Rasmuso Startet 22.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2022 I seilbåten har vi en LS 40ST16 som er koplet til rorkvadranten for å kjøre autopiloten, Simrad AP24. Utstyret er 10 år. De senere sesongene ble imidlertid rattet tyngre og tyngre når vi ikke brukte Autopilot og vi mistenkte at vi hadde et problem med roret. I feilsøkingen fant vi imidlertid ut at feilen forsvant når vi koplet drive enheten (LS 40ST16) fra rorkvadranten. Denne er en LS 40ST16-12v. Den virker tilsynelatende fint når autopiloten kjører den, men lager masse motstand når strømmen er av. Det er ikke mulig å trykke staget inn i sylinder for hånd. Det er vanskelig for meg å si om den lager mye motstand når pumpen kjører den. Den lekker ikke olje. Vi har byttet olje og luftet systemet, uten at dette har hjulpet. Mistenker at det er noe smuss innen systemet som blokkerer for at oljen skal kunne forflytte seg fritt når den strømmen er av. Han noen erfaring med dette? Har noen byttet pakninger på disse? Takker for svar Øyvind Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2022 10 år skal ikke ha noe å si, generelt. Hulda har en Simrad som er mer enn 30 år. For kontroll, skru av slangene på sylinderen og sjekk om stempelet går fritt. Hvis ok, sjekk at slangene har full åpning. Hvis ok, sjekk pumpen. I pumpen sitter det en ventil. Når piloten aktiveres, stenger ventilen, og rattfunksjonen er blokkert. Når strømmen forsvinner, er det en fjær som skal åpne ventilen. Hvis denne ventilen er ok, da har jeg rent tom for alternativer. Dette er enkle greier, avansert kjøkkenbordmekanikk, med søl av olje. Link to post
S/Y Emma Svart 22.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2022 (redigert) Jeg sendte inn min drivenhet av samme type til Lecomble & Schmitt for noen år siden for full overhaling. Om du sender meg epostadressen din på privatmelding, kan jeg sende deg fakturaen med spesifiserte priser. I tilfelle du har tenkt å sende den inn. Redigert 22.Februar.2022 av S/Y Emma (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Stål Svart 22.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2022 Opplevde treghet på min drivenhet, type Hypro Drive HS40. Skjedde etter 8 år og mange driftstimer. Fant et repsett på Ebay med veldig bra instruksjon, var kurant jobb å ordne selv men overraskende mange o-ringer å holde styr på av ulik størrelse. Mener det var 4 o-ringer bare på hovedstemplet så skal sikkert ikke mye til før det lugger litt hvis litt slitt. Var rundt 20 o-ringer totalt i diverse styring/ventiler. Har fungert fint etter overhaling og mange nye gangtimer. Link to post
Rasmuso Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2022 Takk for mange gode svar! Jeg skrudde den fra hverandre og fant en defekt pakning på stemplet. Mistenker at dette er synderen og bestiller et sett med nye. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn