Jump to content

Kutter av og til på full gass Johnson 70 2000 tallet


Baa93

Recommended Posts

Fjordland skrev 40 minutter siden:

Eg synes det var stor toleranse på flotør-høyden. 

Det var min første tanke også, har ikke sett noe i nærhet av den store toleransen på noen motor jeg har vært borte i...  så jeg spurte TS om han var helt sikker på at det er riktig. Hans referanse kan da ikke forstås på noen annen måte?

dieselfan skrev On 21.2.2022 at 17.31:

28 til 43mm virker som et stort spenn. Er du helt sikker på at dette er riktig?

Lurte en stund på om det var mål på øvre og nedre posisjon på flotøren, men teksten tyder ikke på det... 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
ivar skrev On 26.2.2022 at 16.15:

 

om den ligger etter pumpa men før forgasserne så skal det være på trykksida. 

 

Er det eget fuelfilter på motoren?  

 

En ting som kan prøves om man mistenker slanger inne på motor er å ta av koblingen på bensinslange , og koble den inn på nippel på filter , eller rett inn på pumpa

 

Ja det er et orginalt fuelfilter, rett føre bensinpumpe. Filteret ser helt rent og pent ut, vell og merke en visuelt.

Du tenker å koble ut en og en komponent for å utelukke/evt se om det blir endringer ? 
 

dieselfan skrev for 23 timer siden:

Mye seriøst bra arbeid som er gjort på den motoren. Synes du fortjener suksess nå...

 

Om du vet at du har helt rengjort tank og slange så kan du dra @ivar sitt forslag enda lengre for en test-tur,og koble deg rett på forgrening inn på forgassere. Dermed sjekker du (isolerer bort) slanger, filter, bensinpumpe og koblingene. Men husk å pumpe på blæra

Er feilen fortsatt der, så er det 99% forgasser eller elektrisk.

 

Vil du sjekke det elektriske så kan du bruke en gammeldags induktiv tenningslampe (pistol-type) for å se om gnisten faller ut.

Jeg skal ta å rengjøre begge tanker en gang til for å være 110% sikker ? 

tenning har jeg tenkt på, men jeg tenker om at det feil på tenning så vil feil konstant være der ? Å motor vil ikke ha kommet opp på turtall? Evt den hadde gått dårlig(?)
for feilen på motor er sporadisk. 

Fjordland skrev for 22 timer siden:

Eg synes det var stor toleranse på flotør-høyden. 

Ville nok prøvd og gå for en lavere høyde.( høyere bensinnivå).

 

Blir den ufin på tomgang er det fordi bensinnivået kommer høyere og er lettere tilgjengelig, 1 (2?)kvart omdreining ut på luftskruen kurerer nok det.

Jeg ser flere skriver det, jeg tenker også at i følge forrige eier så var det bedre åpning. Og at disse Metall motholdene på flottøren ikke beveger seg selv. Og at 18mm, 12mm og 18mm er  mer riktig(?) men jeg tenker også at det skal være lik høyde på alle 3 og da gå for 18mm. Men vil flottøren stenge ordentlig da? 
Men ifølge boka står at åpning skal være mellom 28mm og 41mm. 
 

 

Knall vær her i Grenland i dag, satse på noen varme dager nå i mars slik at man kan stå litt ute og feilsøke. Redd for at vann skal fryse men disse temperatursvingningene.
Jeg må bare få sagt det igjen, setter stor pris på all respons her inne! 
Jeg har stor tro på denne motoren og motivasjonen på å få denne helt 100 er stor !  :thumbsup:

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg har nå justert flottør høyde til 18mm igjen på alle 3 forgassere, jeg har renset forgassere på nytt og skrudde ut alle tre  tomgang mix skrue og justerte disse inn  på nytt med 3-1/2 omdreininger ut + ca en kvart mer ut. Her var det forgasser 3 som skilte seg ut og hadde 4 omdreininger når jeg skulle demontere. Jeg syns den fortsatt slår, men går bedre på tomgang, syns også den rister litt mye. Bensin blære blir ikke hard, jeg får pumper hele tiden, men om jeg fortsetter å pumpe så renner det ut av bensinpumpe, men regner med det er at det blir for stort trykk. Jeg gikk over med startgass rundt bensinslanger for å se om den endret oppførsel. Når jeg sprayet mot forgassere så stoppet motor. 
 

