Jump to content

Kjøre på strødd vei med henger, kan det skade båten?

mavi

Recommended Posts

Skal hente en båt på Østlandet i løpet av vinteren med henger. 

Hadde egentlig tenkt å kjøre over fjellet, men var en som advarte om det siden en kunne komme over strødde veier som fungerte som sandblåsing av skroget.

Noe sannhet i det eller bare myte?

Båten er noe bredere enn bilen på det bredeste.

Kysten blir ganske mange timer ekstra, men blir den veien om det er noe sannhet i påstanden over.

2 hours ago, LM 605 said:

Er det mulig å pakke inn "fronten"/baugen av båten med ei presenning etc., som bindes/teipes godt rundt, så skulle du vel være på den sikre siden når det gjelder steinsprut?

Hadde med ATV´en på henger til hytta en gang, og tenkte det var lurt å pakke den inn med pressenning. resultatet var matt lakk der presseningen hadde ligget på fronten! så her må man vurdere!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 24 minutter siden:

Hadde med ATV´en på henger til hytta en gang, og tenkte det var lurt å pakke den inn med pressenning. resultatet var matt lakk der presseningen hadde ligget på fronten! så her må man vurdere!

Det er klart at man må være nøye med hvordan dette utføres, når det gjelder presenning. Kan jo kanskje legge under noe bobleplast eller lignende, på utsatte steder/hjørner etc. Nå vet jeg ikke hva slags båt dette gjelder, om det er en åpen båt, skjærgårds-jeep, day-cruiser , eller hva, så det er jo litt vanskelig å anbefale noe her.

mavi skrev 13 minutter siden:

Er en litt eldre Ibiza 20 sport.

Skulle vel gå bra å pakke denne båten inn "i fronten" med ei presenning som bindes/tapes rundt, på en eller annen måte. Eventuelt et konsoll trekk i tillegg  hadde vel  og vært greit for ikke og få for mye skitt opp her. Tror nok dette går greit. Gjorde noe liknende selv på en Askeladden 525 Excel en gang, da båten skulle fraktes over noen mil på mye sand strødd vei. 

Jeg fikk fraktet båt på henger fra Bergen til Sørlandet og vil absolutt anbefale å ta noen forebyggende grep før transport. Min ble fraktet i øsende regnvær. Det så ut som båten hadde blitt vannslipt der hvor sprut etter dekkene på trekkbilen hadde truffet. 
Måtte rubbes opp for å bli fint igjen. Min har farget skrog og mulig det blir mer synlig enn på hvitt skrog, men hadde som sagt tatt grep. Hva med å legge på en billig folie som du kan dra av etter turen? Da slipper du mange av problemene nevn over her. 

mavi skrev for 15 timer siden:

Hadde egentlig tenkt å kjøre over fjellet, men var en som advarte om det siden en kunne komme over strødde veier som fungerte som sandblåsing av skroget.

Noe sannhet i det eller bare myte?

Jeg frakter snøskuter i åpen henger, og ser hvordan skutertrekket og hengeren ser ut i front etter kjøring på strødd vei.

Ser ikke ut i det heletatt.

Ville ikke tatt sjansen på at sandblåsingsteorien er en myte ved frakt av ubeskyttet båt.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...