Jump to content

Kutter av og til på full gass Johnson 70 2000 tallet


Baa93

Recommended Posts

Jeg overtok en Johnson 70hk fra 2000 tallet (2-takt) i høst. Problemet med motor er at den går fint på full gass, men av og til så dør den ut og går ned til tomgang og fungerer fint igjen etterpå. Etter min mening så syns jeg den går litt ujevnt på tomgang også. 

Her har tidligere eier hatt litt tull med motor, det ble bl.a byttet bensinpumpe, renset forgassere med ny pakninger. 
 

jeg har tatt opp forgassere og renset disse sikkelig og kontrollert flottør åpning som er på 36mm på alle 3 forgassere( i følge servicebok skal åpning være i mellom 28mm til 43mm) pakninger ser hele og fine ut.

 

1

Kan det ha blitt montert feil type bensinpumpe av forrige eier ? Pumpen som er i nå er ombygd fra Vro. 
 

2

Vil motor oppføre seg slik ved falsk luft i bensinslangene? 
 

Komp er bra på alle 3sylindere.

Redigert av Baa93
Skrivefeil (see edit history)
Link to post

Om det var min motor ville jeg startet med å sjekke om blæra på slangen fra tanken er hard når motoren dør ut fra full gass.

Har du integrert tank og ikke blære ville jeg lånt en tank/slange.

 

Svar på ditt spørsmål 2: vil ja det kan lede til slik oppførsel, men da vil du typisk ha en feil til

 

Vil også skryte av at du har tenkt deg om og laget en skikkelig god overskrift på tråden din og lager en god beskrivelse:thumbsup::thumbsup: 

Det er mange som med fordel kunne lært av hvordan du gjør det :yesnod:

 

Håper mange hjelper til og at du får til sjøhesten din:thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Marqies skrev for 4 timer siden:

Du har kanskje en alarm på høy temp som kutter  på turtallet, sjekk impeller .

 
Det er ingen alarm som går på turtallet, kjøler veldig bra og impeller er sjekket og konstatert er i orden.  

 

dieselfan skrev for 4 timer siden:

Om det var min motor ville jeg startet med å sjekke om blæra på slangen fra tanken er hard når motoren dør ut fra full gass.

Har du integrert tank og ikke blære ville jeg lånt en tank/slange.

 

Svar på ditt spørsmål 2: vil ja det kan lede til slik oppførsel, men da vil du typisk ha en feil til

 

Vil også skryte av at du har tenkt deg om og laget en skikkelig god overskrift på tråden din og lager en god beskrivelse:thumbsup::thumbsup: 

Det er mange som med fordel kunne lært av hvordan du gjør det :yesnod:

 

Håper mange hjelper til og at du får til sjøhesten din:thumbsup:

Jeg prøvde ny slange i høst, men på en litt eldre scepter tank ( da jeg tenkte så enkelt som skifte av bensinslange, tank og rens av forgassere var årsak)  Blæra blir ikke myk og ikke for hard om man kan si det sånn ? men jeg får mulighet til å pumpe, dette gjør ikke problemet løst. Pumper jeg på blæra når motor kutter merkes det ikke forskjell, men om jeg pumper ved tomgang da drukner motor og stopper. Regner da med at den får nok bensin. 
ved symptomer på falsk luft så ville motor ha fjusket ved pådrag/redusert akselerasjon (?) 

mulig det kan ligge noe rusk i bensinslange på motorsiden også. 

 

Det var hyggelig å høre, skryt er alltid hyggelig å høre ?? 
 

Er nok bare en bagatell, 2-taktere er veldig enkle sånn, gnist og bensintilførsel så er mye gjort på disse ?

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post

Først og fremst jeg kjenner ikke din motor spesifikt, men bare tenkte på om problemet ditt kunne skyldes tenningen?