Film 1 er når motoren er ferdig med varm kjøring ( husker ikke helt hva prossesen heter når den setter ned tomgang etter kald motor) 

 film 2 er når den har stått litt på tomgang. 
 


https://m.youtube.com/shorts/-EpiaEe0ENA

Link to post

Utgangspunkt for blandingsskrue er ca 1 omdreining ut , disse forgassertyper har ikke akselrasjonspumpe, du må komansere med blandingsskrue. Sjekk at alle forgassere har samme åpning på spjell, de må også synkroniseres før du får samme luftmengde til hver sylymder, etter det kan du bruke fellesskrue som justerer spjell på alle samtidig for tomgang. Hvis motoren går litt hurtig på tomgang og fusker når du gir på, så har du litt for mager blanding(ta alle skruer ut likt ca 1/4 omdreining. Har du for fet blanding vil motoren riste mye på tomgang også stoppe, da har du valget med å prøve åpning av spjell eller skruve alle skruver 1/4 omdreining inn. Blandingsskruver kalles i en del bøker for akselrasjonsdyse. Din motor høres for fet ut på blanding, sjekk først at alle spjell er lik åpen på tomgang.

Link to post
Marqies skrev 7 minutter siden:

Utgangspunkt for blandingsskrue er ca 1 omdreining ut , disse forgassertyper har ikke akselrasjonspumpe, du må komansere med blandingsskrue. Sjekk at alle forgassere har samme åpning på spjell, de må også synkroniseres før du får samme luftmengde til hver sylymder, etter det kan du bruke fellesskrue som justerer spjell på alle samtidig for tomgang. Hvis motoren går litt hurtig på tomgang og fusker når du gir på, så har du litt for mager blanding(ta alle skruer ut likt ca 1/4 omdreining. Har du for fet blanding vil motoren riste mye på tomgang også stoppe, da har du valget med å prøve åpning av spjell eller skruve alle skruver 1/4 omdreining inn. Blandingsskruver kalles i en del bøker for akselrasjonsdyse. Din motor høres for fet ut på blanding, sjekk først at alle spjell er lik åpen på tomgang.

Tenker du at jeg skal skru blandinsskruene helt inn også 1/4 ut ? Eller 1/4 inn ut i fra den posisjonen de står nå?  Reprasjons manualen for Johnson så står det 3-1/2. 
ja skal dobbel sjekke spjeld i morgen, syns disse så like ut. Men sjekker på bytt i morgen. 

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post

Skruv alle skruver helt inn "FORSIKTIG" så tar du dem ut en hel runde, da begynner du med 1/4 omdreining ekstra ut hvis du mener den er for mager. Denne skruven er spiss i enden hvis den er en blandingsskruv har også vanligvis en fjær på for å hindre at den endres av seg selv, den spissen går inn på sylynder siden av gass spjell i forgasser, her er det vakuum på tomgang, motor suger etter luft bensinblanding.

Det går en kanal fra bunn i flottørhus opp til skruven, på tomgang suges bensin opp her, når du gir gass (åpner spjell) blir vakuum borte og motoren skal gå over på bensin fra hoveddyse, derfor viktig at alle spjell er lik i tomgangsstilling ellers faller den sylynder ut som ikke får luft den får bare bensin. Står ett spjell for mye åpen så har det ikke nok vakuum til å dra opp bensin, da mister du tomgang på den sylynder.

Det har vert produsert forgassere til iallefall på biler, der spjell var stengt på tomgang også var det borret inn en større skruv der du skulle justere luftmengde i stedet for på spjell. Har aldri vert borte i det på påhenger bare på noen eldre forder, det fungerte dårlig.

Husk hvis den er for mager så fusker den under akselrasjon.

 

Link to post
Marqies skrev 21 minutter siden:

Skruv alle skruver helt inn "FORSIKTIG" så tar du dem ut en hel runde, da begynner du med 1/4 omdreining ekstra ut hvis du mener den er for mager. Denne skruven er spiss i enden hvis den er en blandingsskruv har også vanligvis en fjær på for å hindre at den endres av seg selv, den spissen går inn på sylynder siden av gass spjell i forgasser, her er det vakuum på tomgang, motor suger etter luft bensinblanding.

