Jump to content

Edit History

dieselfan

dieselfan

Hc00 skrev for 19 timer siden:

Noen som vet hva jeg kan forventer av fart med fun 3 med 25 hk 4 takt vs 30 hk 4 takt?

Det er veldig vanskelig å svare helt eksakt på spørsmålet ditt.

Forskjellen blir vanligvis større om du:

- har en lett rigg

- er alene i båten

- har nystoffet båt

- har god balanse i riggen

- optimal propell til din rigg

Har ikke erfaring med de relativt tunge 25/30hk 4T motorene, kun 2 syl 25 Yamaha 2T, som er mye lettere og dermed ikke relvant.

Om vi tenker oss et slags gjennomsnitt så tviler jeg på at du får mer enn 3 knop. Det vil også variere med hvilket motormerke du velger. Noen merker har propeller og utveksling som prioriterer toppfart, mens andre prioriterer planingsstyrke. Det gjør at det finnes nok ikke et enkelt svar, dessverre.

Noen skrogdesign "møter veggen" dvs at det ikke hjelper å sette på større motor.

dieselfan

dieselfan

Hc00 skrev for 18 timer siden:

Noen som vet hva jeg kan forventer av fart med fun 3 med 25 hk 4 takt vs 30 hk 4 takt?

Det er veldig vanskelig å svare helt eksakt på spørsmålet ditt.

Forskjellen blir vanligvis større om du:

- har en lett rigg

- er alene i båten

- har nystoffet båt

- har god balanse i riggen

- optimal propell til din rigg

Har ikke erfaring med de relativt tunge 25/30hk 4T motorene, 2 syl 25 Yamaha 2T, som er mye lettere.

Om vi tenker oss et slags gjennomsnitt så tviler jeg på at du får mer enn 3 knop. Det vil også variere med hvilket motormerke du velger. Noen merker har propeller og utveksling som prioriterer toppfart, mens andre prioriterer planingsstyrke. Det gjør at det finnes nok ikke et enkelt svar, dessverre.

• Create New...