jeg og drar hjem. På landstrøm gidder jeg ikke fyre opp til 16 grader, dermed synker innetempen til omlag 5 på de kaldeste dagene. Tenkte bare det hadde vært kjekt om kjøleskapet kunne stå på hele tiden, men hvis det er samme problematikk på isotherm og «båtskap» så må jeg bare skru det av når jeg forlater da? Så skru det på når båten er i bruk?

det er jo isolert så det holdes jo kaldt noen timer etter jeg har stoppet, til tempen inne i båten har sunket. 

da ser jeg ihvertfall ingen grunn til å ikke kjøpe et matsui benkskap til 1500 med en liten inverter? Det passet bedre enn alpicool sitt også.

Timmeeh skrev 1 minutt siden:

Tenkte bare det hadde vært kjekt om kjøleskapet kunne stå på hele tiden, men hvis det er samme problematikk på isotherm og «båtskap» så må jeg bare skru det av når jeg forlater da? Så skru det på når båten er i bruk?

Jeg ville gjort det. Uansett type vil du nok på vinteren få føling med nedre temperaturgrense. 

Har du regnet på strømforbruk på 230V kjøleskap og inverter kontra 12V kjøleskap?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev Just now:

Jeg ville gjort det. Uansett type vil du nok på vinteren få føling med nedre temperaturgrense. 

Har du regnet på strømforbruk på 230V kjøleskap og inverter kontra 12V kjøleskap?

Ja. Det er jo ikke ofte dette vil være et problem heller så. :thumbsup:

har ikke regnet på det. Er muligens mer tap med inverter? Får sikkert igjen noe i form av varme da , som jeg stort sett ellers vil ha på. 

Timmeeh skrev 1 minutt siden:

har ikke regnet på det. Er muligens mer tap med inverter? Får sikkert igjen noe i form av varme da , som jeg stort sett ellers vil ha på. 

Joda, men elektrisk oppvarming er vel ikek spesielt gunstig når du ligger for batteridrift. Underveis med motoren i gang spiller det mindre rolle. Eller med landstrøm tilkoplet. Så spørsmålet er vel om det ekstra strømforbruket er til å leve med når du ligger kun for batteri. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Absolutt ikke gunstig. Har ikke fått båten i bruk enda, så skal jo ikke si for sikkert hvordan bruken blir. Men slik jeg ser det er det mest landstrøm og med motor igang, så for 8000 spart er nok det til å leve med ja :-) 

hadde jeg bodd i det glade sørland og vært mye i uthavn ser jeg viktigheten i forbruk. 

Sitat
  • Peltier minikjøleskap

Dette kjøleskapet vil du ikke ha i båten! 😉

Er et termoelektrisk skap som trekker rundt 5A og omtrent ikke kjøler. Gir problemer med å kjøle i sommervarme.

Om du er redd for lav temperatur når du ikke er i båten, så sett en termostat på tilførselen. La kjøleskapet bli strømløst når temperatur faller under 16 grader.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hehe ok, kanskje en grunn til det går ut av sortimentet :giggle:

ja det ser ikke ut som jeg finner skap med SN klasse, så da blir det 16 gr som er aktuelt. Har lest litt, og forstår det slik at kjølemediumet blir for tykt i kaldere temperaturer. Og at kompressoren sliter, og blir ødelagt på kort tid..

termostat var slett ingen dum ide, jeg får se hvilken temp jeg får i båten og hvor mye skapet blir brukt. Er mest for å ha litt pålegg og sånt i når man er å fisker dagen lang egentlig. På langtur er det jo ingen problem da det alltid er varmt om bord.

Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Må bare finne denne et sted så er jeg i mål. Tåler +8 gr og var gratis

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/campingvogn-og-bobil/campinghusholdning/minikjoleskap-604102/

For ordens skyld ser det ut som det kjøler ned til maks 8 grader. Altså er det ikke temperatur utenfor det snakkes om, men inni.... Så litt drøyt å kalle det et kjøleskap.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...