Jump to content

Skifte til Mercury 400R

Gozzi

Recommended Posts

Hei,

Vurderer motorskifte til Mercury 400R fra en 300Hk, kjøp av ny motor.

Sjekker litt ekstra og ser at Mercury sannsynligvis går fra V6 til V8 etter hvert.

Noen synspunkter rundt dette og bør man vente til denne kommer i V8 versjon?

Motor skal brukes på en 28 foter, vekt ca  2 000kg.

digger den nye v12 motoren!   skulle jeg hatt behov for en sånn type motor ville jeg gått får v8 i steden for v6. Men det er det jo budsjettet som bestemmer!

Når det er sakt hadde jeg nok heller kjøpt Yamaha!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Som svoren dieselmotor bruker ser jeg jo at det begynner å koste en del båtpenger å holde disse steinknuserne i gang. Men bare av nysgjerrighet så bare lurer jeg på hva forbruket er på ovennevnte motorer på la oss si en fart på 20-30 knop med båt som trådstarter nevner. Må jo begynne å "svi litt i pungen" med de prisene vi opplever for tiden på drivstoff. Er jo klar over at båtpenger går fra en egen konto, men allikevel.... 

At en stor utenbordmotor bruker litt bensin er ikke en overraskelse, like lite som at drivstoff prisen i år blir høy på bensin og diesel!

Det går noen liter med 300hk (Yamaha) men det er ikke så galt, ca 1,8liter per nautisk mil på ca 30knop.

Nå skal jeg bare mate en motor og det er jeg glad for :wink:

Har hatt diesel i over 10år og ja jeg savner diesel prisen men kanskje ikke vedlikeholdsutgiftene, men det er en helt annen diskusjon.

Det var synspunkter vedr 400R og V6 jeg var litt på jakt etter....

Jeg antar det er en L6 motor du ser på. Det vil si en rekkesekser. Denne motoren er basert på en gjennomprøvd konstruksjon som har levd i drøye 15 år. 

Den er vel i utgangspunktet på vei ut(tror jeg). Den erstattes vel av 450R, som er basert på den nye V8 konstruksjon til Mercury. 

Ser 400R selges til "relativt hyggelig" priser, sammenlignet med nye,V8, 450R. 

Nye V8 generasjon har noe bedre drivstoff økonomi en gamle rekkesekser/kompressormatet. Den vil nok også holde seg i verdi noe bedre enn utgående rekkesekser. 

Ved singelmontasje blir vel raskt sylindervolum et poeng. V8-utgavene har vel vesentlig mer moment tidligere i effektkurven. Og gevinsten av 400 gamp forsvinner dermed raskt.

Det kan fort være et interessant alternativ å gå for lavere hk og større sylindervolum. Med mindre det er utelukkende toppfart du går etter.

@Teerex bruker å ha endel formeninger om sånne her ting... :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

chrisrik skrev 25 minutter siden:

Ved singelmontasje blir vel raskt sylindervolum et poeng. V8-utgavene har vel vesentlig mer moment tidligere i effektkurven. Og gevinsten av 400 gamp forsvinner dermed raskt.

Det kan fort være et interessant alternativ å gå for lavere hk og større sylindervolum. Med mindre det er utelukkende toppfart du går etter.

Det med sylyndervolum er jo i utgangspunktet rett, men styrken til de kompressormatede motoren er jo at de har et meget kraftig moment i de lavere turtallsområdet, som gjør de sterke for å få båten ut av vannet. 

Vet ikke hva slags motor denne motoren er tiltenkt til? 

Det er jo en Racing-motor som spinner lett til 7000 rom. Synger meget fint på full gass ?? 

Gozzi skrev On 22.2.2022 at 10.58:

Hei,

Vurderer motorskifte til Mercury 400R fra en 300Hk, kjøp av ny motor.

Sjekker litt ekstra og ser at Mercury sannsynligvis går fra V6 til V8 etter hvert.

Noen synspunkter rundt dette og bør man vente til denne kommer i V8 versjon?

Motor skal brukes på en 28 foter, vekt ca  2 000kg.

Mercury har V6 3,4L idag opp til 225 hk, det er vel i praksis en V8 4,6L der de har tatt bort 2 sylindre.

400R er en 2,6L rekkesekser i likhet med de andre Verado 200-350 hk 2,6 liters kompressormotorene, som det jo nevnes lengre opp her.

V8 300 hk (og V8 450R) er altså på 4,6 liter, men samtidig tildels vesentlig lettere enn 2,6L R6 (inline 6) motorene (iallefall i ProXS utgave).

Altså en helt annen konstruksjon. Men prisen på 450R er jo vanskelig å forsvare, hvis man da ikke har et romslig budsjett :-)

"Even with the extra weight of the supercharger, the 450R weighs 313kg, 42kg more than the naturally aspirated 300hp V8 Verado"

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

chrisrik skrev On 22.2.2022 at 19.11:

Bare lyden av V8'eren er nok for meg, trenger ikke den voldsomme toppfarten :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...