Jump to content

Top-coat herder ikke skikkelig! Finnes det en kvikk-fix?

Torsen67

Recommended Posts

Har tettet noen hull i dæsjbordet, slipt og malt over. Men tror jeg muligens har brukt for lite parafinvoks, siden det herdet 95% ganske raskt. Herder pleier jeg å treffe ganske bra på. Mener å ha lest et sted at jeg kan gni inn parafin eller herder i etterkant? Noen som har hørt om dette?

NB: dette ble gjort i fjor, men overflaten blir ikke 100% hard.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Fairline35 skrev 1 time siden:

Hvis det er gelcoat som du har brukt så skal det tilsettes 4% voks i blandingen hvis du skal bruke det som topcoat. 
Du kan forøve å tape noe plast over det, slik at det ikke kommer luft til.

Ja, det er gelcoat som er brukt. Derfor jeg tilsatte parafinvoks. Dette ble gjort i fjor..

Utgangspunktet er gelcoat tilsatt 1% herder og 4% styrenfortynnet voks. 18 til 22 grader .

Perfekt resultat.

For mye voks: tyggegummi

For mye herder: voksen rekker ikke å stige til overflaten å det blir klebelig på overflaten. 

For lav temperatur: ikke herding i overflaten siden gelcoat produserer for lite varme i kjemien.

Det er avhengig av hvilket avvik som gir hvordan utbedre.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev for 4 timer siden:

Utgangspunktet er gelcoat tilsatt 1% herder og 4% styrenfortynnet voks. 18 til 22 grader .

Perfekt resultat.

For mye herder: voksen rekker ikke å stige til overflaten å det blir klebelig på overflaten. 

For lav temperatur: ikke herding i overflaten siden gelcoat produserer for lite varme i kjemien.

Du glemte avviket "for lite voks". ?

Knude skrev On 24.2.2022 at 3.38:

Perfekt resultat.

Alder på kjemien kan også spille inn, for å være sikker bør man unngå å bruke for gammel gelcoat. Avfette godt med aceton og et lag til med nøyaktig kjemi og god temperatur ville jeg prøvd :smiley: Jeg pleier å bruke små sprøyter for å få riktig % (antar da at volum% er ca. likt vekt%)  Du må ha en veldig god vekt om du skal veie opp så små mengder med god nok nøyaktighet. :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...