Det går en kanal fra bunn i flottørhus opp til skruven, på tomgang suges bensin opp her, når du gir gass (åpner spjell) blir vakuum borte og motoren skal gå over på bensin fra hoveddyse, derfor viktig at alle spjell er lik i tomgangsstilling ellers faller den sylynder ut som ikke får luft den får bare bensin. Står ett spjell for mye åpen så har det ikke nok vakuum til å dra opp bensin, da mister du tomgang på den sylynder.

Det har vert produsert forgassere til iallefall på biler, der spjell var stengt på tomgang også var det borret inn en større skruv der du skulle justere luftmengde i stedet for på spjell. Har aldri vert borte i det på påhenger bare på noen eldre forder, det fungerte dårlig.

Husk hvis den er for mager så fusker den under akselrasjon.

 

Veldig godt forklart ! Tusen takk! 
denne går helt fint på pådrag, jevnt og fint. Så det er som du sier, denne går nok for fet. Ved justering og når skruen skrues helt inn er dette veldig forsiktig gjort. 
holder det med en visuell sjekk av spjeld eller må det utmåling til? 

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post
Baa93 skrev 47 minutter siden:

Tenker du at jeg skal skru blandinsskruene helt inn også 1/4 ut ?

Håper ikke det er for sent... men veldig viktig at du er klar over at dersom du skrur luftilskuddskruene helt inn med en vanlig skrutrekker så skader du setene.

Bruk en tynn trekker og bruk kun fingertuppene. Er setene skadet kan de ikke repareres. Er setene skadet kan motoren aldri gå pent... derfor gnøler jeg om de forbaska lufttilskuddskruene så ofte jeg får anledning..

 

Dersom manualen sier 3,5 omdr ut, så bruk det.

 

Baa93 skrev 17 minutter siden:

holder det med en visuell sjekk av spjeld eller må det utmåling til? 

Synkronisering kan kun gjøres medvacuumklokker (manometre) eller kvikksølvsøyler. 

Viktig med riktig rekkefølge også.

Grunnstilling, synkronisering, tomgang, finstilling av lufttilskusskrue, sjekk av synkronisering.

Link to post
dieselfan skrev 7 minutter siden:

Håper ikke det er for sent... men veldig viktig at du er klar over at dersom du skrur luftilskuddskruene helt inn med en vanlig skrutrekker så skader du setene.

Bruk en tynn trekker og bruk kun fingertuppene. Er setene skadet kan de ikke repareres. Er setene skadet kan motoren aldri gå pent... derfor gnøler jeg om de forbaska lufttilskuddskruene så ofte jeg får anledning..

 

Dersom manualen sier 3,5 omdr ut, så bruk det.

 

Synkronisering kan kun gjøres medvacuumklokker (manometre) eller kvikksølvsøyler. 

Viktig med riktig rekkefølge også.

Grunnstilling, synkronisering, tomgang, finstilling av lufttilskusskrue, sjekk av synkronisering.

Jeg bruker nok en vanlig liten trekker, men med så vidt med noe krefter. Mulig jeg har gjort ting verre nå…

har hele tiden tenkt så lenge man er veldig forsiktig og ikke bruker krefter. Men forstår jo så klart at man får mer moment/kraft med større verktøy..

Link to post

På disse gamle motorer tror jeg du sliter med mulighet/tilkopling og igjennomførbarhet med vakuummåler, på 2takter blir det mye skjelving på manometer. 

Jeg bruker feks. en rund stål tråd på 0,5mm eller 1 mm, legg tråd nederst under spjell, har også god erfaring med å la alle spjell være stengt, lås stag og la det være utgangspungt, juster så åpning på fellesskrue, alle spjell åpnes likt.

Dette er godt nok til denne justering, ikke NASA teknologi på disse forgassere.

 

Selv om du har vert uheldig og skruve for hardt inn på justskruv behøver det ikke være katastrofe, du kan nok ha endret litt på sete til skruv, justering blir knappere, 1/4 omdreining får kanskje stort utslag, bruk hørsel å føl deg fram.

