Jump to content

Kutter av og til på full gass Johnson 70 2000 tallet

Baa93

Recommended Posts

Warlock skrev for 22 timer siden:

Heisann, her var det mye spennende og interessant i en bra tråd...
(og veldig kult du fikk stilt den bra)

Jeg har skrudd en del på en 60Hk 1991 Johnson, som har mye likt som din, og kan prøve å oppklare litt...

Aller først kan jeg si at høyden på åpen flottør i forgasserne er helt riktig at har så stort sprik som 28mm til 42mm, det er bare hvor langt flottøren kan falle ned, men når du har satt på bollen treffer den som regel bunn, eller veldig nære (hvordan de unngår ising vet jeg ikke). 28mm er så langt ut den må være for at nåla skal være tilstrekkelig åpen, ut over det spiller det ingen rolle om den går lengre ned, så sant den ikke passerer 42mm (eller litt mer) for da kan nåla falle ut av nålsetet.
Det som dog er viktig for flotøren, er at når du holder forgasseren opp ned (og nåla dermed lukker) ligger flottøren parallelt med flottørhuset, og i alle fall ikke skrår nedover mot dette. Tror jeg har en glipe på ca 3mm +/- 0.5mm mellom flottør og kanten på forgasserhuset (sett vertikalt,  inn mot de to parallelle flatene, men det er egentlig opphenget som bestemmer dette). Lukker ikke nåla rett kan du få problemer med flodding etc.

Tomgangsskruen du har er nok original. ca 1990 gikk johnson/evinrude/omc over til å stille opp motorene noe annerledes, og satte dermed inn en tomgangskrue som ikke skulle trenge flyttes, og heller ikke stilles, derfor lakket de den også.

Det er heller ingen måte å "balansere" spjeldene i forgasser på, med litt åpning på tomgang, i alle fall ikke etter intensjonen fra produsenten, de mener man skal stille opp forgasserne så alle spjeld lukkes, og sørge for at de åpnes likt (dette står vel forklart i mente i manualen din) cam og roller skal ikke ære borti hverandre, men ha en glipe på 0.25mm eller noe slikt når man drar gasshendelen helt tilbake til den faststilte tomgangsskruen. Så linkarmen skal tilpasses så dette stemmer. Jeg vil tro du har gjort alt dette flere ganger allerede. Og du har helt sikkert funnet ut at den sliter.

Har du flaks er dette dog nok for at du får en grei tomgang, men ofte kommer du lavt ut om noen har skrudd en del. Og på tomgang, ikke i gear, altså uten belastning, er nok en RPM på 800 for lavt, da sliter du med start (i alle fall uten en god del håndgass) og du sliter med at den dør under giring. 
Som boken din sier er det tomgangen i gir og på vannet du skal ha 750-850 RPM en plass, så at du ender på 1100 RPM er faktisk veldig nære der du skal være på tomgang (uten å være i gir), avhengig av propell-størrelsen din og hvor mange hester det egentlig er igjen i motoren din.

Herfra er det egentlig to veier til mål.

Det Johnson sier er at man stiller inn tenningen til rett timeing, gjerne rett etter topp-passering for første sylinder (After Top Dead Center). For den jeg har skrudd på er det i manualen satt 2grader etter topp ( 2grader ATDC) din er nok noe i nærheten. Dette kan stilles inn med timeinglampa, og bør gjøres på åpent vann på tomgang i gir og med varm motor.
Men (!) dersom motoren går dårlig anbefaler de å stille den til noe tidligere tenning (og i små steg). Dette er uansett en kjedelig og skummel prosedyre, ikke bare skal du henge over svinghjulet med ei lampe og se bakover (helst med en annen styrmann) men om du stiller for langt vil du få slag feil vei, og rådebank er aldri positivt for en motor! Her bør man heller ikke justere mens motoren er i gang, for dette er den skruen du har tatt bilde av helt oppunder svinghjulet, over tomgang og Wide Open Throttle skruen...

Juksemåten er å sette inn annen skrue for tomgangen (den er dog imperisk (husker ikke størrelse eller stigning i farten)), gjøre link-armen litt for lang, eller la den alltid henge på gasswiren. Å henge på wiren går greit, men er det slark i den vil man ikke ha nøyaktig samme tomgang til en hver tid og det kan bli mye tull. Med å la den stå på ny tomgangskrue/lang arm/wire gjør du som enkelte har foreslått her, nemlig å få en liten ekstra glipe på forgasserspjeldene. Det er ingen dum løsning, og det var slik Johnson/Evinrude motorene også ble justert på 80tallet (og før). Tenning og tomgang henger så tett sammen at på et tidspunkt kan man ikke endre den ene uten automatisk justere den andre, i alle fall om man vil treffe rett RPM. Jeg vet ikke hvorfor de plutselig skiftet fra at man tweaket på tomgang til at man stilte siste bit på tenning i stedet, men muligens opplevde de at det ikke var helt heldig for cam og rulle at de konstant sto med press på?

