Jump to content

Kutter av og til på full gass Johnson 70 2000 tallet


Baa93

Recommended Posts

Baa93 skrev 1 time siden:

tenningslampe har jeg dessverre ikke brukt, men etter det jeg skjønner så leser man av verdier i grader ? Og evt justere ?

Det er ikke komplisert å bruke en tenningslampe, og du kan bruke den på sgs alle bensinmotorer fra 50 tallet frem til i dag.

Svinghjulet har ofte merker eller en skala som i strobe-blinket skal stemme med en pil som sitter fast.

Når du får taket på dette så tror jeg du lurer på hvorfor du ikke har gjort det før :wink:

Link to post

I dag har jeg justert alle flottørene til 34mm da er de innenfor kravene som står i servicehåndboka. Synkroniserte alle tre spjeld på nytt. Jeg begynte først med 3-1/2 på blandingskruene, men syns den gikk best på 3- kvart

Er fortsatt ikke fornøyd, får ikke justert tomgang da den ligger på 1000omdr, den går ikke ned ved å justere skrue eller dra litt i wire. Skal kjøpe tenningspistol til mandag, så får gå over tenning. Gått over drivstoff slanger med  startgass for å se etter lekkasje, dette hjalp ikke. Jeg sprayet forsiktig startgass inn mot innsugboks og da går den et par sekunder veldig fint. Det indikerer på at den trenger mer bensin? 
har flottør høyde nå på 34mm og var på 18mm og da fikk den vell også mere bensin om jeg har forstått dette riktig? 

syns den rister vell mye ? 
 

ved å sette den i gir og gir gass virker den sprek/kvikk. 


Ser nå at jeg har misforstått hva som har står, jeg har kikket på årsmodell og ikke type forgasser. Jeg prøver på nytt, og justerer til 2-3/4, mulig den blir bedre da ? 
 

342701AA-A49B-479A-AD85-1BD10F54762D.jpeg

23109F63-F461-4728-B313-A8C7EE737C93.jpeg

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post

Synes den høres meget bra ut, kjør motor varm bruk den litt, da tar du finjustering. Du har elektrisk choke, kan være litt lunefull, skal slå seg halvt på selv på kald motor, full choke måtte det brukes knapp, motor temp føler skal kutte choken.

Link to post

Veldig viktig at du gjør all finjustering på varm motor, det fordrer at termostaten virker også. Kjenn med handa på blokka at du har varm motor og at den ikke blir kald når du går ned på tomgang, da kan termostaten ha satt seg i 3/4 eller full åpning.. og som @Marqies sier så må du forsikre deg om at choke slår seg HELT av, om ikke det skjer så er det ikke mulig å finjustere.

 

Vil anbefale deg å ikke være for opptatt av ubelastet gange på en eldre 2T motor. 

Link to post

jeg syns gangen i videoen hørtes helt normal ut.  Fasiten kommer uansett når den kommer vå vannet, settes i gir og får belastning, enig med dieselfan der

 

Dessuten,  blandingsskrue spec er som oftest en grunninnstiling som oppgis.

+-  et kvart tørn kan ofte trenges for beste resultat

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Så gøy å lese at dere syns den virker normal nå ! Men jeg personlig syns det rister/vibrerer litt mye på tomgang, men dette er jo som sagt en 2takt så vil jo være litt vibrasjoner. 
 

helt klart må den kjøres med for å se om den fungerer helt optimalt, og evt finjustere da :-) 

 

En ting er helt sikkert, på dette forumet så sitter det mange kunnskapsrike mennesker, tusen takk for alle tips og hjelp! 

Link to post
Baa93 skrev 1 time siden:

tusen takk for alle tips og hjelp! 