 

På bla. 4t motorsykkel er det forberedt med tilkoplinger av vakuumslanger på manifoil, de er også mye roligere på tomgang, vakuum fungerer godt.

Link to post
Marqies skrev for 4 timer siden:

På disse gamle motorer tror jeg du sliter med mulighet/tilkopling og igjennomførbarhet med vakuummåler, på 2takter blir det mye skjelving på manometer. 

Jeg bruker feks. en rund stål tråd på 0,5mm eller 1 mm, legg tråd nederst under spjell, har også god erfaring med å la alle spjell være stengt, lås stag og la det være utgangspungt, juster så åpning på fellesskrue, alle spjell åpnes likt.

Dette er godt nok til denne justering, ikke NASA teknologi på disse forgassere.

 

Selv om du har vert uheldig og skruve for hardt inn på justskruv behøver det ikke være katastrofe, du kan nok ha endret litt på sete til skruv, justering blir knappere, 1/4 omdreining får kanskje stort utslag, bruk hørsel å føl deg fram.

 

På bla. 4t motorsykkel er det forberedt med tilkoplinger av vakuumslanger på manifoil, de er også mye roligere på tomgang, vakuum fungerer godt.

Om jeg forstår riktig så løsne skrue til alle tre spjeld, slik at alle er lukket. Så justere spjeld med fellesskrue og ha åpning i bunn av gasspjeld med åpning som er nok til 0,5mm eller 1,0mm ståltråd? 

Link to post

Du må løsne alle spjell slik at de blir liggende på samme nivå, enten helt stengt eller med en fast åpning (ståltråd), det viktigste er at de ligger likt, så låser du dem i forhold til hverandre før du justerer opp på fellesskruv,

tomgangsturtall skruv til spjell skal stilles på ønsket tomgangs turtall (luftmengde forbi spjell) her prøver du deg fram. 

 

Du vil høre at på mager (bensin) innstilling så går går motoren litt hysterisk lett, høres flott ut men den blir veldig svak og har vansker med å øke turtallet, så øker du bensinmengde på blandingsskruver husk likt på alle forgassere, da vil turtallet falle (det kalles for å firtakte, uryddig gange) da må du justere opp på fellesskruv på tomgang(spjell) for å gi litt mer luft så den kan holde rett tomgang i forhold til bensinmengde.

Disse to følger hverandre når du justerer begge veier, mye her går på din hørsel, motor skal firtakte altså gå litt uryddig på tomgang, disse gamle totaktere liker ikke tomgang over lang tid og dette vil du også oppdage med våte plugger tvert ved lengre tomgang på kald motor, få belastning og motor temp opp så raskt som mulig.

 

Hvis du går på tomgang over lengre tid (god og varm motor), motor vil kjøles ned og har lett for å begynne å riste/vibrere en del for så å stoppe, bare å starte opp men kjøre litt for å få temp på plugger og sylindrer.

Når du først er blitt tilfreds med tomgang og begynner å bruke motor,  vill du nok oppdage at det trengs noen finjusteringer etter hvert.

Link to post

Da har jeg løsnet skruer på alle tre spjeld og strammet sammen igjen, jeg la motholdet fra forgassere så vidt innat arm som justerer gass. Satt blandingsskrue 3-1/2 på alle tre og justerte alle tre slik at tomgangen hørtes bedre ut. Syns den går bedre, men litt høyt på tomgang, ligger på 1100omdr så må prøve å få skrudd denne ned i morgen til rundt 800omdr. 
hva tenker dere nå om gangen ? Hører jo den ikke er optimal, men bedre.

 

Her er lik motor og har en annen bedre gange

 

Link to post
dieselfan skrev 12 minutter siden:

Du kan ikke direkte sammenligne de to motorene. Den Polske motoren går 50 omdr/min raskere enn din.

 

Står din motor i tomgangsstilling på det første bildet i din siste post?

Syns motorgangen høres bedre, men den går litt høyere ja

 

Ja den står i fri og på tomgang?

Link to post
Baa93 skrev 21 minutter siden:

Jeg selv mener det er denne? På min så er skruen skrudd helt i bunn.. så jo dette er litt rart? 

Det er ikke sikkert at den skruen som sitter der er den fabrikken levere motoren med...

Har du tilgang på tenningslampe og søkeblader?

