Jump to content

Edit History

xr4ti

xr4ti

Begynn med å justere inn lavfartblandingen ja, 2 og 3/4 turn er det på gassere med plastlokk som grunninnstilling for disse motorene. Og som @VegJoh påpeker, lett bunning av "skruen". Får håpe tidligere mekanikere ikke har lekt strongman ved justeringer :worry:.

Justeringer av spjeld og overføringer har du jo gjort før så det kan du jo, tenning er litt mer greier og skal egentlig gjøres med testpropell man du kan ta lavtenningen med motor i gir på tomgang og fri båt. Høytenning kan også tas i fart men det innebærer en del risiko så da må det tas en del forhåndsregler (kontroll tas i fart og på 5000-5500 rpm :eek: ). Det godt forklart i manualen hvordan du grunninnstiller eller sjekker TDC (toppunkt syl 1) før du starter kontroll eller justering av lavtenning, det MÅ du gjøre. Du må ha en tenningslampe og motoren må være varm (eller du må koble ut quick-starten). Nå har jeg ikke manualen foran meg men det er vel 2 grader fortenning for lavtenning men det må du sjekke i manualen, høytenning husker jeg ikke i farten. Ett eller annet sted har jeg en original OMC-videolink for service/justering av disse motorene, skal se om jeg finner den, eller du kan søke på YT og se om du finner den.

 

Edit: fant videoen, sjekk også kanalen til han Brandon, flere tips der om OMC 3 syl.

 

 

 

xr4ti

xr4ti

Begynn med å justere inn lavfartblandingen ja, 2 og 3/4 turn er det på gassere med plastlokk som grunninnstilling for disse motorene. Og som @VegJoh påpeker, lett bunning av "skruen". Får håpe tidligere mekanikere ikke har lekt strongman ved justeringer :worry:.

Justeringer av spjeld og overføringer har du jo gjort før så det kan du jo, tenning er litt mer greier og skal egentlig gjøres med testpropell man du kan ta lavtenningen med motor i gir på tomgang og fri båt. Høytenning kan også tas i fart men det innebærer en del risiko så da må det tas en del forhåndsregler (kontroll tas i fart og på 5000-5500 rpm :eek: ). Det godt forklart i manualen hvordan du grunninnstiller eller sjekker TDC (toppunkt syl 1) før du starter kontroll eller justering av lavtenning, det MÅ du gjøre. Du må ha en tenningslampe og motoren må være varm (eller du må koble ut quick-starten). Nå har jeg ikke manualen foran meg men det er vel 2 grader fortenning for lavtenning men det må du sjekke i manualen, høytenning husker jeg ikke i farten. Ett eller annet sted har jeg en original OMC-videolink for service/justering av disse motorene, skal se om jeg finner den, eller du kan søke på YT og se om du finner den.



×
×
  • Create New...