Jump to content

Fun 3 mer 25 hk

Hc00

Recommended Posts

jeg har følgende tommelfingerregel for fartsøkning, som innimellom viser seg å stemme godt:

% vis økning av fart blir ca halvparten så stor som % vis økning av hk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hc00 skrev for 19 timer siden:

Noen som vet hva jeg kan forventer av fart med fun 3 med 25 hk 4 takt vs 30 hk 4 takt?

Det er veldig vanskelig å svare helt eksakt på spørsmålet ditt.

Forskjellen blir vanligvis større om du:

- har en lett rigg

- er alene i båten

- har nystoffet båt

- har god balanse i riggen

- optimal propell til din rigg

Har ikke erfaring med de relativt tunge 25/30hk 4T motorene, kun 2 syl 25 Yamaha 2T, som er mye lettere og dermed ikke relvant.

Om vi tenker oss et slags gjennomsnitt så tviler jeg på at du får mer enn 3 knop. Det vil også variere med hvilket motormerke du velger. Noen merker har propeller og utveksling som prioriterer toppfart, mens andre prioriterer planingsstyrke. Det gjør at det finnes nok ikke et enkelt svar, dessverre.

Noen skrogdesign "møter veggen" dvs at det ikke hjelper å sette på større motor.

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev 28 minutter siden:

Gratulerer med ypperlig motor, den får du mye glede av om du passer på den :thumbsup:

Ta deg god tid til skikkelig montering, selv om du haster til å komme deg på vannet... :wink:

Blir først ombygging til ratt blir enkelt oppsett ikke el tilt/start på denne

skal stå på en 2015 fun 3

756A505A-95E6-4E5D-AF82-A58739D37FD1.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...