dieselfan
Baa93 skrev 34 minutter siden:Men hva mener du med lufteskrue ?
Vil heller kalle den "lufttilskuddskrue"
Den kjennetegnes ofte ved å ha en fjær under hode (for å hindre at den skrur seg opp)
Hensikten med den er å "finjustere" blandingsforholdet mellom luft og bensin.
Som et eksempel så vil en motor som er justert for 0 meter over havet, kanskje ikke engang starte på 2500m høyde og om den starter så er den svak pga den tynne lufta.
Norge er fult av luringer som starter all feilsøking med å skru på den forbaska skruen... å se noen som står og skruer den skruen helt inn med et stort skrujern mens de kommenterer at her er det viktig å ta i litt slik at grunnstillingen blir lik på alle forgasserne... er det tristeste jeg vet om blant mekanikere. @xr4ti forklarer godt over, hvordan det går...
Dersom en motor plutselig begynner å gå dårlig eller ikke vil starte, så er det IKKE den skruen som har skylda. Da sjekker en alt annet først...
Coiler: Har bare vært borte i at en har av-til-feil på coil en gang og da målte coilen gode verdier når den var kald, men feilet plutselig på høyt turtall... så vær obs på at det kan skje deg også, men tror ikke det er vanlig.
Jeg kunne ikke se noen skader eller spekker på den coilen, slik som @Muren Motorsport advarer mot og som jeg har sett på mange eldre coiler.