 

Oppskriften på å få god hjelp her inne er realt enkel spør du meg.... og du har fulgt den :thumbsup:

1. Lager ok trådtittel (Hva har du, hva er problemet, hva ønsker du hjelp til)

2. Svarer på spørsmål

3. Følger opp tråden en starter

 

Link to post

Etter å ha sett dere skriver om termostaten, så sjekket jeg den i dag. Den har satt seg i lukket posisjon og vil motor tro den er kald hele tiden og dermed øke bensinmengde ? 
byttet til ny orginal termostat og med ny pakning til lokk. Satser på at det blir bedre i morgen 

1571405C-EE53-42BA-B9C9-F06CAB19F117.jpeg

4BDA618D-2D3D-4814-BC74-6A9884DED823.jpeg

Link to post
Baa93 skrev On 20.2.2022 at 18.41:

Jeg overtok en Johnson 70hk fra 2000 tallet (2-takt) i høst. Problemet med motor er at den går fint på full gass, men av og til så dør den ut og går ned til tomgang og fungerer fint igjen etterpå. Etter min mening så syns jeg den går litt ujevnt på tomgang også. 

Her har tidligere eier hatt litt tull med motor, det ble bl.a byttet bensinpumpe, renset forgassere med ny pakninger. 

Jeg har en Yamaha Pro-V 100, som er en 100 hk 2-takter fra 1997. None ganger når jeg kjører på full gass eller nesten full gass så kutter den endel av effekten brått, for så å brått komme tilbake igjen på full effekt. Dette kan noen ganger  skje mange ganger på rad med noen sekunders mellomrom, mens andre ganger kan det gå uker eller måneder uten at det skjer noe slikt. Det skjer aldri på lavt turtall.

 

Min motor er 4-sylindret og på full gass så dropper turtallet ned til 3/4 av fullt turtall, noe som tyder på at det er noe med en sylinder. Siden det er så brått så antok jeg det må være noe med tenninga, feks pluggledninger. Spurte om pris på disse, men det var vel 4x600 kr tror jeg da det ikke bare er pluggledning separat, men en klump med noe greier på i samme delen (dårlig løsning).

 

Den tidligere mekanikeren jeg pratet med anbefalte det jeg tenkte på å gjøre, nemlig å rengjøre kontaktflatene litt og klemme litt på den der den settes over pluggen for å få bedre klem. Jeg pusset og skrapte litt med en skrutrekekr inni alle 4, og klemte litt på den som det virket som satt løsest og etter det gikk det lang tid uten at det skjedde noe slikt.

 

Dette var ifjor, og i påsken i år skjedde det en gang til, men da vrikket jeg litt på pluggledningene (i tilfelle irr var blitt dannet gjennom vinterens innendørslagring, sm jeg da kan få skrapet vekk), og har ikke hatt problemet resten av påsken. Det virker som om det i mitt tilfelle med lignende problem rett og slett handlet om litt dårlig kontakt på en pluggledning.

 

Har forøvrig byttet membran i bensinpumpa høsten (etter opptak) før dette fenomenet oppstod (massevis av kjøring etter membranbytte og frem til rykkene dukket opp for første gang). Membranen ble byttet fordi motoren var litt tregstartet som kald til tross for at jeg pumpet på blæra, og den tidligere mekanikeren jeg pratet med mente membranen var synderen og bestilte ny til meg. Da han etter byttet fikk se den gamle fikk han bekreftet at den ikke så helt bra ut (tett, men utstrekt i midten). Den hadde nok pumpet godt over 1000 liter bensin i mitt eie og sikkert mye før det også.

 

Alt i alt synes jeg det har vært lite tull med denne motoren til tross for at den er 25 år gammel og jeg har brukt den mye. Men den er jo litt vel glad i bensin og forsyner seg litt grådig der.

Link to post
Marqies skrev 32 minutter siden:

Litt pussig sak, sikker på at dette er termostat. Spesiell iallefall.

Ja sikker, den sitter inni termostat huset. Går man på dele-film så er det denne som er termostaten ?

Etter det jeg har skjønt, så har Johnson/evinrude 3 forskjellige termostater ( årsmodeller som avgjør dette) 
 

19 fot skrev 33 minutter siden:

Jeg har en Yamaha Pro-V 100, som er en 100 hk 2-takter fra 1997. None ganger når jeg kjører på full gass eller nesten full gass så kutter den endel av effekten brått, for så å brått komme tilbake igjen på full effekt. Dette kan noen ganger  skje mange ganger på rad med noen sekunders mellomrom, mens andre ganger kan det gå uker eller måneder uten at det skjer noe slikt. Det skjer aldri på lavt turtall.

