Jump to content

Erfaringer med Tec7-X-Seal

Okkaby

Recommended Posts

Jeg stusser litt på at du så kategorisk avviser bruk av silikon Solbris. Jeg er enig i at vanlig "billigsilikon" som selges rundt om i byggsjapper og båtutstyrsforretninger ikke er egnet til stort sett noe som helst. Det finnes likevel rene silikoner som for eksempel Sikas Sikasil SG-20. Denne smitter ikke silikonolje og egner seg svært godt til liming der glass er involvert - i hvert fall har jeg fått gode og varige resultater ved bruk av denne både til klemte sammenføyinger og til å lage/forme nye vinduslister. Et viktig poeng her er UV-bestandigheten, og her er det lite som overgår høykvalitets silikonprodukter. 

Jeg har også dårlige erfaringer med "vanlig" Tec-7, vinduer som begynte å lekke etter to år (fuge mellom plexiglass-vindu og skrog) samt skroggjennomføring som begynte å lekke. Vet ikke hvordan X-seal fungerer men seer at ingenting i teksten skriver om maritim anvendelse. X-seal er dessuten også MS-polymer som vanlig Tec-7.  Jeg valgte å laminere igjen vindusåpningen og sette inn portlights med aluminiumskarm, og disse festet jeg med en kombinasjon av Sika 591 utvendig og butyltetting innvendig. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...