Jump to content

Edit History

Baa93

Baa93

Marqies skrev 32 minutter siden:

Litt pussig sak, sikker på at dette er termostat. Spesiell iallefall.

Ja sikker, den sitter inni termostat huset. Går man på dele-film så er det denne som er termostaten ?

Etter det jeg har skjønt, så har Johnson/evinrude 3 forskjellige termostater ( årsmodeller som avgjør dette) 
 

19 fot skrev 33 minutter siden:

Jeg har en Yamaha Pro-V 100, som er en 100 hk 2-takter fra 1997. None ganger når jeg kjører på full gass eller nesten full gass så kutter den endel av effekten brått, for så å brått komme tilbake igjen på full effekt. Dette kan noen ganger  skje mange ganger på rad med noen sekunders mellomrom, mens andre ganger kan det gå uker eller måneder uten at det skjer noe slikt. Det skjer aldri på lavt turtall.

 

Min motor er 4-sylindret og på full gass så dropper turtallet ned til 3/4 av fullt turtall, noe som tyder på at det er noe med en sylinder. Siden det er så brått så antok jeg det må være noe med tenninga, feks pluggledninger. Spurte om pris på disse, men det var vel 4x600 kr tror jeg da det ikke bare er pluggledning separat, men en klump med noe greier på i samme delen (dårlig løsning).

 

Den tidligere mekanikeren jeg pratet med anbefalte det jeg tenkte på å gjøre, nemlig å rengjøre kontaktflatene litt og klemme litt på den der den settes over pluggen for å få bedre klem. Jeg pusset og skrapte litt med en skrutrekekr inni alle 4, og klemte litt på den som det virket som satt løsest og etter det gikk det lang tid uten at det skjedde noe slikt.

 

Dette var ifjor, og i påsken i år skjedde det en gang til, men da vrikket jeg litt på pluggledningene (i tilfelle irr var blitt dannet gjennom vinterens innendørslagring, sm jeg da kan få skrapet vekk), og har ikke hatt problemet resten av påsken. Det virker som om det i mitt tilfelle med lignende problem rett og slett handlet om litt dårlig kontakt på en pluggledning.

 

Har forøvrig byttet membran i bensinpumpa høsten (etter opptak) før dette fenomenet oppstod (massevis av kjøring etter membranbytte og frem til rykkene dukket opp for første gang). Membranen ble byttet fordi motoren var litt tregstartet som kald til tross for at jeg pumpet på blæra, og den tidligere mekanikeren jeg pratet med mente membranen var synderen og bestilte ny til meg. Da han etter byttet fikk se den gamle fikk han bekreftet at den ikke så helt bra ut (tett, men utstrekt i midten). Den hadde nok pumpet godt over 1000 liter bensin i mitt eie og sikkert mye før det også.

 

Alt i alt synes jeg det har vært lite tull med denne motoren til tross for at den er 25 år gammel og jeg har brukt den mye. Men den er jo litt vel glad i bensin og forsyner seg litt grådig der.

Så bra at dette ordnet seg ! Det å rengjøre å klemme litt ekstra over pluggen skal jeg gjøre, symptomene høres veldig likt ut! I dette tilfelle så er alle 3 plugg kablene nye, men klemme litt forde :-) 

 

Baa93

Baa93

Marqies skrev 31 minutter siden:

Litt pussig sak, sikker på at dette er termostat. Spesiell iallefall.

Ja sikker, den sitter inni termostat huset. Går man på dele-film så er det denne som er termostaten ?

 


 

19 fot skrev 33 minutter siden:

Jeg har en Yamaha Pro-V 100, som er en 100 hk 2-takter fra 1997. None ganger når jeg kjører på full gass eller nesten full gass så kutter den endel av effekten brått, for så å brått komme tilbake igjen på full effekt. Dette kan noen ganger  skje mange ganger på rad med noen sekunders mellomrom, mens andre ganger kan det gå uker eller måneder uten at det skjer noe slikt. Det skjer aldri på lavt turtall.

 

Min motor er 4-sylindret og på full gass så dropper turtallet ned til 3/4 av fullt turtall, noe som tyder på at det er noe med en sylinder. Siden det er så brått så antok jeg det må være noe med tenninga, feks pluggledninger. Spurte om pris på disse, men det var vel 4x600 kr tror jeg da det ikke bare er pluggledning separat, men en klump med noe greier på i samme delen (dårlig løsning).

 

Den tidligere mekanikeren jeg pratet med anbefalte det jeg tenkte på å gjøre, nemlig å rengjøre kontaktflatene litt og klemme litt på den der den settes over pluggen for å få bedre klem. Jeg pusset og skrapte litt med en skrutrekekr inni alle 4, og klemte litt på den som det virket som satt løsest og etter det gikk det lang tid uten at det skjedde noe slikt.

 

Dette var ifjor, og i påsken i år skjedde det en gang til, men da vrikket jeg litt på pluggledningene (i tilfelle irr var blitt dannet gjennom vinterens innendørslagring, sm jeg da kan få skrapet vekk), og har ikke hatt problemet resten av påsken. Det virker som om det i mitt tilfelle med lignende problem rett og slett handlet om litt dårlig kontakt på en pluggledning.

 

Har forøvrig byttet membran i bensinpumpa høsten (etter opptak) før dette fenomenet oppstod (massevis av kjøring etter membranbytte og frem til rykkene dukket opp for første gang). Membranen ble byttet fordi motoren var litt tregstartet som kald til tross for at jeg pumpet på blæra, og den tidligere mekanikeren jeg pratet med mente membranen var synderen og bestilte ny til meg. Da han etter byttet fikk se den gamle fikk han bekreftet at den ikke så helt bra ut (tett, men utstrekt i midten). Den hadde nok pumpet godt over 1000 liter bensin i mitt eie og sikkert mye før det også.

 

Alt i alt synes jeg det har vært lite tull med denne motoren til tross for at den er 25 år gammel og jeg har brukt den mye. Men den er jo litt vel glad i bensin og forsyner seg litt grådig der.

Så bra at dette ordnet seg ! Det å rengjøre å klemme litt ekstra over pluggen skal jeg gjøre, symptomene høres veldig likt ut! I dette tilfelle så er alle 3 plugg kablene nye, men klemme litt forde :-) 

 

Baa93

Baa93

Marqies skrev 26 minutter siden:

Litt pussig sak, sikker på at dette er termostat. Spesiell iallefall.

Ja sikker, den sitter inni termostat huset. Går man på dele-film så er det denne som er termostaten ?

 


 

19 fot skrev 31 minutter siden:

Jeg har en Yamaha Pro-V 100, som er en 100 hk 2-takter fra 1997. None ganger når jeg kjører på full gass eller nesten full gass så kutter den endel av effekten brått, for så å brått komme tilbake igjen på full effekt. Dette kan noen ganger  skje mange ganger på rad med noen sekunders mellomrom, mens andre ganger kan det gå uker eller måneder uten at det skjer noe slikt. Det skjer aldri på lavt turtall.

 

Min motor er 4-sylindret og på full gass så dropper turtallet ned til 3/4 av fullt turtall, noe som tyder på at det er noe med en sylinder. Siden det er så brått så antok jeg det må være noe med tenninga, feks pluggledninger. Spurte om pris på disse, men det var vel 4x600 kr tror jeg da det ikke bare er pluggledning separat, men en klump med noe greier på i samme delen (dårlig løsning).

 

Den tidligere mekanikeren jeg pratet med anbefalte det jeg tenkte på å gjøre, nemlig å rengjøre kontaktflatene litt og klemme litt på den der den settes over pluggen for å få bedre klem. Jeg pusset og skrapte litt med en skrutrekekr inni alle 4, og klemte litt på den som det virket som satt løsest og etter det gikk det lang tid uten at det skjedde noe slikt.

 

Dette var ifjor, og i påsken i år skjedde det en gang til, men da vrikket jeg litt på pluggledningene (i tilfelle irr var blitt dannet gjennom vinterens innendørslagring, sm jeg da kan få skrapet vekk), og har ikke hatt problemet resten av påsken. Det virker som om det i mitt tilfelle med lignende problem rett og slett handlet om litt dårlig kontakt på en pluggledning.

 

Har forøvrig byttet membran i bensinpumpa høsten (etter opptak) før dette fenomenet oppstod (massevis av kjøring etter membranbytte og frem til rykkene dukket opp for første gang). Membranen ble byttet fordi motoren var litt tregstartet som kald til tross for at jeg pumpet på blæra, og den tidligere mekanikeren jeg pratet med mente membranen var synderen og bestilte ny til meg. Da han etter byttet fikk se den gamle fikk han bekreftet at den ikke så helt bra ut (tett, men utstrekt i midten). Den hadde nok pumpet godt over 1000 liter bensin i mitt eie og sikkert mye før det også.

 

Alt i alt synes jeg det har vært lite tull med denne motoren til tross for at den er 25 år gammel og jeg har brukt den mye. Men den er jo litt vel glad i bensin og forsyner seg litt grådig der.

Så at dette ordnet seg ! Det å rengjøre å klemme litt ekstra over pluggen skal jeg gjøre, symptomene høres veldig likt ut! I dette tilfelle så er alle 3 plugg kablene nye, men klemme litt forde :-) 

 



×
×
  • Create New...