Jump to content

Evinrude 8 hk (1996-98 moddel) går ikke på lavt turtall

Wooodieee

Recommended Posts

Har en evinrude 8 hk som er tung og starte og går kunn på høyt turtall når den starter. Den hoster og dør ved lavt turtall (lenge før tomgang). 

Har renset forgasser 

Sjekket gnist (OK) 

Byttet plugger 

Ny bensin, tank og slange

Kompresjon OK (helt lik) 

Noen som har noen forslag til hva jeg bør sjekke/hva som kan være galt? 

Vet ikke om dette er en 2T eller 4T utifra det du skriver.

Utifra det du beskriver så vil jeg anta at du har hatt vann i bensinen og at de små hullene i tomgangsdysa er tette, eller så har du feil på nåleventilen slik at forgasseren renner over.

Ville tatt en ultralydrens av forgasser, vasket sete og nåleventil med Q-tips og bensin.

Satt forgasseren sammen og tatt en dynamisk flotørnivåkontroll, fordi det er den eneste måten jeg vet om å sjekke hva som er faktisk flotørnivå under drift, og dermed vite om nåleventilen gjør jobben sin...

Oppsto dette plutselig?

Har motoren gått fint i ditt eie?

Har du skrudd på lufttilskuddskruen?

Pleier motoren å stå med bensin i flotøkammeret om vinteren?

Redigert av dieselfan (see edit history)
Wooodieee skrev for 10 timer siden:

Den hoster og dør ved lavt turtall (lenge før tomgang). 

Gasser som hoster på lave turtall, får typisk for lite bensin.

Ser at du har foretatt en grundig renblåsing av alle små dysehull og alt annet er i  orden.

Da bør du sjekke at blandeskruen er riktig justert. Den skal typisk stå 1,5 omdreining åpen.

Nøyaktig verdier finner du sikkert på nettet. Men 1,5 er en god tommelfinger regel, slik at du kan utelukke det som feilkilde.

Innkjøp av ultralydvasker justering av flottørhøyde, er overkill i denne fasen av feilsøkingen. 

God driftssikkerhet oppnås med regelmessig service etter produsentens anbefalinger.

Husk regelmessig å tømme filteret for vann og smuss. Om du også unngår å kjøre tanken tom, slik at du får dratt inn alt av bunnrusk, spesielt når du har full speed og stor hastighet på drivstoffet, så  får du svært, svært sjelden gasser problemer. 

Redigert av F. Hansen (see edit history)
F. Hansen skrev for 2 timer siden:

Ser at du har foretatt en grundig renblåsing av alle små dysehull og alt annet er i  orden.

Hvor ser du dette ?

Innkjøp av ultralydvasker

Det er vel ingen som har foreslått det?

Om du også unngår å kjøre tanken tom, slik at du får dratt inn alt av bunnrusk, spesielt når du har full speed og stor hastighet på drivstoffet, så  får du svært, svært sjelden gasser problemer. 

Dette er IKKE fakta. Sugeslangen står på samme sted om det er mye eller lite i tanken. Vann og slam er tyngre enn vann og legger seg på bunnen av tanken uavhengig av om det er mye eller lite på tanken.

F. Hansen skrev for 4 timer siden:

Da bør du sjekke at blandeskruen er riktig justert. Den skal typisk stå 1,5 omdreining åpen.

Nøyaktig verdier finner du sikkert på nettet. Men 1,5 er en god tommelfinger regel, slik at du kan utelukke det som feilkilde.

Dette er tull! Blandeskruen endrer ikke stilling sånn helt uten videre. Om den har gått greit med den innstillingen den har nå før problemene oppstod, er det rengjøring som skal til. Da gjør man bare ting værre ved å skru seg bort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
F. Hansen skrev for 9 timer siden:

Min erfaring (som stort sett er fra 4 -30 hk) er at man bør være veldig varsom med å lefle for mye med blandeskruen. Den er i utganspunktet en fininnstilling for å kompensere for forskjeller på individnivå ved produksjon eller å tilpasse for innlandsoperasjoner høyere enn sjønivået der luften er tynnere. HVIS du skal demontere denne ved rens av forgasser, ville jeg i stedet for å skru den helt inn først for å telle omdreininger med fare for å ødelegge setet den butter mot, istedet ha gjort en måling av skruens avstand fra forgassergodset med et skyvelær og notere avstand. Ved normal gjengestigning, vil du hvis du noterer hvilken retning skrutrekkersporet i skruen peker, kunne finne tilbake til «normal» innstilling ved denne metoden. 
Har motoren fungert tidligere, er det lite behov for å endre innstilling her. Har du imidlertid overtatt en motor som andre har forsøkt seg på å fikse, er det bare å håpe på at de ikke har tettet til blandeskruen så hardt at godset i setet ved blandeskruen er permanent ødelagt.
Er det ikke ødelagt kan man med tålmodighet jobbe seg frem til en duganes innstilling, men det er skjelden årsaken til de opprinnelige problemene. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

dieselfan skrev On 24.2.2022 at 23.43:

Oppsto dette plutselig?

Har motoren gått fint i ditt eie?

Har du skrudd på lufttilskuddskruen?

Pleier motoren å stå med bensin i flotøkammeret om vinteren?

?

Veldig gode og viktige poeng fra @VegJoh og @index over.

Det er så trist å stadig se forgassere som er ødelagt fordi lufttilskuddskruen er skrudd inn i setet sitt av en med for stor trekker og for mye muskler og altfor lite kunnskap/erfaring.

Ja, jeg har finne vannperler og irr i kanalen til lufttilskuddskruen og det er riktig å demontere skruen, men, da gjør jeg det med en liten urmakertrekker og jeg bruker bare fingertuppene, og jeg dokumenterer posisjon med video på mobilen, for ellers går det som gutta over beskriver...

Jeg bruker heller ikke trykkluft på forgassere FØR nåleventil og dyser er demontert. Blåser alltid med bensinstrømmen. 

En aksjon som vi ikke har nevnt i denne tråden, men som vi har vært inne på i mange andre tråder, er at dysene må inspiseres nøye. 
For egen del så har det skjedd mye med synet de siste årene. Og det er ikke til det bedre. Jeg ser ikke godt nok nå, og det er viktig å innrømme det når det er nødvendig. Enten må en få hjelp av andre eller benytte hjelpemidler...

Min redning ble et gammelt enkelt mikroskop med 10x, 25x og 40x forstørrelse, innkjøpt brukt for mindre enn en halvliter. 25x fungerer fint for meg. Det som er viktig er at en kan se at alle hull i dysene er HELT runde og uten avleiringer. 
Ikke bruk noe av metall om du skal stake opp noen av hullene, bruk myke bust fra en malekost eller tilsvarende. Jobben er ikke ferdig før alle hullene er perfekte... det var slik den kom fra fabrikken og det er slik den er ment å være.

Man kan fjerne vannperler i dysene og kanalene med trykkluft, men en kan også skade forgasseren med uvøren bruk av trykkluft. Demonter nåleventil og dyser før du setter igang med trykkluft er mitt råd, fordi:

- Dersom flotørkammeret er fult av vann og smuss vil du risikere å blåse det inn i dyser og kanaler

- blåser du inn bensininngangen (slik jeg har sett mange gjør) så risikerer du å bøye justerplata på flotøren og å skade overflata på nåleventilen og overflata på setet. 

Nåleventilen er veldig viktig for effekt og riktig gange. Slipper den ikke setet når den skal blir nivået i flotørkammeret for lavt og motoren går for magert og kan i verste fall varmskjære seg. 

Tetter nåleventilen ikke mot setet, blir flotørnivået for høyt og motoren går for fett, pluggen soter, forbruket stiger, motoren forurenser mer enn den skal og forgasseren kan flomme over.

Justering av flotøren påvirker på samme måte som over. For lavt nivå gir mager forbrenning, høyt nivå gir fet forbrenning.

• 3 måneder senere...

Hei, motorene fungerer som den skal og starter lett nå. Forgasser manglet delen som holdt flotør til den «nåla» som lar bensin komme inn i forgasseren. Lagde så denne ut av en fjær fra en penn, og motoren gikk bedre med en gang. Bestilte så den faktiske delen. Har nå montert den delen og motoren går som den skal.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...