 

Det her kan sikkert @dieselfan som allerede har kommenter her mer om, men kan det være løs magnet rundt svinghjulet eller at det er problemer med tenningskontrollen. Den er vel enten mekanisk (på eldre typer) eller elektronisk (på nyere) og justerer slik at tenningen skjer litt tidligere nå turtallet øker. 
 

Bare et skudd i blinde. Lykke til med videre feilsøking, håper du får fikset det. Og alltid veldig positivt og lærerikt hvis du poster hva du finner ut og hva som var feil visst du får løst problemet :thumbsup:

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Baa93 skrev for 9 timer siden:

 om jeg pumper ved tomgang da drukner motor og stopper.

Pumping ved tomgang skal ikke få motor til å drukne. Sjekk flottørkammer: 

1. sjekk at ventil ikke er utslitt

2. sjekk at ventil er rengjort.

3. sjekk flottørhøyde

Link to post
Baa93 skrev for 13 timer siden:

om jeg pumper ved tomgang da drukner motor og stopper.

Dette er en klar indikasjon på at nåleventilene din ikke fungerer.

 

Anbefaler dynamisk flotørhøydekontroll for å avsløre hva flotørhøyden er under drift. Det er den eneste metoden jeg vet om for å sjekke hva som virkelig skjer skjer i flotørkammeret. Krever litt rigging men delene koster lite.

 

se denne tråden for detaljer om hvordan det gjøres: 

7. innlegg på side 3

 

Link to post

Om du har tilgang på ultralydbad så hadde jeg tatt en rens til av forgasserne.
 

Om du velger å ikke gjøre det så ville jeg drenert forgasserne og samlet opp alt som kommer ut i hvert sitt lille glass. Se på innholdet etter etter 15-30min og dersom det er vann eller mjød der så er det nødvendig med rens.

 

Min erfaring med vann i bensinen er at det oftest tetter tomgangsdysene og sjelden får noen stor innvirkning på full fart.

Din motor har meget store hull i dysene sammenliknet med feks en 4T 9.9 2022 modell... så den er mye mindre utsatt for problemer med vann, men når du får den til så er det nok vel anvendte penger å montere et bensinfilter/vannutskiller, (ikke et slangefilter) dette for å gjøre installasjon din mer robust mot fremtidige problemer.

Anbefaler også at du ikke vinterlagrer motoren med bensin i flotørkammere, motoren din er laget for å enkelt kunne drenere forgassene så det er gjort på noen minutter.

 

Link to post
Baa93 skrev for 22 timer siden:

og kontrollert flottør åpning som er på 36mm på alle 3 forgassere( i følge servicebok skal åpning være i mellom 28mm til 43mm)

28 til 43mm virker som et stort spenn. Er du helt sikker på at dette er riktig?

Har sett etter bok på Johnsen 70hk i dokumentarkivet, men kunne ikke finne noe.

Kanskje du kan legge inn om du har tilgang på bok i PDF for eller kan scanne til PDF ?

Link to post
dieselfan skrev for 6 timer siden:

Dette er en klar indikasjon på at nåleventilene din ikke fungerer.

 

Anbefaler dynamisk flotørhøydekontroll for å avsløre hva flotørhøyden er under drift. Det er den eneste metoden jeg vet om for å sjekke hva som virkelig skjer skjer i flotørkammeret. Krever litt rigging men delene koster lite.

 

se denne tråden for detaljer om hvordan det gjøres: 

7. innlegg på side 3

 

 

På min gamle J70 sjekket jeg nåleventilene ved å blåse vann med munnne inn gjennom fuel slangen (forgasserne var seff demontert). Merket meg at den ene forgasseren ikke hadde tett ventil. Symptomene var ikke at den døde på full gass, men døde etter 1 min på tomgang. Antar den ene sylinderen druknet i bensin. Hva med å dobbeltsjekke at den ikke suger falsk luft, feks fra VRO-slangen, da vil den ofte daue under høyt turtall og det kommer falsk luft i systemet?

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post

Luft og vann i bensin er nevnt, og kan godt være årsak. 