 

Min motor er 4-sylindret og på full gass så dropper turtallet ned til 3/4 av fullt turtall, noe som tyder på at det er noe med en sylinder. Siden det er så brått så antok jeg det må være noe med tenninga, feks pluggledninger. Spurte om pris på disse, men det var vel 4x600 kr tror jeg da det ikke bare er pluggledning separat, men en klump med noe greier på i samme delen (dårlig løsning).

 

Den tidligere mekanikeren jeg pratet med anbefalte det jeg tenkte på å gjøre, nemlig å rengjøre kontaktflatene litt og klemme litt på den der den settes over pluggen for å få bedre klem. Jeg pusset og skrapte litt med en skrutrekekr inni alle 4, og klemte litt på den som det virket som satt løsest og etter det gikk det lang tid uten at det skjedde noe slikt.

 

Dette var ifjor, og i påsken i år skjedde det en gang til, men da vrikket jeg litt på pluggledningene (i tilfelle irr var blitt dannet gjennom vinterens innendørslagring, sm jeg da kan få skrapet vekk), og har ikke hatt problemet resten av påsken. Det virker som om det i mitt tilfelle med lignende problem rett og slett handlet om litt dårlig kontakt på en pluggledning.

 

Har forøvrig byttet membran i bensinpumpa høsten (etter opptak) før dette fenomenet oppstod (massevis av kjøring etter membranbytte og frem til rykkene dukket opp for første gang). Membranen ble byttet fordi motoren var litt tregstartet som kald til tross for at jeg pumpet på blæra, og den tidligere mekanikeren jeg pratet med mente membranen var synderen og bestilte ny til meg. Da han etter byttet fikk se den gamle fikk han bekreftet at den ikke så helt bra ut (tett, men utstrekt i midten). Den hadde nok pumpet godt over 1000 liter bensin i mitt eie og sikkert mye før det også.

 

Alt i alt synes jeg det har vært lite tull med denne motoren til tross for at den er 25 år gammel og jeg har brukt den mye. Men den er jo litt vel glad i bensin og forsyner seg litt grådig der.

Så bra at dette ordnet seg ! Det å rengjøre å klemme litt ekstra over pluggen skal jeg gjøre, symptomene høres veldig likt ut! I dette tilfelle så er alle 3 plugg kablene nye, men klemme litt forde :-) 

 

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post

Fikk i dag kjørt motor god og varm, og termostat fungerer utmerket ! 
må også si meg veldig fornøyd med motor i dag, nå føler jeg den går veldig fint og vibrasjoner som er marginalt( noe er det selvfølge med 2-takt) 

fikk justert til rett i underkant av 3 omdr.  
Motor må så klart kjøres med og finjusteres
Hva syns dere om motorgangen ? 

 

 

Fikk montert ny laderegulator, i håp om turteller skulle fungere riktig. Lading ble stabil ( ladet tidligere 14,4v på tomgang) med ny lader ca 13v på tomgang. Om jeg tar grå kabel fra ledningsnett/turteller over på kabel gul med hvit stripe så fungerer turteller og ledningsnettet fra motor og frem til turteller er i orden. Så da må vell feilen ligge i stator ? 

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post
Baa93 skrev 57 minutter siden:

Fikk i dag kjørt motor god og varm, og termostat fungerer utmerket ! 
må også si meg veldig fornøyd med motor i dag, nå føler jeg den går veldig fint og vibrasjoner som er marginalt

Er sikker på at motoren er glad for at du har fått den "tunet" også ?

Anbefaler at du også monterer fast filter, gjerne med vannutskiller, fast på båten og legger fast slange, 8mm, inn til bensinpumpa. 

Godt jobba?