Ut fra bildene du har tatt ser det ut som cam og rulle hos deg ligger mot hverandre når du lar gassarmen stå mot tomgangsskruen (så litt lang link-arm), dette er identisk med å ha bittelitt håndgass på hele tiden, og er nok en ypperlig måte å få den til å gå bra på :) om du ikke får alt for høy RPM på tomgang når du ikke er i gir og treffer nære på 800RPM (plus/minus 50RPM) med varm motor i gir fremover på vannet uten ekstra last etc, er nok dette et perfekt oppsett, i alle fall etter "juksemåten" så da trenger du ikke bekymre deg noe mer her vil jeg tro :)

Så til likeretter/regulatoren din, den var ny?
Har den regulering er det et pluss i alle fall, da mye ny type elektroniske givere og annet ikke helt tåler spenningstopper på 30-40 Volt. Før lot man bare batteriet ta seg av toppene og i verste fall kokte batteriet vekk litt vann med at det overladet, ikke noe problem da man skulle likevel etterfylle. Det går ikke med nyere vedlikeholdsfrie batterier :)

Jeg sliter litt med å se på bildene dine om du har to eller tre gule ledninger kommende ut av likeretteren, men de leverer uansett vekselstrøm (ikke noe sinus-signal akkurat, veldig høye og spisse topper og bunner). Dette går gjennom en likeretter som snur negative spenningsverdier til positive (så nå er det 0V til 40V istedet for -40V til 40V) og kommer ut på rød leder. Har den regulator også får du gjerne ikke mer enn ca 14V ut på rød ledning, ellers kan du avhengig av hvor fort multimeteret ditt oppdaterer seg finne 15-16-17V ut på rød leder.
 Kopler du en av de gule til Tachometeret ditt vil du få signal og meget mulig takler det også denne høye pulsen. 
Likevel, om det kommer en grå wire ut fra likeretteren din er nok den best å bruke, den er laget for å gi tilstrekkelig høy puls (men ikke for høy puls), gjerne i samsvar med at den røde lederen er begrenset.

Håper noe av dette var til hjelp...

Dette var utrolig lærerikt å lese ! 
cam og roller har et mellomrom som jeg har brukt bladsøker på, slik at mellomrommet er korrekt i hendhold til service manualen. Syns tomgangen på motoren nå er ganske fin og stabil mot hvordan denne var, ligger på ca 1100omdr på tomgang og noe lavere ved varm motor. Propellen som står på er 13x19 stål. 

Jeg personlig føler tenningen høres "skummelt" ut å begynne å justere, selvom ingenting er skummelt når man kan ting ! 

turteller er helt i orden nå! Årsaken til dette var, en grå ledning var loddet inn i ledningsnett og dratt frem til voltmeter og da ga spenning ut. Signalkabel fra likeretter og frem til instrument ble målt til ca 9.0V når tenning var skrudd på, her skal man måle 0,0V. Da var det bare å feilsøke fremover mot instrument. 

Dette var til stor hjelp for meg og til nok mange andre som kan få samme problemer i seinere tid ! 

• 4 uker senere...

Nytt problem ?

i dag var batteriet tomt pågrunn av en av lensepumpene hang seg opp og det er greit nok. 

Motor ble kjørt da på full gass i ca 15min før den døde ut og da var blæra bløt, pumpet på denne til den ble hard og startet med en gang. Holder jeg motor på 4000rpm så går alt helt fint, drar jeg den opp mot 5-5500rpm da dør den ut etter noen sekunder og stopper. Motor stoppet også en gang på tomgang, men pumpet på blære så startet den med en gang. Sist tur var alt helt i orden. Da dro jeg den til 6000rpm uten problem. 

dette tyder jo på at motor får for lite bensin. Kan det var det nye vannutskiller som har blitt montert? 

Baa93 skrev On 5.7.2022 at 22.52:

dette tyder jo på at motor får for lite bensin. Kan det var det nye vannutskiller som har blitt montert? 

tyder på at flottørhusene suges tomme ja.  Et bensinfilter skal gi rikelig flow til din motor mener jeg , men du kan jo forsøke å koble forbi det for å se om det hjelper.
Jeg tenker feilen sannsynligvis er en annen plass i systemet , kan feks være delvis tett sil i inntaket i tanken, eller at en slange på motor ligger med litt for skarp bøy slik at den suges delvis flat av undertrykket fra pumpa.   Eller at pumpa ikke klarer å pumpe det den skal

edit;   ser dette med bensinslanger har vært nevnt tidligere i tråden, men da var det vel andre ting som var hovedproblemet 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

tyder på at flottørhusene suges tomme ja.  Et bensinfilter skal gi rikelig flow til din motor mener jeg , men du kan jo forsøke å koble forbi det for å se om det hjelper.
Jeg tenker feilen sannsynligvis er en annen plass i systemet , kan feks være delvis tett sil i inntaket i tanken, eller at en slange på motor ligger med litt for skarp bøy slik at den suges delvis flat av undertrykket fra pumpa.   Eller at pumpa ikke klarer å pumpe det den skal

edit;   ser dette med bensinslanger har vært nevnt tidligere i tråden, men da var det vel andre ting som var hovedproblemet 