 

Van kan sette seg i filteret og i forgasseren. Forgasseren kan da ise, og sette flottør og andre deler ut av spill.

Avtapping er løsning for begge.

 

En utslitt hovedstrømsbryter kan også gi slike utslag. Den er enkel å bytte, og de rimelige variantene har en levetid på ca 5 år.

 

Er det forskjell på oppførsel ved full / nær tom tank?

Om problemet tiltar ved lavt tanknivå, ville jeg sjekket slanger og slangeklemmer. Men om det ikke suges luft fra tanken, er dette mest sannsynlig ved tomgangskjøring.

Link to post
snekkerbod skrev 15 minutter siden:

Symptomene var ikke at den døde på full gass, men døde etter 1 min på tomgang.

Motoren vil dø ut på full gass, dersom nåleventilen henger seg opp i lukket stilling, eller nesten stengt, for da kommer det ikke nok bensin inn i flotørkammeret, og dermed heller ikke inn i forbrenningskammeret.

 

Dersom nåleventilen henger seg opp i åpen stilling, eller ikke stenger når den skal kan forgasseren "renne over" og motoren vil druknes på tomgang.

 

Dette er ofte periodiske feil og vanskelige å påvise.

Anbefaler som nevnt å ta en dynamisk flotørnivåkontroll.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
VegJoh skrev for 11 timer siden:

Først og fremst jeg kjenner ikke din motor spesifikt, men bare tenkte på om problemet ditt kunne skyldes tenningen?

 

Det her kan sikkert @dieselfan som allerede har kommenter her mer om, men kan det være løs magnet rundt svinghjulet eller at det er problemer med tenningskontrollen. Den er vel enten mekanisk (på eldre typer) eller elektronisk (på nyere) og justerer slik at tenningen skjer litt tidligere nå turtallet øker. 
 

Bare et skudd i blinde. Lykke til med videre feilsøking, håper du får fikset det. Og alltid veldig positivt og lærerikt hvis du poster hva du finner ut og hva som var feil visst du får løst problemet :thumbsup:

 

 

 
min tanke om at det hadde skyldes tenning, så ville jeg ha merker det på hele registeret ? Å feilen hadde vært mer permanent ? ?

Jeg oppdaterer her for videre feilsøk og hva som er årsaken til dette?

index skrev for 11 timer siden:

Høres nesten ut som vann i bensinen. Har du rengjort tanken skikkelig?

 

Fersk bensin med rengjort tank har vært utprøvd

 

F. Hansen skrev for 11 timer siden:

Pumping ved tomgang skal ikke få motor til å drukne. Sjekk flottørkammer: 

1. sjekk at ventil ikke er utslitt

2. sjekk at ventil er rengjort.

3. sjekk flottørhøyde


Kan ta å rengjøre og kontrollere forgassere på nytt igjen. Kan ta bilder underveis i prosessen

 

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Dette er en klar indikasjon på at nåleventilene din ikke fungerer.

 

Anbefaler dynamisk flotørhøydekontroll for å avsløre hva flotørhøyden er under drift. Det er den eneste metoden jeg vet om for å sjekke hva som virkelig skjer skjer i flotørkammeret. Krever litt rigging men delene koster lite.

 

se denne tråden for detaljer om hvordan det gjøres: 

7. innlegg på side 3

 


skal ta å lese igjennom denne tråden og følge denne prosessen. Dette er en kontroll som skjer under  drift ?  

 

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Om du har tilgang på ultralydbad så hadde jeg tatt en rens til av forgasserne.
 

Om du velger å ikke gjøre det så ville jeg drenert forgasserne og samlet opp alt som kommer ut i hvert sitt lille glass. Se på innholdet etter etter 15-30min og dersom det er vann eller mjød der så er det nødvendig med rens.

 

Min erfaring med vann i bensinen er at det oftest tetter tomgangsdysene og sjelden får noen stor innvirkning på full fart.