De to neste deleksamen dine:

- dynamisk flotørnivåkontroll

- dynamisk tenningspunkt kontroll med stroboskop (tenningslampe) 

Kan jo ta det til høsten.. ?

Link to post
dieselfan skrev for 5 timer siden:

Er sikker på at motoren er glad for at du har fått den "tunet" også ?

Anbefaler at du også monterer fast filter, gjerne med vannutskiller, fast på båten og legger fast slange, 8mm, inn til bensinpumpa. 

Godt jobba?

De to neste deleksamen dine:

- dynamisk flotørnivåkontroll

- dynamisk tenningspunkt kontroll med stroboskop (tenningslampe) 

Kan jo ta det til høsten.. ?

Det er kjøpt inn og blir montert. Du tenker å droppe koblinga? 

Sånn som jeg forstår det, så kobler jeg en slange inn på tappe skrue på forgasser og starter opp motor, slik at jeg kan se hvor mye av slange som blir fylt og om det er likt på alle 3? 

 

Må si det igjen, Tusen takk for hjelp, du er en dyktig person ! :smiley:

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post
Baa93 skrev for 1 time siden:

Sånn som jeg forstår det, så kobler jeg en slange inn på tappe skrue på forgasser og starter opp motor, slik at jeg kan se hvor mye av slange som blir fylt og om det er likt på alle 3? 

Det er en god kortversjon,ja :thumbsup:  

Du vil se at under belastning så vil flotørhusnivået variere en del.

Denne "profilen" vil bestemme om motoren går pent eller ikke.

Høyt nivå gir fetere blanding, lavt nivå gir magrere blanding. Det er en av grunnene til at jeg messer så fælt om flotørhøyde.

 

Det også en av grunnene til at hver gang jeg leser her inne om erfarne folk som anbefaler å sette blåsespiss med 6-8Bar rett i bensinslangen for å blåse ren forgasseren, da grøsser jeg og jeg blir rød som hummeren på Hvaler...

Det som ofte skjer da er at en bøyer flotøranlegget... og det er ikke mye smart. Skal en blåse en forgasser så ta ut nåleventil og dyser, og blås bakfra og ut, ikke inn i forgasser... 

Link to post
dieselfan skrev On 27.4.2022 at 0.52:

Det er en god kortversjon,ja :thumbsup:  

Du vil se at under belastning så vil flotørhusnivået variere en del.

Denne "profilen" vil bestemme om motoren går pent eller ikke.

Høyt nivå gir fetere blanding, lavt nivå gir magrere blanding. Det er en av grunnene til at jeg messer så fælt om flotørhøyde.

 

Det også en av grunnene til at hver gang jeg leser her inne om erfarne folk som anbefaler å sette blåsespiss med 6-8Bar rett i bensinslangen for å blåse ren forgasseren, da grøsser jeg og jeg blir rød som hummeren på Hvaler...

Det som ofte skjer da er at en bøyer flotøranlegget... og det er ikke mye smart. Skal en blåse en forgasser så ta ut nåleventil og dyser, og blås bakfra og ut, ikke inn i forgasser... 

da skal jeg prøve det til våren, slik at jeg  får alt helt tipp topp ! 
Tenker å ta en fin justering ved sjøsetting og håpe på st den går supert i sommer. 
 

Jeg prøver å spørre forde, selv dette ikke har noe med overskriften å gjøre. 
 

Fikk montert ny laderegulator, i håp om turteller skulle fungere riktig. Lading ble stabil ( ladet tidligere 14,4v på tomgang) med ny lader ca 13v på tomgang. Om jeg tar grå kabel fra ledningsnett/turteller over på kabel gul med hvit stripe( som kommer fra stator) så fungerer turteller og ledningsnettet fra motor og frem til turteller er i orden. Så da må vell feilen ligge i stator ? 

Link to post
  • 3 uker senere...

Nei har ikke de, planen er å sette den ut til helga. Brygga ble ikke lagt ut føre onsdagen som var grunnet lavt vann der jeg har båten.

