pontus Svart 18.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2005 Hvis det er trangt å få på plass med de nye gummilistene kan du kanskje bruke et gammelt "rørlegger-triks" ,og ha på zalo på gummilistene, så de glir lettere inn i ramma? Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 18.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2005 Dersom dette er et vindu du ikke skal åpne? Så er det enkleste du gjør å bruke en stanly kniv å skjære vekk pakningen, så vasker du vinduet og lister med noe fettoppløsende middel for så og tape så brei vinduslist som du ønsker ( tape både karm og vindu) legg på sikafleks for så å slikke deg på fingen å form den pakningen du vil ha. ta vekk tapen umiddeldart. Legg resten av sikaflekstuben i fryseren den holder seg der i årevis å tar ingen skade av det. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 18.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2005 (redigert) jeg tenkte litt på zalo, eller noe fett. Nå har jeg lagt en stripe med sikaflex inni rammen og har ikke lyst til å blande den med noe annet. Har fått til 1 vindu, 1 igjenn. Setter dem sammen på kjøkkenbordet. Får håpe de ikke faller ut igjenn når jeg skal sette dem inn i båten... vinduene skrår bakover. (viksund gjorde vel dette for å minske luftmotstanden på disse gamle båtene ) Det var noen "klips" som holdt det hele på plass uten de innvendige alu-listene. Men dem er ihvertfall håpløse å få inn igjenn for en amatør som meg. mulig jeg prøver med zalo på det siste vinduet. gsg: sikafleks i fryseren var et godt tips, skal huske det Redigert 18.Desember.2005 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 18.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2005 Snakket med glassmester, båtbyggere og sjekket på Maximalt.dk. før jeg gjorde jobben. Konklusjonen var - dersom ruta skal ut - skal det ikke brukes sikaflex som pakning. Det skal brukes en gummipakning av noe som heter butylgummi. Det ble tett.. Du får et godt resultat ved å spørre i din nærmeste Fargehandler (en med godt utvalg) om et slikt produkt fra 3M. Har nå benyttet dette på 2 båter med svært godt resultat. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Blondie Svart 18.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2005 ja ser at det er flere som har hatt et problem ,når det gjelder vinduene,så vi stiller oss i samme rekka,på vår sollux ,oppe på barbor side lekker det godt. Det som irritere meg mest er når tidligere eiere skryter av at det er ikke noe galdt med vinduene,og så kommer regnet.... :nono: Sitér dette innlegget Kokka Link to post
Petter-B Svart 25.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2005 Tidligere eier skryter mest for å bli kvitt båten... Går man etter i sømmene kommer jo det meste for en dag. Kun 4 mnd til vi er på vannet igjen. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Bjørnar Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 (redigert) Ser att noen har problemer med å få løs skruene runt vinduene. Jeg har løst fire vindu uten å ha brekt eller ødelagt verken skrue eller innfestning. Jeg gjorde følgende: Slo lett på ett skrujern som jeg satt inn i skruen. 4 slag ganger 5 runder. Etterpå brukte jeg en batteridreven borremaskin med moment. Satte momentet på 2, lot den banke litt, så økre jeg momentet litt o.s.v. - o.s.v. Annbefales !!! Skader sikkert ikke å smørre skruene også.. Redigert 28.Mars.2008 av Bjørnar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.