Jump to content

Start batteri D6


Antols

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta D6 2008 mod.

Har i dag 2 start batteri 2 til forbruk og 1 til truster og vinsj. Men ønsker og øke forbruksstrømmen til 3.

Så det jeg lurer på er om det finnes start batteri  som er stort nok til og starte D6 med kun ett. Plass er 30 cm lengde.

Gjerne noen som har det, og vet at det fungerer.

Link to post
Bårdp skrev 3 minutter siden:

Har samme motor fra samme årstall. Jeg har et 140 At startbatteri og et tilsvarende til forbruk begge fra Biltema hvor gamle de er vet jeg ikke de sto i båten da jeg kjøpte den for to år side. Fungerer utmerket.

Anbefalt at batteri er på 1000cca 

Link to post
Fantino skrev for 11 timer siden:

Mange batterier som kan gjøre jobben men det er ikke dumt å ha et bra batteri til denne oppgaven. Har satt inn Exide Start AGM EM1000 i to båter med D6 og det har fungert suverent. Viktig å huske på at det verste for startmotoren er dårlig batteri.

 

https://www.exidegroup.com/no/sites/default/files/2021-12/Exide_Marine-Leisure_leaflet-2021_0.pdf

Bruker du EM1000 også til å drive thrustere? Montert i nærheten av Thruster?

Link to post
Martin_ skrev for 22 timer siden:

Bruker du EM1000 også til å drive thrustere? Montert i nærheten av Thruster?

Nei, det har jeg ikke prøvd, men mener jeg har sett andre her inne oppgi at de har brukt slike spesialiserte startbatterier til dette. Er bittelitt skeptisk ift hvor lenge disse klarer å gi Max strøm i et tenkt tilfelle der en må thruste mye siden de har lav Ah og er beregnet for noen få sekunders drift med ‘full peising’. For thrusterdrift med plassering nær thruster tenker jeg et mer ‘normalt’ AGM med høyere Ah og CCA godt over nominelt strømtrekk thruster må være et bedre og ikke minst rimeligere valg.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Ja, man må jo holde seg langt under batteriets CCA ved dimensjonering av batteriytelse for thrustere. CCA er jo oppgitt strøm ved kun 7,2V batterispenning. Sleipner thrustere skal jo ha min 10,5V for å yte oppgitt effekt, inkludert tap i kabler. Mulig EM960 kan klare jobben, det batteriet er på 100Ah og CCA på 800A. MCA på 960A. MCA er ved 0 grader celsius, skal vel godt gjøres å komme under 0 grader om bord i en båt. 

Link to post

Heisann

  Jeg er ikke helt sikker, men tror at det må være åtte eller ni år. Når motoren er i gang blirb forbruk og startbatteriene koblet sammen. Jeg er mye ute alene og defor blir trøstrene brukt ganske mye, når jeg kommer til en brygge eller reiser. Det blir også en del trøster bruk  når jeg sluser, sluser også alene. Startbatteriet er laget for å gi mye strøm en kort periode, tror derfor at  startbatteriet får kjørt seg ganske mye når trøsterne er i bruk. Det ser ihverfal slik ut på voltmeterne.

 

  Jan Martin 

Link to post

8 eller 9 år begynner å nærme seg en grei alder. Det siste startbatteriet mitt (Varta,  standard lukket) byttet jeg etter 11 år. Det fungerte helt fint, men når en drar på et par måneders båtferie er det greit med noe nytt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 2 uker senere...

Takk for mye info, men jeg har bare 30 cm å gå på, det  er det som gjør det vanskelig. Skal helst være 140ah og 800cca. Er det slik at disse dobler seg med 2 batterier ? 

 Har funnet startbatteri til bil som kunne passet, kan de brukes i båt ?

Link to post

Et startbatteri er et startbatteri. Den eneste spesielle med et startbatteri som det står marine, ship, boat, maritime . . . på, er at det da koster mer. Det er jo klar at det koster mye penger for produsenten/leverandøren å skrive "Marine" på etiketten.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Bårdp skrev On 2/25/2022 at 14.27:

Sleipner thrustere er vel heller ikke konstruert for kontinuerlig drift. Så vem som får problemer først ved langvarig kjøring trøsteren eller batteriet er ikke godt og si.

Bruksnvisningen for min Sleipner SP95 angir tre minutter.

 

Hulda bruker startbatterier for lastebil. Hos baugpropellen sitter et batteri på ca. 180 Ah. Fungerer helt fint. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...