bliss X Startet 17.November.2005 Link til dette innlegget Startet 17.November.2005 Så var det min tur. Oppdaget i går at det lekker inn gjennom et vindu. Det ser ut som at gummipakningen ikke tetter godt nok i et hjørne av vinduet, og skruene på innsiden sitter dønn fast. Har ikke sjans på å få dem løs. Pakningen er hel. Noen gode råd på hvordan jeg kan få det tett? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.November.2005 Link til dette innlegget Svart 17.November.2005 Latmannsmetoden. Tett utenfra med sika e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Beneteau Svart 17.November.2005 Link til dette innlegget Svart 17.November.2005 Vi har samme problem på vår båt Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.November.2005 Link til dette innlegget Svart 17.November.2005 bare en ting å gjøre. Bryte av skruene og bytte den utvendige ringen. Åssen de bolde båtbyggere i kvalitetsbåtenes Mekka, kan bruke syrefaste skruer på en aluminiumsring, kan man jo spekulere over. For det er sikkert det som er årsaken til at det sitter børr. Forøvrig har jeg ikke tro på latmannsmetoden. Lekkasjen blir mindre, men tett blir det neppe.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ray Svart 17.November.2005 Link til dette innlegget Svart 17.November.2005 Hadde også dette problemet i fjor. skruene satt fast men ruta måtte ut. Bare en utvei, måtte borre ut alle skruene, laget nye pakninger av sika,(la på en tykk streng som fikk tørke til den fikk en hard hinne) hadde så på en sika streng til. satte inn igjen rutene. Har vært tett i ett år nå Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Slagskibet Svart 17.November.2005 Link til dette innlegget Svart 17.November.2005 Men hvordan kan du bryte av skruene når de ikke kan løsnes da Suzuki ? En kan jo massakere hele ramma da men går utfra du har en lur metode ? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 17.November.2005 Link til dette innlegget Svart 17.November.2005 Er det snakk om ørliten lekkasje har jeg hørt godord om noe som heter så enkelt som "leak-fix". Aldri prøvd det selv. Maritim har det, og jeg regner med det finnes hos andre forhandlere også. Kanskje verdt å prøve før ramma rives i filler. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 17.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2005 Er det snakk om ørliten lekkasje har jeg hørt godord om noe som heter så enkelt som "leak-fix". Aldri prøvd det selv. Maritim har det, og jeg regner med det finnes hos andre forhandlere også. Kanskje verdt å prøve før ramma rives i filler.Lekkasjen er ikke stor, og som sagt ser pakningen hel ut, men den slutter ikke like stramt intill i det ene hjørnet, og det er der vannet ser ut til å komme inn. Hadde åpet det fantes et eller annet flytende lurium som man kunne forsøke å sprøyte inn. Å begynne med sika tror jeg bare ender opp i klin. Får se litt nærmere på leak-fix. Når det gjelder skuene, Suzuki så sitter de i en ramme på innsiden. Har ikke helt fått med meg hvordan denne konstruksjonen virker. På andre vinduer går det å skru, men ikke her. Mulig det kommer av lekkasjen. Blir i tilfelle å borre ut en haug med skruer, eventuelt slagtrekker? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 17.November.2005 Link til dette innlegget Svart 17.November.2005 Koster lite å prøve med Captain Tolley Creeping Crack Cure - artikkelnummer 1798-00 hos Maritim. Eller PP Lekkasjefiks - artikkelnummer 1765-04 hos Maritim. Verdt et forsøk - skikkelig rengjøring først og deretter litt guffe. Adskillig mindre arbeide enn litt mer omfattende metoder. Men lekkasjer kan være noe herk å komme til livs. Sliter selv med noen i Sjømannen som jeg ikke blir kvitt . Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.November.2005 Link til dette innlegget Svart 17.November.2005 Eldre aluminiumsramer er ofte en del tært, gjerne i/rundt skruehull mellom inner og ytterramme, og det er derfor ikke alltid like vellykket å begynne å rote med dem. Jeg har god erfaring med å legge en limfuge på utsiden. Skjær bort alt du kan av gammel tetningsmasse og gummi. Gjør GODT rent med fettløser av et eller annet slag, Sett på maskeringstape på ramma og vinduet slik at der er plass til en moderat trekantet limfuge og legg i UV-bestandig tetningsmiddel. Jeg har brukt Pantera fra Jørg Becker med godt resultat (har foreløpig bare 1 års erfaring men det ser bra ut så langt). Andre alternativer kan være Sikaflex med primer e.l. Det er normalt bare nødvendig å fuge de tre sidene som ikke vender nedover. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
