Rookie_332 Startet 18.Februar.2022 Del på Facebook Startet 18.Februar.2022 Når du drar inn ankre akter bruker du kun motoren på anker vinsjen slik at du drar deg forsiktig bakover uten å bruke båtens motor slik at du da slipper å skulle få tau/kjettingen i propellen ......eller hva gjør dere Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Jepp, og når båten har fått litt sig bakover så stopper jeg litt for å avlaste vinsjen. Da er det mest bare å snurre opp slakt tau. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Ja, trekker alltid båten bakover vha ankerkjetting når jeg ankrer med anker bak og baug mot land. Dersom jeg benytter båtmotor er det i hovedsak i forovergir for å sørge for at ikke båten får for stor fart akterut. Jeg har tidligere skadet hekken ved å fortsette å winche opp kjetting på akterwinchen mens anker og kjetting har blitt ligget forran båten. Det er alltid store forskjeller mellom forskjellige båter, båtstørrelser og båttyper, så det som er åpenbart sant for én ("man bruker aldri båtmotor for å bakke mot anker" i mitt tilfelle) er ikke alltid sant for andre - men jeg har tung båt, kjetting på hekkanker, propell på fast aksel et godt stykke forran roret ... hadde jeg hatt lett båt, tau i stedet for kjetting, og propellen langt bak på båten så ville jeg i hvertfall ikke brukt båtmotoren. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 (Og hovedankeret mitt, i baugen ... der er winchen ute av drift, og jeg har byttet ut kjettingen med tau. Jeg trekker inn uten motorkraft når det er mulig. Dersom det er mye vind og vi er flere ombord, så ber jeg noen om å gi litt motorkraft forover mens jeg drar inn. Det blir fort mye springing frem og tilbake dersom jeg prøver noe slikt mens jeg er alene, og det må jo også styres mot ankeret, så er jeg alene ombord og det er for mye vind, så blir det å bruke fallvinsj. Man bør helst ikke ligge med hekkanker dersom det er mye vind, så den problemstillingen har jeg stort sett ikke støtt på. Av og til er marginene knappe, eksempelvis dersom man har skjær, stener eller andre båter rundt seg, eller ligger i et trangt havnebasseng med hekkfortøyning. Jeg husker ikke om jeg har vært nødt til å bruke motor under slike omstendigheter - det er relativt sjeldent at jeg ligger ankret slik til. Jeg tror jeg har greid meg med god planlegging i de tilfellene hvor man har hatt et hekkanker ute. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Worry II Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Vinsjen har den jobben, men som mye annet til vanns, alt er avhengig av vinden. Tenk hvor lett alt hadde vært uten vind.. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 18.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Olevine skrev 54 minutter siden: Jepp, og når båten har fått litt sig bakover så stopper jeg litt for å avlaste vinsjen. Da er det mest bare å snurre opp slakt tau. 👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 18.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 tobixen skrev 54 minutter siden: Ja, trekker alltid båten bakover vha ankerkjetting når jeg ankrer med anker bak og baug mot land. Dersom jeg benytter båtmotor er det i hovedsak i forovergir for å sørge for at ikke båten får for stor fart akterut. Jeg har tidligere skadet hekken ved å fortsette å winche opp kjetting på akterwinchen mens anker og kjetting har blitt ligget forran båten. Det er alltid store forskjeller mellom forskjellige båter, båtstørrelser og båttyper, så det som er åpenbart sant for én ("man bruker aldri båtmotor for å bakke mot anker" i mitt tilfelle) er ikke alltid sant for andre - men jeg har tung båt, kjetting på hekkanker, propell på fast aksel et godt stykke forran roret ... hadde jeg hatt lett båt, tau i stedet for kjetting, og propellen langt bak på båten så ville jeg i hvertfall ikke brukt båtmotoren. 👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Jeg har brukt motoren i bakk en gang ved opptak av anker, uten at jeg var klar over det. Det gjør jeg garantert ikke en gang til! Det var ikke gøy å få mange tørn med kjetting rundt propellen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rookie_332 Svart 19.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2022 Lars H. skrev for 8 timer siden: Jeg har brukt motoren i bakk en gang ved opptak av anker, uten at jeg var klar over det. Det gjør jeg garantert ikke en gang til! Det var ikke gøy å få mange tørn med kjetting rundt propellen. Uff ja det er det jeg er redd for og 😁👍 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2022 Del på Facebook Svart 19.Februar.2022 Det gikk heldigvis bra uten skader på propellen. Det var full sommer med 30°C i luften og 25°C i vannet slik at badingen gikk greit. Å få tredd kjettingen av gikk forbausende enkelt. Tau kiler seg mye verre fast. Jeg har hatt det også, en gang midt ute på kosterfjorden (blåse med flytetau til teine) og en gang i havn med fast line for akterfortøying slik som er vanlig i Sverige. De gangene måtte jeg ha hjelp av dykker (kalt i vannet). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rookie_332 Svart 19.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2022 Lars H. skrev for 4 timer siden: Det gikk heldigvis bra uten skader på propellen. Det var full sommer med 30°C i luften og 25°C i vannet slik at badingen gikk greit. Å få tredd kjettingen av gikk forbausende enkelt. Tau kiler seg mye verre fast. Jeg har hatt det også, en gang midt ute på kosterfjorden (blåse med flytetau til teine) og en gang i havn med fast line for akterfortøying slik som er vanlig i Sverige. De gangene måtte jeg ha hjelp av dykker (kalt i vannet). Takk for info 🙂👍 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2022 Del på Facebook Svart 19.Februar.2022 (redigert) Men jeg er glad jeg har båt med rett aksling og grov propell, kjetting i drev tror jeg ville blitt et problem. Her historien om da jeg fikk kjetting i propellen, skulle gjerne hatt video av det. En gang ved Smögholmarne i Sverige la jeg ut ankeret med kjetting og gikk langsomt mot land inn ved siden av en seilbåt. Men jeg kunne ikke komme helt inn pga. en stein, så jeg stoppet og dro meg ut med vinsjen. Plutselig bråstoppet båtmotoren, jeg hadde fått den i "revers", og kjørte propellen i kjettingen. Da jeg holdt jeg på å drive sideveis på et skjær, så svensken i seilbåten det og ba meg kaste en trosse til ham så kunne han feste det i sin båt. Men jeg klarte ikke å kaste så langt. Dermed tok han av seg solbrillene, stupte uti og svømte ut til trossen, tok den mellom tennene og svømte tilbake til egen båt og strammet opp. Så var det min tur til å bade og få kjettingen ut av propellen (som ikke ble skadet). Redigert 19.Februar.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jotto Svart 19.Februar.2022 Del på Facebook Svart 19.Februar.2022 Jeg bakker som regel før jeg bruker ankervinsjen hvis det er litt vind. Synes det høres ut som at vinsjen jobber vel hardt når den må dra båten opp mot vinden, men det er mulig at det bare er synsing. Jeg har påhengsmotor på en 8 m skjærgårdsjeep, så det er ganske enkelt å ha kontroll på at kjettingen ikke er i konflikt med motoren. Tror nesten jeg må gjøre det med vilje hvis jeg skal få kjettingen i propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.Februar.2022 Del på Facebook Svart 19.Februar.2022 Jeg har seilbåt. Vinsj akter, foran drar jeg selv. Foran kjører fruen så jeg bare drar tau, kjetting og anker, akter bakker jeg så vinsj jobber med slakk kjetting. Propell langt under skroget, skal ikke ha kjetting inn der, foran roret….. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.