Jump to content

Edit History

Baa93

Baa93

VegJoh skrev for 11 timer siden:

Først og fremst jeg kjenner ikke din motor spesifikt, men bare tenkte på om problemet ditt kunne skyldes tenningen?

 

Det her kan sikkert @dieselfan som allerede har kommenter her mer om, men kan det være løs magnet rundt svinghjulet eller at det er problemer med tenningskontrollen. Den er vel enten mekanisk (på eldre typer) eller elektronisk (på nyere) og justerer slik at tenningen skjer litt tidligere nå turtallet øker. 
 

Bare et skudd i blinde. Lykke til med videre feilsøking, håper du får fikset det. Og alltid veldig positivt og lærerikt hvis du poster hva du finner ut og hva som var feil visst du får løst problemet :thumbsup:

 

 

 
min tanke om at det hadde skyldes tenning, så ville jeg ha merker det på hele registeret ? Å feilen hadde vært mer permanent ? ?

Jeg oppdaterer her for videre feilsøk og hva som er årsaken til dette?

index skrev for 11 timer siden:

Høres nesten ut som vann i bensinen. Har du rengjort tanken skikkelig?

 

Fersk bensin med rengjort tank har vært utprøvd

 

F. Hansen skrev for 11 timer siden:

Pumping ved tomgang skal ikke få motor til å drukne. Sjekk flottørkammer: 

1. sjekk at ventil ikke er utslitt

2. sjekk at ventil er rengjort.

3. sjekk flottørhøyde


Kan ta å rengjøre og kontrollere forgassere på nytt igjen. Kan ta bilder underveis i prosessen

 

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Dette er en klar indikasjon på at nåleventilene din ikke fungerer.

 

Anbefaler dynamisk flotørhøydekontroll for å avsløre hva flotørhøyden er under drift. Det er den eneste metoden jeg vet om for å sjekke hva som virkelig skjer skjer i flotørkammeret. Krever litt rigging men delene koster lite.

 

se denne tråden for detaljer om hvordan det gjøres: 

7. innlegg på side 3

 


skal ta å lese igjennom denne tråden og følge denne prosessen. Dette er en kontroll som skjer under  drift ?  

 

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Om du har tilgang på ultralydbad så hadde jeg tatt en rens til av forgasserne.
 

Om du velger å ikke gjøre det så ville jeg drenert forgasserne og samlet opp alt som kommer ut i hvert sitt lille glass. Se på innholdet etter etter 15-30min og dersom det er vann eller mjød der så er det nødvendig med rens.

 

Min erfaring med vann i bensinen er at det oftest tetter tomgangsdysene og sjelden får noen stor innvirkning på full fart.

Din motor har meget store hull i dysene sammenliknet med feks en 4T 9.9 2022 modell... så den er mye mindre utsatt for problemer med vann, men når du får den til så er det nok vel anvendte penger å montere et bensinfilter/vannutskiller, (ikke et slangefilter) dette for å gjøre installasjon din mer robust mot fremtidige problemer.

Anbefaler også at du ikke vinterlagrer motoren med bensin i flotørkammere, motoren din er laget for å enkelt kunne drenere forgassene så det er gjort på noen minutter.

 

Har ikke tilgang på ultralydbasert, men jeg kan ta å tappe flottørkammeret og ta en ny rens med bilder under prosessen. 
Helt klart en veldig lur ide, å det blir nok montert så fort denne bagatellen blir rettet opp i. 

dieselfan skrev for 3 timer siden:

28 til 43mm virker som et stort spenn. Er du helt sikker på at dette er riktig?

Har sett etter bok på Johnsen 70hk i dokumentarkivet, men kunne ikke finne noe.

Kanskje du kan legge inn om du har tilgang på bok i PDF for eller kan scanne til PDF ?

28,6 til 41.3mm står det i boken.

F42DD354-3D52-4C9A-BADD-66195EF11EA8.jpeg.84590590e9bacb0e216230e297262011.jpegA24503C5-50C2-42BA-9DCC-8BCB9AEE5A23.jpeg.dd987431641115264a620f5c2ab63715.jpeg

 

 

snekkerbod skrev 1 time siden:

 

På min gamle J70 sjekket jeg nåleventilene ved å blåse vann med munnne inn gjennom fuel slangen (forgasserne var seff demontert). Merket meg at den ene forgasseren ikke hadde tett ventil. Symptomene var ikke at den døde på full gass, men døde etter 1 min på tomgang. Antar den ene sylinderen druknet i bensin. Hva med å dobbeltsjekke at den ikke suger falsk luft, feks fra VRO-slangen, da vil den ofte daue under høyt turtall og det kommer falsk luft i systemet?

