Jump to content

Kutter av og til på full gass Johnson 70 2000 tallet

Baa93

Recommended Posts

Fikk tak i original bensinpumpe som som er til disse. Delenummer 438559.

byttet til denne bensinpumpen og byttet slange til vackum. Ryker og går litt ujamt på tomgang. Tok en tur og båten gikk som en kule ! Tok ikke lange turen nå i kveld, men på denne strekningen ville feil komme gjentatte ganger opp. Men gikk helt plettfritt ! 

Nå gjenstår det å justere tomgang på nytt. Motoren får en del mer bensin, så den har fått for lite. Motoren gikk mye roligere også ved høyt turtall! 

Nå blir det å prøve båten på en lengre tur for å se om alt er bra. Men jeg takker dere igjen, hadde aldri funnet ut av dette uten dere her på båtplassen ! Tusen hjertelig takk for hjelp ! Nå kan jeg forhåpentligvis nyte resten av sommeren og august ! 

Baa93 skrev 1 time siden:

Tenker du på kobling til tank og til filter ? Regner med disse er 9,5mm da slange var trang å få på som er 8mm innvendig

Det er ikke nippelenes utvendige mål som er interessant.

nå, det er flow diameteren, hullet innvendig. Det er det som bestemmer hvor mye bensin som kan komme igjennom, dersom trykket er det samme.

Vi leter etter en grunn til at ikke nok bensin kommer frem til forgasseren... dersom du skulle ha et parti som er 5mm innvendig så kan det klart skape problemer for deg.

• 2 uker senere...
dieselfan skrev On 20.7.2022 at 23.30:

Det er ikke nippelenes utvendige mål som er interessant.

nå, det er flow diameteren, hullet innvendig. Det er det som bestemmer hvor mye bensin som kan komme igjennom, dersom trykket er det samme.

Vi leter etter en grunn til at ikke nok bensin kommer frem til forgasseren... dersom du skulle ha et parti som er 5mm innvendig så kan det klart skape problemer for deg.

Da forstår jeg ! Jeg skal ta å få demontert slange for å måle innvendig diameter. 

dieselfan skrev On 20.7.2022 at 23.34:

Hva skal vi finne på nå da... når den går som den skal ???  :giggle:

Nei si det, nesten litt trist si :giggle:

xr4ti skrev On 21.7.2022 at 10.58:

Dette var hyggelig å lese. En grundig justering av forgassere, og om du våger, lav og høy tenning :giggle: så har du en motor som går i det "uendelige". 

Jeg har lyst til å prøve å sjekke tenning og evt justere. Men dette kvier jeg meg litt for, redd for at jeg ikke skal få det til, og gjøre det vondt verre. 

men skal ta en justering av mixskruer nå slik at den går korrekt som mulig. 

det har vært mye dårlig vær her jeg bor og derfor ikke fått prøvd båten noe mer. Skal it en tur i morgen, ønsker da å få justert forgassere. Men jeg ble nokså litt usikker igjen i følge det som står i boka. Hvordan tolker dere? 
jeg tolker som at justeringen skal være 2-3/4? Fra da skrue er skrudd forsiktig inn. 
8FBC6951-06C1-44B3-8E23-5B20545E10F2.jpeg.b362187c1cc2ff257136bb42738b2319.jpeg

Kjøre motoren god og varm, skru av motor for så å justere mix skruene likt på alle tre forgassere på 2-3/4 for å se hvordan motor oppfører seg da. Evt justere litt fetere blanding (likt på alle 3 forgassere). Høres dette ok ut? ?

Det som er superviktig her er «lightly sealed» position. iKKE skru skruen inn mer enn at den akkurat butter mot setet  (ikke makt).

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Begynn med å justere inn lavfartblandingen ja, 2 og 3/4 turn er det på gassere med plastlokk som grunninnstilling for disse motorene. Og som @VegJoh påpeker, lett bunning av "skruen". Får håpe tidligere mekanikere ikke har lekt strongman ved justeringer :worry:.

Justeringer av spjeld og overføringer har du jo gjort før så det kan du jo, tenning er litt mer greier og skal egentlig gjøres med testpropell man du kan ta lavtenningen med motor i gir på tomgang og fri båt. Høytenning kan også tas i fart men det innebærer en del risiko så da må det tas en del forhåndsregler (kontroll tas i fart og på 5000-5500 rpm :eek: ). Det godt forklart i manualen hvordan du grunninnstiller eller sjekker TDC (toppunkt syl 1) før du starter kontroll eller justering av lavtenning, det MÅ du gjøre. Du må ha en tenningslampe og motoren må være varm (eller du må koble ut quick-starten). Nå har jeg ikke manualen foran meg men det er vel 2 grader fortenning for lavtenning men det må du sjekke i manualen, høytenning husker jeg ikke i farten. Ett eller annet sted har jeg en original OMC-videolink for service/justering av disse motorene, skal se om jeg finner den, eller du kan søke på YT og se om du finner den.

Edit: fant videoen, sjekk også kanalen til han Brandon, flere tips der om OMC 3 syl.

Redigert av xr4ti (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...