
Warlock
Heisann, her var det mye spennende og interessant i en bra tråd...
(og veldig kult du fikk stilt den bra)
Jeg har skrudd en del på en 60Hk 1991 Johnson, som har mye likt som din, og kan prøve å oppklare litt...
Aller først kan jeg si at høyden på åpen flottør i forgasserne er helt riktig at har så stort sprik som 28mm til 42mm, det er bare hvor langt flottøren kan falle ned, men når du har satt på bollen treffer den som regel bunn, eller veldig nære (hvordan de unngår ising vet jeg ikke). 28mm er så langt ut den må være for at nåla skal være tilstrekkelig åpen, ut over det spiller det ingen rolle om den går lengre ned, så sant den ikke passerer 42mm (eller litt mer) for da kan nåla falle ut av nålsetet.
Det som dog er viktig for flotøren, er at når du holder forgasseren opp ned (og nåla dermed lukker) ligger flottøren parallelt med flottørhuset, og i alle fall ikke skrår nedover mot dette. Tror jeg har en glipe på ca 3mm +/- 0.5mm mellom flottør og kanten på forgasserhuset (sett vertikalt, inn mot de to parallelle flatene, men det er egentlig opphenget som bestemmer dette). Lukker ikke nåla rett kan du få problemer med flodding etc.
Tomgangsskruen du har er nok original. ca 1990 gikk johnson/evinrude/omc over til å stille opp motorene noe annerledes, og satte dermed inn en tomgangskrue som ikke skulle trenge flyttes, og heller ikke stilles, derfor lakket de den også.
Det er heller ingen måte å "balansere" spjeldene i forgasser på, med litt åpning på tomgang, i alle fall ikke etter intensjonen fra produsenten, de mener man skal stille opp forgasserne så alle spjeld lukkes, og sørge for at de åpnes likt (dette står vel forklart i mente i manualen din) cam og roller skal ikke ære borti hverandre, men ha en glipe på 0.25mm eller noe slikt når man drar gasshendelen helt tilbake til den faststilte tomgangsskruen. Så linkarmen skal tilpasses så dette stemmer. Jeg vil tro du har gjort alt dette flere ganger allerede. Og du har helt sikkert funnet ut at den sliter.
Har du flaks er dette dog nok for at du får en grei tomgang, men ofte kommer du lavt ut om noen har skrudd en del. Og på tomgang, ikke i gear, altså uten belastning, er nok en RPM på 800 for lavt, da sliter du med start (i alle fall uten en god del håndgass) og du sliter med at den dør under giring.
Som boken din sier er det tomgangen i gir og på vannet du skal ha 750-850 RPM en plass, så at du ender på 1100 RPM er faktisk veldig nære der du skal være på tomgang (uten å være i gir), avhengig av propell-størrelsen din og hvor mange hester det egentlig er igjen i motoren din.
Herfra er det egentlig to veier til mål.
Det Johnson sier er at man stiller inn tenningen til rett timeing, gjerne rett etter topp-passering for første sylinder (After Top Dead Center). For den jeg har skrudd på er det i manualen satt 2grader etter topp ( 2grader ATDC) din er nok noe i nærheten. Dette kan stilles inn med timeinglampa, og bør gjøres på åpent vann på tomgang i gir og med varm motor.
Men (!) dersom motoren går dårlig anbefaler de å stille den til noe tidligere tenning (og i små steg). Dette er uansett en kjedelig og skummel prosedyre, ikke bare skal du henge over svinghjulet med ei lampe og se bakover (helst med en annen styrmann) men om du stiller for langt vil du få slag feil vei, og rådebank er aldri positivt for en motor! Her bør man heller ikke justere mens motoren er i gang, for dette er den skruen du har tatt bilde av helt oppunder svinghjulet, over tomgang og Wide Open Throttle skruen...
Juksemåten er å sette inn annen skrue for tomgangen (den er dog imperisk (husker ikke størrelse eller stigning i farten)), gjøre link-armen litt for lang, eller la den alltid henge på gasswiren. Å henge på wiren går greit, men er det slark i den vil man ikke ha nøyaktig samme tomgang til en hver tid og det kan bli mye tull. Med å la den stå på ny tomgangskrue/lang arm/wire gjør du som enkelte har foreslått her, nemlig å få en liten ekstra glipe på forgasserspjeldene. Det er ingen dum løsning, og det var slik Johnson/Evinrude motorene også ble justert på 80tallet (og før). Tenning og tomgang henger så tett sammen at på et tidspunkt kan man ikke endre den ene uten automatisk justere den andre, i alle fall om man vil treffe rett RPM. Jeg vet ikke hvorfor de plutselig skiftet fra at man tweaket på tomgang til at man stilte siste bit på tenning i stedet, men muligens opplevde de at det ikke var helt heldig for cam og rulle at de konstant sto med press på?
Ut fra bildene du har tatt ser det ut som cam og rulle hos deg ligger mot hverandre når du lar gassarmen stå mot tomgangsskruen (så litt lang link-arm), dette er identisk med å ha bittelitt håndgass på hele tiden, og er nok en ypperlig måte å få den til å gå bra på :) om du ikke får alt for høy RPM på tomgang når du ikke er i gir og treffer nære på 800RPM (plus/minus 50RPM) med varm motor i gir fremover på vannet uten ekstra last etc, er nok dette et perfekt oppsett, i alle fall etter "juksemåten" så da trenger du ikke bekymre deg noe mer her vil jeg tro :)
Så til likeretter/regulatoren din, den var ny?
Har den regulering er det et pluss i alle fall, da mye ny type elektroniske givere og annet ikke helt tåler spenningstopper på 30-40 Volt. Før lot man bare batteriet ta seg av toppene og i verste fall kokte batteriet vekk litt vann med at det overladet, ikke noe problem da man skulle likevel etterfylle. Det går ikke med nyere vedlikeholdsfrie batterier :)
Jeg sliter litt med å se på bildene dine om du har to eller tre gule ledninger kommende ut av likeretteren, men de leverer uansett vekselstrøm (ikke noe sinus-signal akkurat, veldig høye og spisse topper og bunner). Dette går gjennom en likeretter som snur negative spenningsverdier til positive (så nå er det 0V til 40V istedet for -40V til 40V) og kommer ut på rød leder. Har den regulator også får du gjerne ikke mer enn ca 14V ut på rød ledning, ellers kan du avhengig av hvor fort multimeteret ditt oppdaterer seg finne 15-16-17V ut på rød leder.
Kopler du en av de gule til Tachometeret ditt vil du få signal og meget mulig takler det også denne høye pulsen.
Likevel, om det kommer en grå wire ut fra likeretteren din er nok den best å bruke, den er laget for å gi tilstrekkelig høy puls (men ikke for høy puls), gjerne i samsvar med at den røde lederen er begrenset.
Håper noe av dette var til hjelp...