Torsen67 Startet 23.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2022 (redigert) Har tettet noen hull i dæsjbordet, slipt og malt over. Men tror jeg muligens har brukt for lite parafinvoks, siden det herdet 95% ganske raskt. Herder pleier jeg å treffe ganske bra på. Mener å ha lest et sted at jeg kan gni inn parafin eller herder i etterkant? Noen som har hørt om dette? NB: dette ble gjort i fjor, men overflaten blir ikke 100% hard. Redigert 23.Februar.2022 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 23.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2022 Hvis det er gelcoat som du har brukt så skal det tilsettes 4% voks i blandingen hvis du skal bruke det som topcoat. Du kan forøve å tape noe plast over det, slik at det ikke kommer luft til. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2022 Fairline35 skrev 1 time siden: Hvis det er gelcoat som du har brukt så skal det tilsettes 4% voks i blandingen hvis du skal bruke det som topcoat. Du kan forøve å tape noe plast over det, slik at det ikke kommer luft til. Ja, det er gelcoat som er brukt. Derfor jeg tilsatte parafinvoks. Dette ble gjort i fjor.. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 24.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2022 Utgangspunktet er gelcoat tilsatt 1% herder og 4% styrenfortynnet voks. 18 til 22 grader . Perfekt resultat. For mye voks: tyggegummi For mye herder: voksen rekker ikke å stige til overflaten å det blir klebelig på overflaten. For lav temperatur: ikke herding i overflaten siden gelcoat produserer for lite varme i kjemien. Det er avhengig av hvilket avvik som gir hvordan utbedre. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Torsen67 Svart 24.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2022 Knude skrev for 4 timer siden: Utgangspunktet er gelcoat tilsatt 1% herder og 4% styrenfortynnet voks. 18 til 22 grader . Perfekt resultat. For mye voks: tyggegummi For mye herder: voksen rekker ikke å stige til overflaten å det blir klebelig på overflaten. For lav temperatur: ikke herding i overflaten siden gelcoat produserer for lite varme i kjemien. Det er avhengig av hvilket avvik som gir hvordan utbedre. Du glemte avviket "for lite voks". ? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 24.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2022 Helt korrekt @Torsen67. Da er det et lag til med 4% voks eller å vaske godt med aceton sekundet før man pusser som er løsningen. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Krimart Svart 25.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2022 Knude skrev On 24.2.2022 at 3.38: Utgangspunktet er gelcoat tilsatt 1% herder og 4% styrenfortynnet voks. 18 til 22 grader . Perfekt resultat. For mye voks: tyggegummi For mye herder: voksen rekker ikke å stige til overflaten å det blir klebelig på overflaten. For lav temperatur: ikke herding i overflaten siden gelcoat produserer for lite varme i kjemien. Det er avhengig av hvilket avvik som gir hvordan utbedre. Alder på kjemien kan også spille inn, for å være sikker bør man unngå å bruke for gammel gelcoat. Avfette godt med aceton og et lag til med nøyaktig kjemi og god temperatur ville jeg prøvd Jeg pleier å bruke små sprøyter for å få riktig % (antar da at volum% er ca. likt vekt%) Du må ha en veldig god vekt om du skal veie opp så små mengder med god nok nøyaktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.