tenor Svart 17.November.2005 Link til dette innlegget Svart 17.November.2005 Captain Tolley Creeping Crack Cure, som foreslått over har fungert bra for meg. Liten lekkasje fremdeldes tett etter 3 år. MVH Tenor Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.November.2005 Link til dette innlegget Svart 17.November.2005 Jeg har ikke fullt så gode erfaringer med Captain Tolley. Noe skikkelig kliss hvis du søler på aluminium og skroget, og hller ikke særlig langvarig reparasjon i mitt tilfelle. Hold tett i et par måneder, så var det lekk igjen.. Hvis det er mellom ramme og overbygg det lekker, så er det nok ikke gummipakning der. Hos meg var det i alle fall butylbånd som var brukt, nesten som tjærebånd. Hos meg var dette mer eller mindre borte i overkant, sikkert etter at skuene har vært strammet flere ganger for å få det tett. Jeg var heldig, kun en skrue knakk ved demontering. Borret ut restene av denne, slik at jeg kunne sette inn en ny. Monterte så ytterrammen med sikaflex i mellom ramme og overbygg, og nye skruer med litt Aqualube på (glimrende middel for å unngå at rustfrie skruer setter seg i aluminium ). Og tett ble det, i alle fall så lenge jeg hadde båten... Solgte den et par måneder etterpå, så noen lengre historikk har jeg ikke! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 17.November.2005 Link til dette innlegget Svart 17.November.2005 Lasse - har du sjekket med HR om de har noen tips? De leverte jo disse vinduene på sine 312, 352 og 38 i mange år, og du er sikkert ikke den første som har fått en liten lekkasje her Sitér dette innlegget Link to post
Fru Charente Svart 18.November.2005 Link til dette innlegget Svart 18.November.2005 Ikke bruk leak-fix eller andre lurium det er noe ordentlig søl - det sies at dette vannlignede stoffet selv finner fram til lekkasjen og tetter. Forsåvidt gjør jo luriumet det og tetter en stund helt til du må ta på mer. Dersom det renner ned på gelcoaten får du det ikke bort i en håndvending. Har prøvet det meste men med dårlig resultat. Måtte til slutt bruke plasterrens ( fås på apotek ), og da måtte vi frem med rubbing og full pakke. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 18.November.2005 Link til dette innlegget Svart 18.November.2005 Har denne uken fått lekkasjer under hele vindusrekken inne i kabinen min. Har aldri hatt dette før. Nå skal en jo si at været disse ukene ikke har vært helt etter "normalen" her i Bergen, men er dette en lekkasje, eller bare en god dose kondens? Noen som vet? Er det også lurt å ha en ovn på kontinuerlig i kabinen, for å få tørket ut slike ting. Eller vil dette bare skape mer kondens? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.November.2005 Link til dette innlegget Svart 18.November.2005 Hei. Hadde selv en lekkasje ved et frontvindu. Ved kraftig slagregn kunne det komme inn nesten1/2 liter vann på en halvtime. Gikk løs på problemet med Kaptain Tolley. Gjorde jobben tre ganger med opptørking imellom. Dette var i våres, og hittill kommer det ikke en dråpe inn. Men det kan som andre sier være noe søl. White Spirit er imidlertid utmerket til å fjerne søl, både før og etter herding. For å redusere søl brukte jeg engangssprøyte med tynn nål, 0,6mm tror jeg jeg brukte. Spissen på tuben er alt for grov. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Intruder Svart 18.November.2005 Link til dette innlegget Svart 18.November.2005 (redigert) Istedenfor å ta ut ruta og dermed ødelegge listverk osv kan følgende metode anbefales: 1. Legge maskeringstape rundt der pakningen slutter (gjelder både mot skrog, vindu og listverk) 2. Skjære vekk orginalpakningen med en tapetkniv 3. Vaske med tynner/sprit 4. Legge inn sikafleks i ønsket farge 5. Dyppe fingeren i såpevann og glatte ut sikafleksen Det er nå laget en ny pakning som holder tett i mange år.... Denne metoden vet jeg mange som har brukt, det ser også meget profft ut da du har laget en ny pakning! Redigert 18.November.2005 av Intruder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 18.November.2005 Link til dette innlegget Svart 18.November.2005 Har denne uken fått lekkasjer under hele vindusrekken inne i kabinen min. Har aldri hatt dette før. Nå skal en jo si at været disse ukene ikke har vært helt etter "normalen" her i Bergen, men er dette en lekkasje, eller bare en god dose kondens? Noen som vet? Er det også lurt å ha en ovn på kontinuerlig i kabinen, for å få tørket ut slike ting. Eller vil dette bare skape mer kondens? Burde ikke bli mer kondens hvis du passer på at du har litt ventilasjon i tillegg, men var jeg deg ville jeg undersøkt om du virkelig har en lekkasje. Jeg har også litt fukt i båten, i enkelte hjørner er treverket i skottene litt misfarvet. Da jeg nå i uka skulle finne om det var lekkarsje noen plasser fikk jeg meg en liten overraskelse. Rotne kryssfinerplater i taket inne i forpiggen, må ha en del ny skottbekledning også. Det er som regel værre enn man tror. Lekkasjen kommer fra vinduene, og en luke på framdekket. Nå blir det å rigge seg til med presenning ,varmepistol og sikaflex. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2005 Lasse - har du sjekket med HR om de har noen tips? De leverte jo disse vinduene på sine 312, 352 og 38 i mange år, og du er sikkert ikke den første som har fått en liten lekkasje herNei jeg har ikke sjekket med HR, for jeg tror jeg vet da de sier. Hele greia må ut og pakning byttes osv.Som sagt er ikke lekkasjen stor. Hadde den vært større, eller jeg hadde sett at pakningen så morken ut, ville jeg tatt ut hele greia - borret ut skruene som sitter fast osv. Oppdaget dette første gangen for 2 år siden. Den gangen trodde jeg det var kondensvann, men var ikke sikker så jeg har holdt et øye med det. Det har vært tørt fram til nå. Det har jo regnet en del, så jeg antar at de er årsaken til at det igjen har kommet inn vann. I og med at det er så lite hadde jeg håpet å finne en "latmanns" løsning. Tror jeg prøver med noe "lurium" så får vi se. Først skal burka på og med varme inne vil det få god tid til å tørke opp. Skal ta noen nærbilder av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.November.2005 Link til dette innlegget Svart 19.November.2005 Captain Tolley Creeping Crack Cure, som foreslått over har fungert bra for megBruk heller Burgess CrackSealer den holder en mye bedre kvalitet etter min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 19.November.2005 Link til dette innlegget Svart 19.November.2005 (redigert) Hadde også dette problemet i fjor. skruene satt fast men ruta måtte ut. Bare en utvei, måtte borre ut alle skruene, laget nye pakninger av sika,(la på en tykk streng som fikk tørke til den fikk en hard hinne) hadde så på en sika streng til. satte inn igjen rutene. Har vært tett i ett år nå Hadde samme jobben på Maxien før jeg solgte den. Snakket med glassmester, båtbyggere og sjekket på Maximalt.dk. før jeg gjorde jobben. Konklusjonen var - dersom ruta skal ut - skal det ikke brukes sikaflex som pakning. Det skal brukes en gummipakning av noe som heter butylgummi. Det var ikke så lett å finne, men de hadde hos en lokal jernvarehandel som heter Einar Johnsen. Det ble tett.. Redigert 19.November.2005 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Svart 19.November.2005 Link til dette innlegget Svart 19.November.2005 jeg brukte TeC7, etter anbefalinger fra brukere her. Et helvetes kliss å legge på, men det ble da tett. Holder det 5 år, er jeg fornøyd. For innen 5 år, tror jeg at jeg trenger nye vinduer også.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 19.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2005 Prøver en oppsummering av foreslåtte vidundermidler: - Captain Tolley Creeping Crack Cure - PP Lekkasjefiks - BURGESS CRACKSEALER - TeC7 Skal jeg gjøre dette, må det være et stoff som er flytende slik at det er mulig å få det inn og ut av en sprøyte. Om det renner litt på gelcoat og aluminium tror ljeg ikke betyr så mye for det er vel bare å legge på godt med maskering før jeg begynner. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 21.November.2005 Link til dette innlegget Svart 21.November.2005 Denne tråden har inspirert med til å gå løs på et par vinduer ombord, det ender med at jeg tar dem ut og får nye gummipakninger. Det skal sies at de er fra `78, og trenger virkelig å byttes. Jeg oppdaget at det var ganske mye fukt i mellom vinduet og listen, frosten har nok sprengt litt også. Etterhvert har det samlet seg masse dritt der som er vanskelig å tørke bort. Går ut fra det skal brukes sikaflex mellom glassfiber og utvendige aluminiumsprofiler? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 18.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2005 viser til mitt forrige innlegg (for snart 1 mnd siden) i denne tråden. Jeg vil ikke anbefale noen å prøve å bytte de gamle gummilistene i et så gammelt vindu. Aluminiumsprofilene var full av gammel sika, silikon og gud vet hva fra tidligere eiere, skruene knekker. Når det hele er demontert er det et ¤#%¤& å få vinduet med nye lister inn i ramma igjenn. Jeg får det vel til etterhvert, men det er ikke verdt bryet. Burde sendt glassene inn til Colt industrier og fått nye rammer fix ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.