Jump to content

Lecomble&Schmitt 40ST16 lager mye motstand i rattet


Rasmuso

Recommended Posts

I seilbåten har vi en LS 40ST16 som er koplet til rorkvadranten for å kjøre autopiloten, Simrad AP24. Utstyret er 10 år. De senere sesongene ble imidlertid rattet tyngre og tyngre når vi ikke brukte Autopilot og vi mistenkte at vi hadde et problem med roret. I feilsøkingen fant vi imidlertid ut at feilen forsvant når vi koplet drive enheten (LS 40ST16) fra rorkvadranten.

 

Denne er en LS 40ST16-12v. Den virker tilsynelatende fint når autopiloten kjører den, men lager masse motstand når strømmen er av. Det er ikke mulig å trykke staget inn i sylinder for hånd. Det er vanskelig for meg å si om den lager mye motstand når pumpen kjører den. Den lekker ikke olje. Vi har byttet olje og luftet systemet, uten at dette har hjulpet.

 

Mistenker at det er noe smuss innen systemet som blokkerer for at oljen skal kunne forflytte seg fritt når den strømmen er av.

 

Han noen erfaring med dette? Har noen byttet pakninger på disse?

 

Takker for svar

 

Øyvind

FB2C2FBD-A6A9-4C83-9F58-5EB8B871771E.png

Link to post

10 år skal ikke ha noe å si, generelt. Hulda har en Simrad som er mer enn 30 år. For kontroll, skru av slangene på sylinderen og sjekk om stempelet går fritt. Hvis ok, sjekk at slangene har full åpning. Hvis ok, sjekk pumpen. I pumpen sitter det en ventil. Når piloten aktiveres, stenger ventilen, og rattfunksjonen er blokkert. Når strømmen forsvinner, er det en fjær som skal åpne ventilen. Hvis denne ventilen er ok, da har jeg rent tom for alternativer. Dette er enkle greier, avansert kjøkkenbordmekanikk, med søl av olje.

Link to post

Jeg sendte inn min drivenhet av samme type til Lecomble & Schmitt for noen år siden for full overhaling. Om du sender meg epostadressen din på privatmelding, kan jeg sende deg fakturaen med spesifiserte priser. I tilfelle du har tenkt å sende den inn.

 

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

Opplevde treghet på min drivenhet, type Hypro Drive HS40. Skjedde etter 8 år og mange driftstimer.  Fant et repsett på Ebay med veldig bra instruksjon, var kurant jobb å ordne selv men overraskende mange o-ringer å holde styr på av ulik størrelse.  Mener det var 4 o-ringer bare på hovedstemplet så skal sikkert ikke mye til før det lugger litt hvis litt slitt.  Var rundt 20 o-ringer totalt i diverse styring/ventiler.  Har fungert fint etter overhaling og mange nye gangtimer. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...