 

jeg vil også prøve å få til turteller føre helga, tar gjerne i mot innspill ? 

ny likeretter, om jeg kobler signal kabel(grå) direkte til stator (gul med grå stripe) da fungerer turteller. Da ser jeg på det slik at ledningsnett fra koblingsskinne og frem til instrument er i orden. Men skjønner ikke helt hva som kan være feil nå? 

Link to post
  • 3 uker senere...

Da var båten satt ut i dag, og fikk kjørt båten fra utsetting til båtplass ( forholdsvis kort tur). Motoren fungerte helt supert! Gikk ca 1,5 knop fortere, jevnere og bedre drag i motoren ! Med andre ord super fornøyd ! Tusen takk for all hjelp av dere !?

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post

Heisann, her var det mye spennende og interessant i en bra tråd...
(og veldig kult du fikk stilt den bra)

Jeg har skrudd en del på en 60Hk 1991 Johnson, som har mye likt som din, og kan prøve å oppklare litt...


Aller først kan jeg si at høyden på åpen flottør i forgasserne er helt riktig at har så stort sprik som 28mm til 42mm, det er bare hvor langt flottøren kan falle ned, men når du har satt på bollen treffer den som regel bunn, eller veldig nære (hvordan de unngår ising vet jeg ikke). 28mm er så langt ut den må være for at nåla skal være tilstrekkelig åpen, ut over det spiller det ingen rolle om den går lengre ned, så sant den ikke passerer 42mm (eller litt mer) for da kan nåla falle ut av nålsetet.
Det som dog er viktig for flotøren, er at når du holder forgasseren opp ned (og nåla dermed lukker) ligger flottøren parallelt med flottørhuset, og i alle fall ikke skrår nedover mot dette. Tror jeg har en glipe på ca 3mm +/- 0.5mm mellom flottør og kanten på forgasserhuset (sett vertikalt,  inn mot de to parallelle flatene, men det er egentlig opphenget som bestemmer dette). Lukker ikke nåla rett kan du få problemer med flodding etc.
 

Tomgangsskruen du har er nok original. ca 1990 gikk johnson/evinrude/omc over til å stille opp motorene noe annerledes, og satte dermed inn en tomgangskrue som ikke skulle trenge flyttes, og heller ikke stilles, derfor lakket de den også.

Det er heller ingen måte å "balansere" spjeldene i forgasser på, med litt åpning på tomgang, i alle fall ikke etter intensjonen fra produsenten, de mener man skal stille opp forgasserne så alle spjeld lukkes, og sørge for at de åpnes likt (dette står vel forklart i mente i manualen din) cam og roller skal ikke ære borti hverandre, men ha en glipe på 0.25mm eller noe slikt når man drar gasshendelen helt tilbake til den faststilte tomgangsskruen. Så linkarmen skal tilpasses så dette stemmer. Jeg vil tro du har gjort alt dette flere ganger allerede. Og du har helt sikkert funnet ut at den sliter.

Har du flaks er dette dog nok for at du får en grei tomgang, men ofte kommer du lavt ut om noen har skrudd en del. Og på tomgang, ikke i gear, altså uten belastning, er nok en RPM på 800 for lavt, da sliter du med start (i alle fall uten en god del håndgass) og du sliter med at den dør under giring. 
Som boken din sier er det tomgangen i gir og på vannet du skal ha 750-850 RPM en plass, så at du ender på 1100 RPM er faktisk veldig nære der du skal være på tomgang (uten å være i gir), avhengig av propell-størrelsen din og hvor mange hester det egentlig er igjen i motoren din.

Herfra er det egentlig to veier til mål.

Det Johnson sier er at man stiller inn tenningen til rett timeing, gjerne rett etter topp-passering for første sylinder (After Top Dead Center). For den jeg har skrudd på er det i manualen satt 2grader etter topp ( 2grader ATDC) din er nok noe i nærheten. Dette kan stilles inn med timeinglampa, og bør gjøres på åpent vann på tomgang i gir og med varm motor.
Men (!) dersom motoren går dårlig anbefaler de å stille den til noe tidligere tenning (og i små steg). Dette er uansett en kjedelig og skummel prosedyre, ikke bare skal du henge over svinghjulet med ei lampe og se bakover (helst med en annen styrmann) men om du stiller for langt vil du få slag feil vei, og rådebank er aldri positivt for en motor! Her bør man heller ikke justere mens motoren er i gang, for dette er den skruen du har tatt bilde av helt oppunder svinghjulet, over tomgang og Wide Open Throttle skruen...

