Kappa Startet 25.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2022 Vi har en lensepumpe ombord, og den går på 12 volt. Jeg regner med at hastigheten på pumpen kommer an på spenning og strøm. Lurer likevel på om den har et slags vern mot at den skal ruse opp i veldig fart. For eksempel, hvis den får 12 volt og 50 - 100 ampere til disposisjon, vil den vil gå amok? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2022 Nei. Men hvis den får 48 V og 15 A, da blir det spennende noen sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 25.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2022 (redigert) Hulda skrev On 25.2.2022 at 19.04: Nei. Men hvis den får 48 V og 15 A, da blir det spennende noen sekunder. Vis hele sitatet Helt til viklingene på feltspolen brenner ja ? Redigert 25.Februar.2022 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2022 Ja, det blir resultatet. I min barndom hadde vi fremdeles biler med 6 V anlegg. Når de ikke ville fyre om vinteren jumpstartet vi dem med 12 V batteri. Den gangen var det verken elektronikk eller vekselstrømdynnamoer. Jeg hadde to biler med 6 V, Studebaker og Opel. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2022 Pumpa har det fint med 12V. Den trekker ikke mer strøm enn den skal, uansett hvor mye den har "til disposisjon". Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Martine29 Svart 26.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2022 Tidlig pån du å Nils.... I en viss alder er det ikke amperemeter på "lensepumpe" som teller men hvor ofte sjarken må lenses. Ha en flott morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2022 Turtallet begrenses av magnetfeltet fra stator, i normale lensepumper for 12V er feltet permanent-magneter. Som følge av konstruksjonen kan ikke denne pumpen ruse ut eller oppnå unormalt høyt turtall. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kappa Svart 26.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2022 Hvilken mekanisme i konstruksjonen hindrer at turtallet går galopp? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2022 Permanent-magnetene for feltet. Har du strøm på ankeret, bortfall av felt og ingen belastning vil motor ruse ut. Skal du få til dette med motor med permanentmagneter må du få avmagnetisert disse. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2022 Det er riktig som over. Jeg var en stooor smule upresis. Det at de gamle selvstarterne gikk som gassturbiner, var at de hadde ikke permanentmagneter, men elektromagneter i statoren. Et dårlig eksempel, på min ære. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.