Din motor har meget store hull i dysene sammenliknet med feks en 4T 9.9 2022 modell... så den er mye mindre utsatt for problemer med vann, men når du får den til så er det nok vel anvendte penger å montere et bensinfilter/vannutskiller, (ikke et slangefilter) dette for å gjøre installasjon din mer robust mot fremtidige problemer.

Anbefaler også at du ikke vinterlagrer motoren med bensin i flotørkammere, motoren din er laget for å enkelt kunne drenere forgassene så det er gjort på noen minutter.

 

Har ikke tilgang på ultralydbasert, men jeg kan ta å tappe flottørkammeret og ta en ny rens med bilder under prosessen. 
Helt klart en veldig lur ide, å det blir nok montert så fort denne bagatellen blir rettet opp i. 

dieselfan skrev for 3 timer siden:

28 til 43mm virker som et stort spenn. Er du helt sikker på at dette er riktig?

Har sett etter bok på Johnsen 70hk i dokumentarkivet, men kunne ikke finne noe.

Kanskje du kan legge inn om du har tilgang på bok i PDF for eller kan scanne til PDF ?

28,6 til 41.3mm står det i boken.

F42DD354-3D52-4C9A-BADD-66195EF11EA8.jpeg.84590590e9bacb0e216230e297262011.jpegA24503C5-50C2-42BA-9DCC-8BCB9AEE5A23.jpeg.dd987431641115264a620f5c2ab63715.jpeg

 

 

snekkerbod skrev 1 time siden:

 

På min gamle J70 sjekket jeg nåleventilene ved å blåse vann med munnne inn gjennom fuel slangen (forgasserne var seff demontert). Merket meg at den ene forgasseren ikke hadde tett ventil. Symptomene var ikke at den døde på full gass, men døde etter 1 min på tomgang. Antar den ene sylinderen druknet i bensin. Hva med å dobbeltsjekke at den ikke suger falsk luft, feks fra VRO-slangen, da vil den ofte daue under høyt turtall og det kommer falsk luft i systemet?

 

Det er nok en lur ide ! Da får man en god kontroll på når flottør åpner og stenger. Min går veldig fint på tomgang over lengre tid, men føler den går noe ujevnt. Jeg regner med det er en bagatell dette problemet. Tenker det må være enten drivstoff systemet eller at den suger falskluft. 

 

Havarita skrev 1 time siden:

Luft og vann i bensin er nevnt, og kan godt være årsak. 

 

Van kan sette seg i filteret og i forgasseren. Forgasseren kan da ise, og sette flottør og andre deler ut av spill.

Avtapping er løsning for begge.

 

En utslitt hovedstrømsbryter kan også gi slike utslag. Den er enkel å bytte, og de rimelige variantene har en levetid på ca 5 år.

 

Er det forskjell på oppførsel ved full / nær tom tank?

Om problemet tiltar ved lavt tanknivå, ville jeg sjekket slanger og slangeklemmer. Men om det ikke suges luft fra tanken, er dette mest sannsynlig ved tomgangskjøring.

skal ta å tappe forgasserene så fort jeg får muligheten til det, forså å kontrollere kvaliteten på dette. 
 

Da motor oppførte seg slik fra forrige eier og hos ny eier meg, så tenker jeg det er noe på motor siden.
 

 

dieselfan skrev 58 minutter siden:

Motoren vil dø ut på full gass, dersom nåleventilen henger seg opp i lukket stilling, eller nesten stengt, for da kommer det ikke nok bensin inn i flotørkammeret, og dermed heller ikke inn i forbrenningskammeret.

 

Dersom nåleventilen henger seg opp i åpen stilling, eller ikke stenger når den skal kan forgasseren "renne over" og motoren vil druknes på tomgang.

 

Dette er ofte periodiske feil og vanskelige å påvise.

Anbefaler som nevnt å ta en dynamisk flotørnivåkontroll.

Jeg skal ta å låse tråden og få satt meg nøye inn i dynamisk kontroll og prøve å utføre dette. 
 

