Jump to content

Er det på tide å bytte disse skroggjennomføringene?

Eddie87

Recommended Posts

Det kan være litt forvirrende at det ikke skilles mellom skroggjennomføring - som ikke har noen bevegelige deler - og ventil. De omtales ofte som en enhet, noe som ikke nødvendigvis er sant. Noen plasser trenger vi ventiler for å stenge for vedlikehold eller operasjon - eks kjølevann eller septik. Andre steder er de der av sikkerhetshensyn, for å kunne stenge i tilfelle lekkasjer lenger opp. Det er ikke like opplagt at disse gir økt sikkerhet.

Etter å ha lest utallige tråder om emnet sitter jeg igjen med inntrykk av at det oftest er vanskelig å få tetting mellom gjennomføring og ventil. Det er sjelden det rapporteres lekkasje i gjennomføringen. Når man tar med alle de utfordringene med metaller og korrosjon og bevegelige deler som diskuteres over, kan det argumenteres for at ventilen er like mye en risiko som en sikkerhet. I min Scanmar fra 86 går lenseslangen (ser ut som 2")fra cockpit ned til en metall sluseventil med mange tørn og mye motstand. Den skal bort, men antagelig ikke erstattes.

Jeg skal skifte flere i vårpussen, og vurderer da å gå rett fra komposittgjennomføringer med slangestuss til kvalitets slange med gode klemmer alle steder som ikke trenger å kunne stenges for drift. Skroggjennomføringen må uansett være tett, lekker den, hjelper det ikke å stenge ventilen. Vanntrykket en halv meter under vannlinjen er 0,05 bar. Selv de vanligste klare slanger med forsterkning tåler flere bar. Slangene er myke og lite påvirket av vibrasjon og korrosjon, og de er enkle å etterse og skifte. Klemmene kan etterses og strammes/skiftes i sjøen. Hvordan det likevel skal kunne oppstå lekkasjer mellom hvert ettersyn vet ikke jeg, men som sikkerhet festes plugger -treplugger eller type Sta-plug - nær hver gjennomføring.

Etter min mening enklere, billigere og minst like sikkert. Men jeg regner med motforestillinger.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Amfea skrev for 23 timer siden:

Hei. Min 2" ventil på sjøvannsinntaket ser lik ut, så jeg bytter alle mine når båten er på land i år. 3 stk.

Har kjøpt True Design sine gjennomføringer og ventiler i kompositt. Gjennomføringene tenkte jeg å støpe fast med epoxy. De gjennomføringene jeg har er sikkert bra, men siden ventilen er eiret er jeg begynt å bli litt usikker. Med kompositt og epoxy så slipper jeg å tenke mer på den biten i alle fall....

Hei. Har du også kjøpt inn Forsterkning til ventilene?

image.png.842a0e9d7a67018f9e412b8b722795e5.png

Timmeeh skrev for 6 timer siden:

Uansett, så er mitt spørsmål… er det så lurt å ha en messingventil, uansett om den er avsinkningsfri og egnet til sjøvann, i en ellers syrefast forbindelse?

Jeg kan i likhet med flere her ikke nok til å kunne svare kategorisk. Men da jeg bytte gjennomføringene i sommer og kunne undersøke grundig de 40 år gamle gjennomføringene og en god del nyere ventilene, så var alle helt fine med unntak av ett. Et messingbend (ukjent kvalitet) mellom en syrefast gjennomføring og en syrefast ventil. Messingbendet var tydelig korrodert i begge ender, selv om den nok hadde tålt et år og kanskje to til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...