Jump to content

Erfaringer med Tec7-X-Seal


Okkaby

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Tec7-x-seal for å bytte utvendige fuger på vinduer?

 

https://www.watski.no/tec7-x-seal-fugemasse-310-ml-11ozv

 

Ser jo de anbefaler denne, å den har elastisitet på 20%.

Vinduer ble fuga med vanlige Tec7 for 2 år siden, å det holder ikke lengre. Så skal ha en y runde med fugepistola nu i vår.

Så lure på om dette er brukanes.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
dieselfan skrev 5 minutter siden:

Høres ikke bra ut...
Slipper det fra glass eller ramme?

Hvordan gjorde du reint før påføring?

Slipper inn vann mellom ramme å glasfiber. Mener det var acetone jeg brukte til å gjøre rent. Men er jo noe originalt mellom ramme å fiber, som nok er butyl. Å ser nu at vanlige tec7 ikke liker butyl.

Har jo kun skåret bort gamle utvendige fuge, da det er umulig å få ut vinduet/ramme.

Er jo fra 85 å montert med rustfrie skruer inne ifra. Så blir å ødelegge alt om vinduene skal ut. 

 

Men ser denne i linken ikke skal ha forbehold mot butyl. Så er nok bedre den.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev for 1 time siden:

Er jo fra 85 å montert med rustfrie skruer inne ifra. Så blir å ødelegge alt om vinduene skal ut. 

 

Ikke nødvendigvis. Mine vinduer er fra 1978, skrudd med syrefast i aliminiumsrammer. Første gang jeg tok de ut for å tette "skikkelig" strevde jeg med noen flere av skruene. Måtte bore ut bare én av de. Men det gikk fint, både da og i fjor da jeg måtte gjøre det en gang til pga. dårlig grunnarbeid. Det er ganske deilig med tette vinduer. Så det går an å prøve å demontere, kanskje det går bra!

Link to post
skjærgårdsdram skrev 5 minutter siden:

Men er det ikke i utgangspunktet gummipakninger eller cellgummi som ligger klemt i aluprofilene? Har du prøvd å skru det fra hverandre? Det er som alf- inge nevner, det er deilig når ting er gjort skikkelig.

Må bore ut alle skruer for å få ut vinduene. Så enten må jeg vinne i lotto så det bare er å ringe til en glassmester, å be han lage alt nytt.

 

Ellers må jeg bore ut alle skruer. Forsegle båten å se når jeg for 80-100K i overskud til nye vinduer. Å da blir båten stående på land hele 2022, da det ikke blir på denne siden av sommeren de penger er tilgjengelige.

 

Så blir å prøve ny type fugemasse.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Om hensikten er å tette, ville jeg ikke brukt Tec 7.

Den har liten elastisitet. Du skiver 20%. 

Butylgummi er nok det beste. Den herder ikke, og forblir myk.

Fordelen er at den fester til begge flater, og forblir plastisk imellom. 

Den kommer på tube for fugepistol.

 

En god fugemasse kan også brukes. Den bør ha stor bruddforlengelse gjerne 400%. Det betyr at om fugen er 2mm, kan du strekke den til 8mm uten at fugen ryker. (Den løsner gjerne i vedheft lenge før dette)

Med 20% kan du tøye den til 2,4mm.

Det gir garantert sprekker når vindu og båt beveger seg ift hverandre i sjøgang og ved temperatursvingninger. Husk at vindu og skroget utvider seg ulikt gjennom sesongen (-20 til + 40)

God rengjøring er uansett viktig. Få bort alle rester av gammel fugemasse. Spesielt silikon er det umulig å få noe til å feste på.

 

Til slutt ett lite indianertriks:

Noen ganger kan det funke en stund å smøre fett langs vinduskarmen.

(Vaselin, grease, voks, stearin)

Det fyller porene med noe som er vannavstøtende.

Link to post
Havarita skrev 1 time siden:

Om hensikten er å tette, ville jeg ikke brukt Tec 7.

Den har liten elastisitet. Du skiver 20%. 

Butylgummi er nok det beste. Den herder ikke, og forblir myk.

Fordelen er at den fester til begge flater, og forblir plastisk imellom. 

Den kommer på tube for fugepistol.

 

En god fugemasse kan også brukes. Den bør ha stor bruddforlengelse gjerne 400%. Det betyr at om fugen er 2mm, kan du strekke den til 8mm uten at fugen ryker. (Den løsner gjerne i vedheft lenge før dette)

Med 20% kan du tøye den til 2,4mm.

Det gir garantert sprekker når vindu og båt beveger seg ift hverandre i sjøgang og ved temperatursvingninger. Husk at vindu og skroget utvider seg ulikt gjennom sesongen (-20 til + 40)

God rengjøring er uansett viktig. Få bort alle rester av gammel fugemasse. Spesielt silikon er det umulig å få noe til å feste på.

 

Til slutt ett lite indianertriks:

Noen ganger kan det funke en stund å smøre fett langs vinduskarmen.

(Vaselin, grease, voks, stearin)

Det fyller porene med noe som er vannavstøtende.

Problemet med Butyl er vel at dette vil sette seg på alt som kommer i berøring med det. Å når en går langs vinduer på båten, så vil vel dette sitte seg på kler/hud, å da spesielt når det er sommer å varmt.