 

Det er nok en lur ide ! Da får man en god kontroll på når flottør åpner og stenger. Min går veldig fint på tomgang over lengre tid, men føler den går noe ujevnt. Jeg regner med det er en bagatell dette problemet. Tenker det må være enten drivstoff systemet eller at den suger falskluft. 

 

Havarita skrev 1 time siden:

Luft og vann i bensin er nevnt, og kan godt være årsak. 

 

Van kan sette seg i filteret og i forgasseren. Forgasseren kan da ise, og sette flottør og andre deler ut av spill.

Avtapping er løsning for begge.

 

En utslitt hovedstrømsbryter kan også gi slike utslag. Den er enkel å bytte, og de rimelige variantene har en levetid på ca 5 år.

 

Er det forskjell på oppførsel ved full / nær tom tank?

Om problemet tiltar ved lavt tanknivå, ville jeg sjekket slanger og slangeklemmer. Men om det ikke suges luft fra tanken, er dette mest sannsynlig ved tomgangskjøring.

skal ta å tappe forgasserene så fort jeg får muligheten til det, forså å kontrollere kvaliteten på dette. 
 

Da motor oppførte seg slik fra forrige eier og hos ny eier meg, så tenker jeg det er noe på motor siden.
 

 

dieselfan skrev 58 minutter siden:

Motoren vil dø ut på full gass, dersom nåleventilen henger seg opp i lukket stilling, eller nesten stengt, for da kommer det ikke nok bensin inn i flotørkammeret, og dermed heller ikke inn i forbrenningskammeret.

 

Dersom nåleventilen henger seg opp i åpen stilling, eller ikke stenger når den skal kan forgasseren "renne over" og motoren vil druknes på tomgang.

 

Dette er ofte periodiske feil og vanskelige å påvise.

Anbefaler som nevnt å ta en dynamisk flotørnivåkontroll.

Jeg skal ta å låse tråden og få satt meg nøye inn i dynamisk kontroll og prøve å utføre dette. 
 

 

 

Med all denne hjelp så har jeg god tro på at disse problemene/bagatellene blir løst ganske så kjapt ! 

Baa93

Baa93

VegJoh skrev for 11 timer siden:

Først og fremst jeg kjenner ikke din motor spesifikt, men bare tenkte på om problemet ditt kunne skyldes tenningen?

 

Det her kan sikkert @dieselfan som allerede har kommenter her mer om, men kan det være løs magnet rundt svinghjulet eller at det er problemer med tenningskontrollen. Den er vel enten mekanisk (på eldre typer) eller elektronisk (på nyere) og justerer slik at tenningen skjer litt tidligere nå turtallet øker. 
 

Bare et skudd i blinde. Lykke til med videre feilsøking, håper du får fikset det. Og alltid veldig positivt og lærerikt hvis du poster hva du finner ut og hva som var feil visst du får løst problemet :thumbsup:

 

 

 
min tanke om at det hadde skyldes tenning, så ville jeg ha merker det på hele registeret ? Å feilen hadde vært mer permanent ? ?

 

index skrev for 10 timer siden:

Høres nesten ut som vann i bensinen. Har du rengjort tanken skikkelig?

 

Fersk bensin med rengjort tank har vært utprøvd

 

F. Hansen skrev for 10 timer siden:

Pumping ved tomgang skal ikke få motor til å drukne. Sjekk flottørkammer: 

1. sjekk at ventil ikke er utslitt

2. sjekk at ventil er rengjort.

3. sjekk flottørhøyde


Kan ta å rengjøre og kontrollere forgassere på nytt igjen. Kan ta bilder underveis i prosessen

 

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Dette er en klar indikasjon på at nåleventilene din ikke fungerer.

 

Anbefaler dynamisk flotørhøydekontroll for å avsløre hva flotørhøyden er under drift. Det er den eneste metoden jeg vet om for å sjekke hva som virkelig skjer skjer i flotørkammeret. Krever litt rigging men delene koster lite.

 

se denne tråden for detaljer om hvordan det gjøres: 

7. innlegg på side 3

 


skal ta å lese igjennom denne tråden og følge denne prosessen. 

 

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Om du har tilgang på ultralydbad så hadde jeg tatt en rens til av forgasserne.
 

