Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Mastiff skrev for 1 time siden:

Men til alle, er det noe poeng i å prøve det på en skrue som sitter så pass fast?

Nei

Fordi, jeg aldri hat sett eller hørt om noen som har klart å få ut en skrue som sitter fast på hele gjengelengden som følge av det hvite "djevlepulveret" ved hjelp av et medbringerverktøy...

Tenk deg følgende; du har nettopp vridd av en bolt som er laget av et godt stål og hadde en full diameter på ca 5.5mm. Så skal du borre et hull på 4.8mm som så skal klare å overføre et større moment til gjengepartiet og det uten å skape noen krefter som virker utvidende på den tynne veggen mot gjengene...  virker ikke særlig logisk på meg og de praktiske forsøkene som jeg og de jeg har rundt meg har utført, gir heller ingen grunn til optimisme, dessverre. (jeg har veldig mange av de sette som er på markedet, og jeg fortsetter å kjøpe nye når jeg finner det, så det er ikke det at jeg vil at det ikke skal gå bra....)

Bor: du har ingen garanti for at bor fra Makita er bedre enn Bosch, hadde ikke nølt med å bruke de selv.

Gjenge / skjæreolje:  (skjæreforbedrer) veldig glad for at du ser nytten av å kjøpe den lille flaska til 70kr, literspris som en god Konjakk, men den gjør det så mye lettere å få fine gjenger og reduserer sjansen for at du knekker gjengetappen betydelig. Borret skjærer så mye lettere og går ikke så fort varmt, og varer lengre...+++  om du etter å ha brukt det ikke er fornøyd så skal jeg dekke utgiftene. Når du bruker skjæreforbedrende olje så vil du også oppdage at det biter bedre på lave hastigheter, så jeg er ikke bekymret for å borre med 3-4mm bor på 500 omdr. med batteridrillen.

dieselfan

dieselfan

Mastiff skrev 4 minutter siden:

Men til alle, er det noe poeng i å prøve det på en skrue som sitter så pass fast?

Nei

Fordi, jeg aldri hat sett eller hørt om noen som har klart å få ut en skrue som sitter fast på hele gjengelengden som følge av det hvite "djevlepulveret" ved hjelp av et medbringerverktøy...

Tenk deg følgende; du har nettopp vridd av en bolt som er laget av et godt stål og hadde en full diameter på ca 5.5mm. Så skal du borre et hull på 4.8mm som så skal klare å overføre et større moment til gjengepartiet og det uten å skape noen krefter som virker utvidende på den tynne veggen mot gjengene...  virker ikke særlig logisk på meg og de praktiske forsøkene som jeg og de jeg har rundt meg har utført, gir heller ingen grunn til optimisme, dessverre. (jeg har veldig mange av de sette som er på markedet, og jeg fortsetter å kjøpe nye når jeg finner det, så det er ikke det at jeg vil at det ikke skal gå bra....)

Bor: du har ingen garanti for at bor fra Makita er bedre enn Bosch, hadde ikke nølt med å bruke de selv.

Gjenge / skjæreolje:  (skjæreforbedrer) veldig glad for at du ser nytten av å kjøpe den lille flaska til 70kr, literspris som en god Konjakk, men den gjør det så mye lettere å få fine gjenger og reduserer sjansen for at du knekker gjengetappen betydelig. Borret skjæret så mye lettere og går ikke så fort varmt, og varer lengre...+++  om du etter å ha brukt det ikke er fornøyd så skal jeg dekke utgiftene. Når du bruker skjæreforbedrende olje så vil du også oppdage at det biter bedre på lave hastigheter, så jeg er ikke bekymret for å borre med 3-4mm bor på 500 omdr. med batteridrillen.

• Create New...