Jeg har nå tatt båten opp fra vannet. Skal nå bytte alle bensinslanger frem til fordeler til forgassere. Byttet slange som går fra forgasser til blokk( vackum fra blokka) dette hjalp ikke. Begge bensin tanker er rengjort og gått over, Her skal forhåpentligvis alt være bra. Skal også dobbelsjekke hvordan slange fra vannutskiller og frem til filter i motor sitter. Denne er forsovet ny også. 

om inntaket i tanken skulle vært delvis tett, så skulle jeg jo ha merket forskjell på tankene ? 

Redigert av Baa93 (see edit history)
Baa93 skrev On 5.7.2022 at 22.52:

Etter alt du har prøvd nå, så synes jeg dette er noe du skal se nærmere på. Jeg opplevde det på en 15hk en gang. Installerte et litt annet filter enn det som stod der originalt. Det nye filteret var nok litt hardere å få nok flow igjennom og motor gikk stoppet og gikk dårlig. Tok litt tid før jeg fant ut at det var det nye filteret. Som @ivar foreslår, så kan du jo forsøke å koble deg forbi/rundt filteret og se om feilen forsvinner. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Vet ikke hva det feiler din motor men antar som nevnt her tidligere at det for lite fuel. Det at den "nyser" ved oppstart tyder på mager blanding men om det har noe med ditt hovedproblem er jeg usikker på.

Det du kan gjøre, er å eliminere. Er bensinpumpedelen i VRO systemet i orden? Sett bensintanken høyt (stropp den fast til rekka eller noe) og pass på at bensinslangen ikke er lavere enn inntaket på motoren. Kjør så en tur, er alt i orden da så kan problemet ditt være tanken, slangen eller pumpedelen på VRO-enheten.

Ved det siste så kan dette være en løsning, dog er den dyr og det er mulig å kun kjøpe selve pumpen og lage braket selv.

Hva skjer om noen siter og pumper på blæra men en kjører (vet du har tatt opp båten, men prøvde du det?).

Skal sette ut båten igjen i morgen. Byttet og gått over bensinslanger. Når blæra pumpes hard og blir pumpet mer så renner det ut av bensinpumpa. Har tenkt at det skal være slikt, grunnet trykket som blir i pumpa. Noen som vet med sikkerhet at det skal være slikt ? 

ved kjøring på vannet så prøver jeg også å koble slange forbi vannutskiller om det ikke er ok nå. 

Det er ombygd fra VRO til vanlig bensinpumpe, slik at det blandes 2% i tank.

Har vært i kontakt med ravns garasje og kontrollert om pumpe er korrekt til motor. Fra ombygging av VRO til vanlig pumpe så var det ingen spesifikke pumper. Fikk beskjed at den som er montert er korrekt

Gått over bensinpumpe nå, fikk denne tett og båten fungerer bedre, men ikke optimalt. Full gass så ligger motor på ca 5600-5700rpm. Så dør den ut og jeg kan senke turtallet ned til 5000rpm og gi gass igjen. Båten ble satt ut i kveld, derfor ikke prøvd noe særlig. 

skal også koble ut filter for å se om det kan hjelpe. Jeg har bommet litt med slange etter å ha målt. 8mm fra tank og til filter, filter og til motor er det 9,5mm. Vil forskjellen gi slike symptomer? 

innvendig nipler er jeg usikker på, men er komplett scepter bensinslange til omc. Vannutskiller er denne ( kjøpt hos lokal båtbutikk) https://www.maritim.no/vannutskiller-sett-med-2-filtere

Baa93 skrev 25 minutter siden:

Vannutskiller er denne ( kjøpt hos lokal båtbutikk)

Spec sier 340 liter i timen. Det skulle jo være mer enn tilstrekkelig for din motor. Blir spennende å følge videre feilsøking.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Baa93 skrev 1 time siden:

Jeg har bommet litt med slange etter å ha målt. 8mm fra tank og til filter, filter og til motor er det 9,5mm. Vil forskjellen gi slike symptomer? 

Hadde en 75 Stinger og på den var det 3/8" (9,53mm) hele veien

8mm skal gi nok om alt annet virker som det skal. Bra video :thumbsup: det vi ser der hadde jeg ikke klart å forklare om jeg skrev i en uke...

Du har en restriksjon i bensintilførsen.

Kan noen ha satt på en mindre bensinpumpe enn den som skal stå der?

Kan du få lånt en bensinpumpe ?

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Hadde en 75 Stinger og på den var det 3/8" (9,53mm) hele veien

8mm skal gi nok om alt annet virker som det skal. Bra video :thumbsup: det vi ser der hadde jeg ikke klart å forklare om jeg skrev i en uke...

Du har en restriksjon i bensintilførsen.

Kan noen ha satt på en mindre bensinpumpe enn den som skal stå der?

Kan du få lånt en bensinpumpe ?

Som oftest er det mye lettere å vise problem med video enn å forklare ?

Dessverre så får jeg ikke lånt noen. Men har samme tanke selv. Skal undersøke med lokal forhandler, de har i såfall mye på lager. 

Siden du fikk bedre gange med å sjekke/reparere pumpa så vil jeg anta den har en feil. Min erfaring på ikke originale pumper er at det ofte blir feil på de, ofte i membranene eller sprekk enten i lokk, hus eller der hvor fittingen er skrudd inn. På denne generasjonen 70hp er det 5/16(8mm) på det innvendig filteret, dvs 8mm innvendig diameter på  bensinslangene før og etter filter. Er i hvert fall det på mine originale 70hp, en 97 modell og en 2001 modell.

xr4ti skrev 26 minutter siden:

Siden du fikk bedre gange med å sjekke/reparere pumpa så vil jeg anta den har en feil. Min erfaring på ikke originale pumper er at det ofte blir feil på de, ofte i membranene eller sprekk enten i lokk, hus eller der hvor fittingen er skrudd inn. På denne generasjonen 70hp er det 5/16(8mm) på det innvendig filteret, dvs 8mm innvendig diameter på  bensinslangene før og etter filter. Er i hvert fall det på mine originale 70hp, en 97 modell og en 2001 modell.

Ja den ble bedre. Så tenker å prøve ny. Men sliter med å finne en som kan passe. Helst i Norge slik at leveringen blir kjappere. Finner bare frem til 55hk. Må også ha 3 like store uttak

Så du bruker ikke den fordeleren, nr 32 på bildet?

Da er det verre å finne pumpe ja. Om du bruker den fordeleren så har du flere muligheter vil jeg anta siden du kan benytte en pumpe med en utgang på. Man kan lage en slik fordeler av fittings men blir gjerne litt stor og klumpete da. Alternativt om du finner en delemotor på FINN som har denne delen. Jeg har dessverre ikke løs liggende, kun komplette motorer nå.

image.png.080b6f70333480b67c6a39384ed7659c.png Alternativt 

ok, da er jeg med :thumbsup: Mulig du kan bruke denne BENSINPUMPE For Johnson Evinrude 100-105-115-125-135-140 A3M8 (boatparts.no) Jeg vet ikke om du har vakuum/puls nok fra veivhuset, mulig noen andre har erfaring på det?

Ser på ebay at disse pumpene er ratet opp til 140hk så trolig vil den fungere.

Trolig tilsvarende pumpe Evinrude Johnson Fuel Pump for 40,50,60,65,70,75,85,115,135,140hp Outboard438559 | eBay

xr4ti skrev 43 minutter siden:

ok, da er jeg med :thumbsup: Mulig du kan bruke denne BENSINPUMPE For Johnson Evinrude 100-105-115-125-135-140 A3M8 (boatparts.no) Jeg vet ikke om du har vakuum/puls nok fra veivhuset, mulig noen andre har erfaring på det?

Ser på ebay at disse pumpene er ratet opp til 140hk så trolig vil den fungere.

Trolig tilsvarende pumpe Evinrude Johnson Fuel Pump for 40,50,60,65,70,75,85,115,135,140hp Outboard438559 | eBay

Tusen takk ! 
mulig jeg spørr dumt nå. Men disse pumpene har jo et hul på baksiden slik at pakning skal tette mellom motor og pumpe, her henter kansje pumpe vackum ? Evt hvordan monteres denne typen på min ? Jeg har en firkantet og tett pumpe. 

xr4ti skrev 1 time siden:

Jeg vet ikke om du har vakuum/puls nok fra veivhuset, mulig noen andre har erfaring på det?

Om han ikke har nok vacuum, så får han bare litt mindre slag, men fortsatt strolig større mengde bensin. 

Har stor tro på forslaget ditt, skulle ikke forundre meg om du har løst problemet ?

Husk å bruke VACUUM slange på vacuumet. 

En bensinslange vil kunne suges flat og "drepe" vacuum pulsen.. 

Det kan også være årsaken til at du får for lite bensin inn i forgasseren... 

Kan du bekrefte minste innvendig diameter på fittings og nippler.? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...