Så derfor jeg tenkte på noe ala den nye ekstra fleksible Tec7

Men er sikkert flere andre typer som er bedre, men hvilken er beste?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev for 11 timer siden:

Problemet med Butyl er vel at dette vil sette seg på alt som kommer i berøring med det. Å når en går langs vinduer på båten, så vil vel dette sitte seg på kler/hud, å da spesielt når det er sommer å varmt.

 

Nei, så ille er det ikke. Men du bør være forsiktig ifm polering evt. Ellers er det godt til å leve med. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Okkaby skrev 4 minutter siden:

Men hvilken Butyl fugemasse er beste?

 

De er vel ikke så mye forskjell på de jeg har prøvd. Men jeg er i alle fall fornøyd med både Wurth og Terostat i alle fall. Biltema sin har jeg bare kjøpt, men ikke brukt ennå. Men jeg antar at denne også er helt OK. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 4 minutter siden:

 

De er vel ikke så mye forskjell på de jeg har prøvd. Men jeg er i alle fall fornøyd med både Wurth og Terostat i alle fall. Biltema sin har jeg bare kjøpt, men ikke brukt ennå. Men jeg antar at denne også er helt OK. 

Dette vil fungere bra på utsiden?

Skjære jo kun bort den synlige del av gammel utvendig fuge, å legger så ny fuge. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev for 2 timer siden:

Dette vil fungere bra på utsiden?

Skjære jo kun bort den synlige del av gammel utvendig fuge, å legger så ny fuge. 

 

Jeg har for det meste brukt den mellom gummi og glass. Kun på mindre områder mellom alumimium og overbygg. Kan være utfordrende å få til fine fuger, men det går an å prøve seg frem litt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev Just now:

 

Jeg har for det meste brukt den mellom gummi og glass. Kun på mindre områder mellom alumimium og overbygg. Kan være utfordrende å få til fine fuger, men det går an å prøve seg frem litt. 

 

Jeg har kjøpt inn en tube med Biltema sin grå til å bruke på alt som er skrudd på overbygget på båten, men det får vente tild et blir varmere i været. Da vil alt bli demontert, butyl påført mellom og skrudd på plass igjen. Ting som håndrekker, ventiler, lanternemast etc. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Skal du tette lekkasjer er det følgende som gjelder:

Klemte skjøter: Butylmasse, Teroson 2759

Ha på så det tyter ut og la stå i en uke. Mer gjør ingenting. 
 

Utenpåliggende tetting: Bruk Teroson MS937 hvit eller sort.  Dette er en MS-polymer med UV-beskyttelse. 
 

For alle arbeider: Rens med Cyberclean 9999.  Den fjerner fett og skaper vedheft. 
All bruk av alkoholholdige rensemidler legger igjen fett. 
 

Liming direkte mot glass krever bruk av Teroson All in one primer for at tetting mot glass faktisk skal holde tett. 
 

Det er IKKE å anbefale bruk av silikon! Silikon duger ikke på noen måte i dette miljøet!


Ordinær Tec7 er et monteringslim og har ingenting med tetting å gjøre!

 

Her finnes det ingen snarveier for å få ett tett resultat. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
index skrev for 7 timer siden:

 

De er vel ikke så mye forskjell på de jeg har prøvd. Men jeg er i alle fall fornøyd med både Wurth og Terostat i alle fall. Biltema sin har jeg bare kjøpt, men ikke brukt ennå. Men jeg antar at denne også er helt OK. 

 

Har brukt både Biltema sin og Terostat. Opplevde Biltema sin butylmasse som mykere, mer "klissete", men det kan jo være akkurat den produksjonsserien jeg traff på.

Link to post
index skrev for 4 timer siden:

Dette vil fungere bra på utsiden?

Skjære jo kun bort den synlige del av gammel utvendig fuge, å legger så ny fuge

Du er sikkert klar over det, men alikevel: 

har du først fått fukt innunder innvendig  tre-bekledning osv, så står det i fare for å råtne. Var jeg deg (noe som er helt umulig) så ville jeg være nysgjerrig på hvordan tilstanden var under karmene og i skruehull. Har gjort samma jobben selv, og var egentlig glad for at jeg fikk tørket ut det som var av fukt. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
seilfred skrev for 3 timer siden:

Du er sikkert klar over det, men alikevel: 

har du først fått fukt innunder innvendig  tre-bekledning osv, så står det i fare for å råtne. Var jeg deg (noe som er helt umulig) så ville jeg være nysgjerrig på hvordan tilstanden var under karmene og i skruehull. Har gjort samma jobben selv, og var egentlig glad for at jeg fikk tørket ut det som var av fukt. 

Dette er glassfiberbåt. Så ikke noe tre som råtner.

Her er det aluramme utvendig å aluramme innvendig, skrudd i hop med rustfrie skruer i ca 1985. Å disse skruer er det klin umulig å få ut. Rustfrie skruer å alu er ikke beste venner. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Butylmasse i patron er tilsatt litt løsemiddel. 
Det er totalt fem fabrikker i verden som produserer butylmasse. Biltema kjøper sin  hos en av dem. At den oppleves som mer klissete kan skyldes mer innblanding av løsemidler for å holde den myk i lengre tid. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...