 

 

Med all denne hjelp så har jeg god tro på at disse problemene/bagatellene blir løst ganske så kjapt ! 

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post

Defekt powerpack kan også gi slike symptomer. Ta av powerpacken og sjekk baksiden nøye. Du skal se etter sprekker. Er det sprekker så kan fukt ha trengt inn og skadet komponenter som igjen kan føre til de snodigste feil. Om du har den originale manualen så står det hvordan du skal sjekke tenningsanlegget med tanke på måleverdier, rekkefølge på målinger etc. Coilene kan også måles men les i manualen, det er et par feller å gå i. Om det er originale pluggkabler, sjekk disse, spesielt de stålovergangene mellom kabel og hette.

Ujamn tomgang: Har en slik 2001 modell og den går heller ikke helt rent på tomgang, men ganske så greit men kan noen ganger stoppe når man setter den i gir. En annen ting du også kan bekymre deg over er om lufteskruene er skrudd for hardt til en gang eller to så kan nålsetene være skadet og da vil motoren aldri gå skikkelig på tomgang. Dette kan dessverre ikke repareres. I manualen står det også hvordan stagene til forgasserne skal innstilles (viktig) for å få en så riktig synkronisering som mulig.

Link to post

 

dieselfan skrev On 21.2.2022 at 21.01:

Imponerende hvor seriøst du tar alle som prøver å hjelpe deg :thumbsup::thumbsup:


Syns det er viktig å alle svar seriøst, alle kommer med gode poeng. Setter stor pris på god respons og mye god kunnskap her inne ! :thumbsup:

 

Muren Motorsport skrev for 5 timer siden:

Coilene på tilårskomne OMC motorer har det med å sprekke. slår over til gods når di blir varme.

Alle coiler + pluggkabler er helt fine og rene. Har også målt disse fysisk. 

xr4ti skrev for 4 timer siden:

Defekt powerpack kan også gi slike symptomer. Ta av powerpacken og sjekk baksiden nøye. Du skal se etter sprekker. Er det sprekker så kan fukt ha trengt inn og skadet komponenter som igjen kan føre til de snodigste feil. Om du har den originale manualen så står det hvordan du skal sjekke tenningsanlegget med tanke på måleverdier, rekkefølge på målinger etc. Coilene kan også måles men les i manualen, det er et par feller å gå i. Om det er originale pluggkabler, sjekk disse, spesielt de stålovergangene mellom kabel og hette.

Ujamn tomgang: Har en slik 2001 modell og den går heller ikke helt rent på tomgang, men ganske så greit men kan noen ganger stoppe når man setter den i gir. En annen ting du også kan bekymre deg over er om lufteskruene er skrudd for hardt til en gang eller to så kan nålsetene være skadet og da vil motoren aldri gå skikkelig på tomgang. Dette kan dessverre ikke repareres. I manualen står det også hvordan stagene til forgasserne skal innstilles (viktig) for å få en så riktig synkronisering som mulig.

Det kan jeg få gjort, skal få sjekket powerpack nærmere helgen for sprekker på baksiden, og kontroll generell tilstand av powerpacken. 
Det kan jo godt mulig ha skjedd av tidligere eier, da han selv hadde prøvd å rense forgasserene selv. Men hva mener du med lufteskrue ? Det er vell ingen løse skruer som kan justeres på disse forgassere (?) 2 stk faste dyser. 

Mine forgassere ser slike ut. Vet ikke om det er lov å henvende til Finn.no link, men si gjerne i fra om det ikke er. 
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136604790

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post
Baa93 skrev 34 minutter siden:

Men hva mener du med lufteskrue ?

Vil heller kalle den "lufttilskuddskrue"

Den kjennetegnes ofte ved å ha en fjær under hode (for å hindre at den skrur seg opp) 

Hensikten med den er å "finjustere" blandingsforholdet mellom luft og bensin.