Link to post
dieselfan skrev 12 minutter siden:

Det er ikke sikkert at den skruen som sitter der er den fabrikken levere motoren med...

Har du tilgang på tenningslampe og søkeblader?

Tenker du den skal være lik som den over ? 
bladsøker har jeg, tenningslampe koster 379,- på biltema, så det kan ordnes. Tenker du tenning er feil?
tenningslampe har jeg dessverre ikke brukt, men etter det jeg skjønner så leser man av verdier i grader ? Og evt justere ?  

Link to post
dieselfan skrev 3 minutter siden:

 

1551920324_70Johnsen2Tmring.jpeg.297eb2bd48f7d31584ace54044d86eec.jpeg

 

Rød ring:  Tomgangsjustering (husk å ha 3-4mm slakk i gasswire før den begynner å ta)

 

Gul ring:  WOT  (da ligger spjelene horisontalt)

 

Rosa ring:   stagskruen regulerer forholdet mellom spjelåpning og tenning.

Hva tenker du ? 
prøve å justere tomgang først å se ? I følge servicehåndboka så bør tomgang ligge på 750-850omdr

Link to post
Baa93 skrev 5 minutter siden:

Tomgangsskrue: Tenker du den skal være lik som den over ? 
bladsøker har jeg,

tenningslampe koster 379,- på biltema, så det kan ordnes.

Tenker du tenning er feil?

Redigert litt på svaret ditt, uten å endre mening, håper det er ok.

 

Tomgangsskrue:  Ja, det tror jeg den skal være. Gunstig med den fjæra som virker hindrer/reduserer at skruen endrer posisjon / skrur seg ut.

 

Tenningslampe : Meget nyttig verktøy særlig om du har stift tenning, men din er vel første med elektronisk tenning? Elektronisk tenning har få bevegelige deler og trenger derfor ikke så ofte justering. Men det er jo fortsatt viktig at den er riktig. Så da er jo spørsmålet... Har noen tukkla med den...

 

Helt oppriktig; det er ikke mulig å bedømme om en motor går riktig om tenningen er feil...

 

Bladsøker: bruk heller feks 0.20 søkeblad så er det mye lettere å få alle spjeldene helt like.

 

Link to post
dieselfan skrev 5 minutter siden:

Redigert litt på svaret ditt, uten å endre mening, håper det er ok.

 

Tomgangsskrue:  Ja, det tror jeg den skal være. Gunstig med den fjæra som virker hindrer/reduserer at skruen endrer posisjon / skrur seg ut.

 

Tenningslampe : Meget nyttig verktøy særlig om du har stift tenning, men din er vel første med elektronisk tenning? Elektronisk tenning har få bevegelige deler og trenger derfor ikke så ofte justering. Men det er jo fortsatt viktig at den er riktig. Så da er jo spørsmålet... Har noen tukkla med den...

 

Helt oppriktig; det er ikke mulig å bedømme om en motor går riktig om tenningen er feil...

 

Bladsøker: bruk heller feks 0.20 søkeblad så er det mye lettere å få alle spjeldene helt like.

 

Det er så klart helt i orden, kjenner jeg er veldig klar for å få denne oppe å gå ordentlig nå ! 
 

Tomgangskrue: etter jeg det jeg kunne se i servicehåndboka så skal den være lik med fjær ja. Så du har helt rett. 
 

tenningslampe: jeg kan prøve å få kjøpt en tenningslampe i morgen, slik at jeg får kontrollert. Men ja tror denne skal h elektronisk, men at jeg kan gjøre en justering under svinghjulet ? 
 

Kan ta å synkronisere på nytt i morgen slik at alle 3-spjeld få lik åpning. 
 

mistenker mer og mer at her har det vært mer skrudd og justert på enn hva tidligere eier har sagt.

Link to post

Viktig å huske på at motorens gange er et resultat av mange ting:

 

Motorens tilstand - god kompresjon, tette simringer++

 

Forgasserjustering - synkronisering, lufttilskuddskrue, flotørhøyde

 

Tenning - God gnist, riktige plugger, rett tenningspunkt både på tomgang, mellomfart og WOT.

 

Alle disse må være riktige(+mange flere), det er nok at en liten detalj er ute, og motoren går som en..

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...