Juksemåten er å sette inn annen skrue for tomgangen (den er dog imperisk (husker ikke størrelse eller stigning i farten)), gjøre link-armen litt for lang, eller la den alltid henge på gasswiren. Å henge på wiren går greit, men er det slark i den vil man ikke ha nøyaktig samme tomgang til en hver tid og det kan bli mye tull. Med å la den stå på ny tomgangskrue/lang arm/wire gjør du som enkelte har foreslått her, nemlig å få en liten ekstra glipe på forgasserspjeldene. Det er ingen dum løsning, og det var slik Johnson/Evinrude motorene også ble justert på 80tallet (og før). Tenning og tomgang henger så tett sammen at på et tidspunkt kan man ikke endre den ene uten automatisk justere den andre, i alle fall om man vil treffe rett RPM. Jeg vet ikke hvorfor de plutselig skiftet fra at man tweaket på tomgang til at man stilte siste bit på tenning i stedet, men muligens opplevde de at det ikke var helt heldig for cam og rulle at de konstant sto med press på?

Ut fra bildene du har tatt ser det ut som cam og rulle hos deg ligger mot hverandre når du lar gassarmen stå mot tomgangsskruen (så litt lang link-arm), dette er identisk med å ha bittelitt håndgass på hele tiden, og er nok en ypperlig måte å få den til å gå bra på :) om du ikke får alt for høy RPM på tomgang når du ikke er i gir og treffer nære på 800RPM (plus/minus 50RPM) med varm motor i gir fremover på vannet uten ekstra last etc, er nok dette et perfekt oppsett, i alle fall etter "juksemåten" så da trenger du ikke bekymre deg noe mer her vil jeg tro :)



Så til likeretter/regulatoren din, den var ny?
Har den regulering er det et pluss i alle fall, da mye ny type elektroniske givere og annet ikke helt tåler spenningstopper på 30-40 Volt. Før lot man bare batteriet ta seg av toppene og i verste fall kokte batteriet vekk litt vann med at det overladet, ikke noe problem da man skulle likevel etterfylle. Det går ikke med nyere vedlikeholdsfrie batterier :)

Jeg sliter litt med å se på bildene dine om du har to eller tre gule ledninger kommende ut av likeretteren, men de leverer uansett vekselstrøm (ikke noe sinus-signal akkurat, veldig høye og spisse topper og bunner). Dette går gjennom en likeretter som snur negative spenningsverdier til positive (så nå er det 0V til 40V istedet for -40V til 40V) og kommer ut på rød leder. Har den regulator også får du gjerne ikke mer enn ca 14V ut på rød ledning, ellers kan du avhengig av hvor fort multimeteret ditt oppdaterer seg finne 15-16-17V ut på rød leder.
 Kopler du en av de gule til Tachometeret ditt vil du få signal og meget mulig takler det også denne høye pulsen. 
Likevel, om det kommer en grå wire ut fra likeretteren din er nok den best å bruke, den er laget for å gi tilstrekkelig høy puls (men ikke for høy puls), gjerne i samsvar med at den røde lederen er begrenset.

Håper noe av dette var til hjelp...

Redigert av Warlock (see edit history)
Link to post
2 hours ago, dieselfan said:

Tror ikke jeg har sett nye medlemmer som har startet med en "sånn" tråd nr 1 :clap:


Takk, jeg har vel ikke hatt noe vettugt å si før nå da sikkert :lipseal:
(men tror jeg joinet i 2006 eller noe, så så ny er jeg nok kanskje ikke)
(uff, nå får jeg vel plutselig to postinger også :saint:)

Redigert av Warlock (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...