Jump to content

Edit History

JRK

JRK

Kan man bare ved å se på irringen utvendig si noe om tilstanden innvendig på ventiler? Jeg er ikke metalurg, men kan litt om krypstrømmer og galvansik korrosjon. 

I mine øyne ville jeg løsnet delene fra hverandre og innspsisert de. Og bytte en kran er jo enkelt her, men kanskje det er unødvendig å bytte selve gjonnomføringene. Tror endel gamle gjennomføringer er av bedre kvailtet en nye.

Ofte ser man jo en blanding av messing i forskjellige kvaliter, forniklet messing og bronse. Alle disse har jo forskjellig EMS (elektromotorisk spenning i spenningsrekka for ferskjellige matrialer). Da starter jo korrosjonen i det øyeblikk man monterer delene sammen, dess mer fukt og salt, dess fortere går prossessen. Er man heldig har båtleverandøren valgt bedre kvalitet på selve gjennomføring, og da er det kran og koblinger som spises opp først. Men for ordens skyld har man jordfeil i 12 eller 220Voltsystem så korroderer jo alt...

Av egen erfaring, så irrer både ventiler og sjøvannsfilter om det er fuktig i motorrommet gjennom vinteren, og jeg ikke har sprayet på CRC eller tilsvarende. Dette er jo helt naturlig, da fuktighet kondenserer gang på gang gjennom høst og vår på disse delene

JRK

JRK

Kan man bare ved å se på irringen utvendig si noe om tilstanden innvendig på ventiler? Jeg er ikke metalurg, men kan litt om krypstrømmer og galvansik korrosjon. 

I mine øyne ville jeg løsnet delene fra hverandre og innspsisert de. Og bytte en kran er jo enkelt her, men kanskje det er unødvendig å bytte selve gjonnomføringene. Tror endel gamle gjennomføringer er av bedre kvailtet en nye.

Ofte ser man jo en blanding av messing i forskjellige kvaliter, forniklet messing og bronse. Elle disse har jo forskjellig EMS (elektromotorisk spenning i spenningsrekka for ferskjellige matrialer). Da starter jo korrosjonen i det øyeblikk man monterer delene sammen, dess mer fukt og salt, dess fortere går prossessen. Er man heldig har båtleverandøren valgt bedre kvalitet på selve gjennomføring, og da er det kran og koblinger som spises opp først. Men for ordens skyld har man jordfeil i 12 eller 220Voltsystem så korroderer jo alt...

Av egen erfaring, så irrer både ventiler og sjøvannsfilter om det er fuktig i motorrommet gjennom vinteren, og jeg ikke har sprayet på CRC eller tilsvarende. Dette er jo helt naturlig.

• Create New...