Om du velger å ikke gjøre det så ville jeg drenert forgasserne og samlet opp alt som kommer ut i hvert sitt lille glass. Se på innholdet etter etter 15-30min og dersom det er vann eller mjød der så er det nødvendig med rens.

 

Min erfaring med vann i bensinen er at det oftest tetter tomgangsdysene og sjelden får noen stor innvirkning på full fart.

Din motor har meget store hull i dysene sammenliknet med feks en 4T 9.9 2022 modell... så den er mye mindre utsatt for problemer med vann, men når du får den til så er det nok vel anvendte penger å montere et bensinfilter/vannutskiller, (ikke et slangefilter) dette for å gjøre installasjon din mer robust mot fremtidige problemer.

Anbefaler også at du ikke vinterlagrer motoren med bensin i flotørkammere, motoren din er laget for å enkelt kunne drenere forgassene så det er gjort på noen minutter.

 

Har ikke tilgang på ultralydbasert, men jeg kan ta å tappe flottørkammeret og ta en ny rens med bilder under prosessen. 
Helt klart en veldig lur ide, å det blir nok montert så fort denne bagatellen blir rettet opp i. 

dieselfan skrev for 2 timer siden:

28 til 43mm virker som et stort spenn. Er du helt sikker på at dette er riktig?

Har sett etter bok på Johnsen 70hk i dokumentarkivet, men kunne ikke finne noe.

Kanskje du kan legge inn om du har tilgang på bok i PDF for eller kan scanne til PDF ?

28,6 til 41.3mm står det i boken.

F42DD354-3D52-4C9A-BADD-66195EF11EA8.jpeg.84590590e9bacb0e216230e297262011.jpegA24503C5-50C2-42BA-9DCC-8BCB9AEE5A23.jpeg.dd987431641115264a620f5c2ab63715.jpeg

 

 

snekkerbod skrev 43 minutter siden:

 

På min gamle J70 sjekket jeg nåleventilene ved å blåse vann med munnne inn gjennom fuel slangen (forgasserne var seff demontert). Merket meg at den ene forgasseren ikke hadde tett ventil. Symptomene var ikke at den døde på full gass, men døde etter 1 min på tomgang. Antar den ene sylinderen druknet i bensin. Hva med å dobbeltsjekke at den ikke suger falsk luft, feks fra VRO-slangen, da vil den ofte daue under høyt turtall og det kommer falsk luft i systemet?

 

Det er nok en lur ide ! Da får man en god kontroll på når flottør åpner og stenger. Min går veldig fint på tomgang over lengre tid, men føler den går noe ujevnt. Jeg regner med det er en bagatell dette problemet. Tenker det må være enten drivstoff systemet eller at den suger falskluft. 

 

Havarita skrev 36 minutter siden:

Luft og vann i bensin er nevnt, og kan godt være årsak. 

 

Van kan sette seg i filteret og i forgasseren. Forgasseren kan da ise, og sette flottør og andre deler ut av spill.

Avtapping er løsning for begge.

 

En utslitt hovedstrømsbryter kan også gi slike utslag. Den er enkel å bytte, og de rimelige variantene har en levetid på ca 5 år.

 

Er det forskjell på oppførsel ved full / nær tom tank?

Om problemet tiltar ved lavt tanknivå, ville jeg sjekket slanger og slangeklemmer. Men om det ikke suges luft fra tanken, er dette mest sannsynlig ved tomgangskjøring.

skal ta å tappe forgasserene så fort jeg får muligheten til det, forså å kontrollere kvaliteten på dette. 
 

Da motor oppførte seg slik fra forrige eier og hos ny eier meg, så tenker jeg det er noe på motor siden.
 

 

dieselfan skrev 28 minutter siden:

Motoren vil dø ut på full gass, dersom nåleventilen henger seg opp i lukket stilling, eller nesten stengt, for da kommer det ikke nok bensin inn i flotørkammeret, og dermed heller ikke inn i forbrenningskammeret.

 

Dersom nåleventilen henger seg opp i åpen stilling, eller ikke stenger når den skal kan forgasseren "renne over" og motoren vil druknes på tomgang.

 

Dette er ofte periodiske feil og vanskelige å påvise.

Anbefaler som nevnt å ta en dynamisk flotørnivåkontroll.

Jeg skal ta å låse tråden og få satt meg nøye inn i dynamisk kontroll og prøve å utføre dette. 
 

 

 

Med all denne hjelp så har jeg god tro på at disse problemene/bagatellene blir løst ganske så kjapt ! 



×
×
  • Create New...