Som et eksempel så vil en motor som er justert for 0 meter over havet, kanskje ikke engang starte på 2500m høyde og om den starter så er den svak pga den tynne lufta.

 

Norge er fult av luringer som starter all feilsøking med å skru på den forbaska skruen... å se noen som står og skruer den skruen helt inn med et stort skrujern mens de kommenterer at her er det viktig å ta i litt slik at grunnstillingen blir lik på alle forgasserne... er det tristeste jeg vet om blant mekanikere.  @xr4ti forklarer godt over, hvordan det går...

Dersom en motor plutselig begynner å gå dårlig eller ikke vil starte, så er det IKKE den skruen som har skylda. Da sjekker en alt annet først...:smiley:

 

Coiler:  Har bare vært borte i at en har av-til-feil på coil en gang og da målte coilen gode verdier når den var kald, men feilet plutselig på høyt turtall... så vær obs på at det kan skje deg også, men tror ikke det er vanlig.

Jeg kunne ikke se noen skader eller spekker på den coilen, slik som @Muren Motorsport advarer mot og som jeg har sett på mange eldre coiler.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
dieselfan skrev for 20 timer siden:

Vil heller kalle den "lufttilskuddskrue"

Den kjennetegnes ofte ved å ha en fjær under hode (for å hindre at den skrur seg opp) 

Hensikten med den er å "finjustere" blandingsforholdet mellom luft og bensin.

Som et eksempel så vil en motor som er justert for 0 meter over havet, kanskje ikke engang starte på 2500m høyde og om den starter så er den svak pga den tynne lufta.

 

Norge er fult av luringer som starter all feilsøking med å skru på den forbaska skruen... å se noen som står og skruer den skruen helt inn med et stort skrujern mens de kommenterer at her er det viktig å ta i litt slik at grunnstillingen blir lik på alle forgasserne... er det tristeste jeg vet om blant mekanikere.  @xr4ti forklarer godt over, hvordan det går...

Dersom en motor plutselig begynner å gå dårlig eller ikke vil starte, så er det IKKE den skruen som har skylda. Da sjekker en alt annet først...:smiley:

 

Coiler:  Har bare vært borte i at en har av-til-feil på coil en gang og da målte coilen gode verdier når den var kald, men feilet plutselig på høyt turtall... så vær obs på at det kan skje deg også, men tror ikke det er vanlig.

Jeg kunne ikke se noen skader eller spekker på den coilen, slik som @Muren Motorsport advarer mot og som jeg har sett på mange eldre coiler.


Da forstår jeg hva skruen menes med ! Takk for et godt og tydelig svar dieselfanten:smiley:

 

Nå spørr jeg nok veldig dumt, men hvordan kan jeg få sjekket coil ved høyt turtall? Hvordan måle denne da ? 
 

Da kom det godt med snøfall her i Grenland området igjen, så nå må jeg vente med mer feilsøk da jeg ikke har noen garasje og må stå ute med dette. Men det er bare se frem mot vår og varmere i været slik jeg får begynt å feilsøke og kontrollere! :thumbsup:

Link to post

en ting jeg har vært borti, som ikke har vært nevnt enda, og som kan være vrien å feilsøke på:

 

om bensinslangen på sugesida fra pumpa ligge i en litt for krapp bøy , så kan den suges flat av undertrykket fra pumpa, med bensinmangel som resultat.  Og slakker man opp så er det som normalt igjen..

 

Evt at slangen begynner å morknes innvendig (men omc slangene har vært av bra kvalitet etter min erfaring..   Men ikke alle slanger tåler etanol like godt, noe mange med eldre biler har stiftet bekjentskap med)

 

Det beskrives at motoren "dør ut" på full gass , dette peker i retning bensin.  Er det tenning så blir det som regel mer brått kutt. Men ingen regel uten unntak :giggle:

Hadde en 1996 3syl 35hk OMC, her var det en av de optiske tenninggiverne under svinghjulet som fusket.  tror ikke det er noe sånt her.
Også hatt kaputt coil på yamaha, da funket den godt mens kald, når den ble varm så fungerte den helt fint opp til et visst turtall - der ga den bare opp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev On 25.2.2022 at 0.11:

en ting jeg har vært borti, som ikke har vært nevnt enda, og som kan være vrien å feilsøke på:

 

om bensinslangen på sugesida fra pumpa ligge i en litt for krapp bøy , så kan den suges flat av undertrykket fra pumpa, med bensinmangel som resultat.  Og slakker man opp så er det som normalt igjen..

