Antols Startet 23.Februar.2022 Del på Facebook Startet 23.Februar.2022 Jeg har en Volvo Penta D6 2008 mod. Har i dag 2 start batteri 2 til forbruk og 1 til truster og vinsj. Men ønsker og øke forbruksstrømmen til 3. Så det jeg lurer på er om det finnes start batteri som er stort nok til og starte D6 med kun ett. Plass er 30 cm lengde. Gjerne noen som har det, og vet at det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Har samme motor fra samme årstall. Jeg har et 140 At startbatteri og et tilsvarende til forbruk begge fra Biltema hvor gamle de er vet jeg ikke de sto i båten da jeg kjøpte den for to år side. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Bårdp skrev 3 minutter siden: Har samme motor fra samme årstall. Jeg har et 140 At startbatteri og et tilsvarende til forbruk begge fra Biltema hvor gamle de er vet jeg ikke de sto i båten da jeg kjøpte den for to år side. Fungerer utmerket. Anbefalt at batteri er på 1000cca Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 (redigert) Jeg har en D6 2019 modell og ett startbatteri av denne typen: Fungerer helt utmerket. Redigert 23.Februar.2022 av Escaro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Bare for å stille spørsmålet; du har ikke to i dag fordi det er 24V da? D6 er levert for både 12V og 24V... Sitér dette innlegget Link to post
Antols Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Nei det er 12v 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Februar.2022 Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Mange batterier som kan gjøre jobben men det er ikke dumt å ha et bra batteri til denne oppgaven. Har satt inn Exide Start AGM EM1000 i to båter med D6 og det har fungert suverent. Viktig å huske på at det verste for startmotoren er dårlig batteri. https://www.exidegroup.com/no/sites/default/files/2021-12/Exide_Marine-Leisure_leaflet-2021_0.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 24.Februar.2022 Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Fantino skrev for 11 timer siden: Mange batterier som kan gjøre jobben men det er ikke dumt å ha et bra batteri til denne oppgaven. Har satt inn Exide Start AGM EM1000 i to båter med D6 og det har fungert suverent. Viktig å huske på at det verste for startmotoren er dårlig batteri. https://www.exidegroup.com/no/sites/default/files/2021-12/Exide_Marine-Leisure_leaflet-2021_0.pdf Bruker du EM1000 også til å drive thrustere? Montert i nærheten av Thruster? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Februar.2022 Del på Facebook Svart 25.Februar.2022 (redigert) Martin_ skrev for 22 timer siden: Bruker du EM1000 også til å drive thrustere? Montert i nærheten av Thruster? Nei, det har jeg ikke prøvd, men mener jeg har sett andre her inne oppgi at de har brukt slike spesialiserte startbatterier til dette. Er bittelitt skeptisk ift hvor lenge disse klarer å gi Max strøm i et tenkt tilfelle der en må thruste mye siden de har lav Ah og er beregnet for noen få sekunders drift med ‘full peising’. For thrusterdrift med plassering nær thruster tenker jeg et mer ‘normalt’ AGM med høyere Ah og CCA godt over nominelt strømtrekk thruster må være et bedre og ikke minst rimeligere valg. Redigert 25.Februar.2022 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 25.Februar.2022 Del på Facebook Svart 25.Februar.2022 Ja, man må jo holde seg langt under batteriets CCA ved dimensjonering av batteriytelse for thrustere. CCA er jo oppgitt strøm ved kun 7,2V batterispenning. Sleipner thrustere skal jo ha min 10,5V for å yte oppgitt effekt, inkludert tap i kabler. Mulig EM960 kan klare jobben, det batteriet er på 100Ah og CCA på 800A. MCA på 960A. MCA er ved 0 grader celsius, skal vel godt gjøres å komme under 0 grader om bord i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Februar.2022 Del på Facebook Svart 25.Februar.2022 Sleipner thrustere er vel heller ikke konstruert for kontinuerlig drift. Så vem som får problemer først ved langvarig kjøring trøsteren eller batteriet er ikke godt og si. Sitér dette innlegget Link to post
pernille Svart 26.Februar.2022 Del på Facebook Svart 26.Februar.2022 (redigert) Jeg har siden 2016 benyttet Optima Red Top til start for D-6 350, ett i baugen for thruster og ett bak for start disse er koblet sammen og fungerer bra.. Redigert 26.Februar.2022 av pernille (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 1.Mars.2022 Del på Facebook Svart 1.Mars.2022 Heisann Jeg hadde same batteri som Pernille, volvo d6. Bare med blå topp veldig fornøyd. Måtte kjøpe nytt i fjor. kjøpte likt igjenn. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mars.2022 Del på Facebook Svart 1.Mars.2022 I og med at du kjøpte nytt av samme sort, ble det vel ikke noe feil på det. Hvor mange år varte det gamle? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stella Ulefoss Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 Heisann Jeg er ikke helt sikker, men tror at det må være åtte eller ni år. Når motoren er i gang blirb forbruk og startbatteriene koblet sammen. Jeg er mye ute alene og defor blir trøstrene brukt ganske mye, når jeg kommer til en brygge eller reiser. Det blir også en del trøster bruk når jeg sluser, sluser også alene. Startbatteriet er laget for å gi mye strøm en kort periode, tror derfor at startbatteriet får kjørt seg ganske mye når trøsterne er i bruk. Det ser ihverfal slik ut på voltmeterne. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 8 eller 9 år begynner å nærme seg en grei alder. Det siste startbatteriet mitt (Varta, standard lukket) byttet jeg etter 11 år. Det fungerte helt fint, men når en drar på et par måneders båtferie er det greit med noe nytt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Antols Svart 17.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2022 Takk for mye info, men jeg har bare 30 cm å gå på, det er det som gjør det vanskelig. Skal helst være 140ah og 800cca. Er det slik at disse dobler seg med 2 batterier ? Har funnet startbatteri til bil som kunne passet, kan de brukes i båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.Mars.2022 Del på Facebook Svart 17.Mars.2022 Ja både kapasitet og strømytelse vil doble seg om du parallellkobler to like batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Antols Svart 17.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2022 Hva med bil startbatteri, ser det står bil på noen av de. Eller må det være marinebatterier ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Mars.2022 Del på Facebook Svart 17.Mars.2022 (redigert) Et startbatteri er et startbatteri. Den eneste spesielle med et startbatteri som det står marine, ship, boat, maritime . . . på, er at det da koster mer. Det er jo klar at det koster mye penger for produsenten/leverandøren å skrive "Marine" på etiketten. Redigert 17.Mars.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2022 Del på Facebook Svart 17.Mars.2022 Bårdp skrev On 2/25/2022 at 14.27: Sleipner thrustere er vel heller ikke konstruert for kontinuerlig drift. Så vem som får problemer først ved langvarig kjøring trøsteren eller batteriet er ikke godt og si. Bruksnvisningen for min Sleipner SP95 angir tre minutter. Hulda bruker startbatterier for lastebil. Hos baugpropellen sitter et batteri på ca. 180 Ah. Fungerer helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Antols Svart 17.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2022 Da har jeg fått et godt svar, det var som jeg regnet med 👍 etikketter er dyre, ja det er helt sikkert 🙂 Takker så mye ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.