 

Evt at slangen begynner å morknes innvendig (men omc slangene har vært av bra kvalitet etter min erfaring..   Men ikke alle slanger tåler etanol like godt, noe mange med eldre biler har stiftet bekjentskap med)

 

Det beskrives at motoren "dør ut" på full gass , dette peker i retning bensin.  Er det tenning så blir det som regel mer brått kutt. Men ingen regel uten unntak :giggle:

Hadde en 1996 3syl 35hk OMC, her var det en av de optiske tenninggiverne under svinghjulet som fusket.  tror ikke det er noe sånt her.
Også hatt kaputt coil på yamaha, da funket den godt mens kald, når den ble varm så fungerte den helt fint opp til et visst turtall - der ga den bare opp

Det var et veldig godt tips, etter å kikket litt visuelt på på bensin slanger, så syns jeg slangen fra pumpe til forgassere har en litt skarp knekk. Da vil den suges flat av pumpen du som du skriver. Symptomet er ganske likt som du beskriver. Kan kjøre en stund med full gass og plutselig dør den sakte ut (turtallet synker jevnt nedover) så setter jeg motor i fri og gir full gass igjen så kan det gå fint igjen. 
 

 

 

Jeg tok kontakt meg forrige eier av motor for å undersøke konkret på hva som har blitt gjort. Det som hadde blitt gjort er: 

- ny bensinpumpe

- nye plugger

- 2 stk nye coiler

- justert flotør fra

syl 1 18mm

syl 2 12mm 

syl 3 18mm 

til 30mm på alle flotør. 
Forrige eier forteller at motoren virket mer kvikk og dårligere tomgang med lavere åpning. 
 

Når jeg overtok motoren så renset jeg alle tre forgassere, nye pakningssett og justert til 36mm på alle 3. 

jeg skiftet alle 3 pluggkabler grunnet korrosjon. 
 

 

Link to post
Baa93 skrev 20 minutter siden:

etter å kikket litt visuelt på på bensin slanger, så syns jeg slangen fra pumpe til forgassere har en litt skarp knekk. Da vil den suges flat av pumpen du som du skriver.

 

om den ligger etter pumpa men før forgasserne så skal det være på trykksida. 

 

Er det eget fuelfilter på motoren?  

 

En ting som kan prøves om man mistenker slanger inne på motor er å ta av koblingen på bensinslange , og koble den inn på nippel på filter , eller rett inn på pumpa

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Mye seriøst bra arbeid som er gjort på den motoren. Synes du fortjener suksess nå...

 

Om du vet at du har helt rengjort tank og slange så kan du dra @ivar sitt forslag enda lengre for en test-tur,og koble deg rett på forgrening inn på forgassere. Dermed sjekker du (isolerer bort) slanger, filter, bensinpumpe og koblingene. Men husk å pumpe på blæra

Er feilen fortsatt der, så er det 99% forgasser eller elektrisk.

 

Vil du sjekke det elektriske så kan du bruke en gammeldags induktiv tenningslampe (pistol-type) for å se om gnisten faller ut.

Link to post

Eg synes det var stor toleranse på flotør-høyden. 

Ville nok prøvd og gå for en lavere høyde.( høyere bensinnivå).

 

Blir den ufin på tomgang er det fordi bensinnivået kommer høyere og er lettere tilgjengelig, 1 (2?)kvart omdreining ut på luftskruen kurerer nok det.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...