EAB Startet 27.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2022 Ønsker tips / gode råd for å bytte kjøleveske på lukket del på denne motor. Sist byttet i 2017 men ikkje allverden brukt etterpå. Eg tenker forebyggende då.2008 modell Denne motor står i ein uttern d68. Denne er eg fornøyd me . Har eit spørsmål til .Sjøvannsinntak er under båten og de står ikkje montert sjøvannsfilter på inntaket fram til sjøvannspumpe . Burde de vært montert ? Ønsker litt tilbakemeldinger her. På forhand takk .Mvh EAB Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 27.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2022 Lurt med sjøvannsfilter. Hender det er noe dritt i mitt. Et sted langt ned på motoren har du nok en tappeskrue for frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 28.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2022 Hvis båten er fra 2008 og det ikke har vært problemer med sjøvannsinntaket så går det vel greit uten filter. Men som man sier på Toten... Kjekt å ha og fort gjort å montere. Å så spørs det også litt hvor båten beveger seg.... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2022 EAB skrev for 23 timer siden: Sist byttet i 2017 men ikkje allverden brukt etterpå. Kjøleveske blir nedbrutt uansett om motoren står eller går. Inhibitorene som er tilsatt blir rett og slett brukt opp og selv om vesken gir frostbeskyttelse så gir den minimal rustbeskyttelse etter 5 år. Unødvendig å la det gå mer enn 3 år. Lite å spare på det. Ikke bland den sterkere enn 50% og ikke svakere enn 33% om det ikke står annet i brukermanualen. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Kjølevæske på biler får en stemoderlig behandling i form av bytte i forhold til båtmotorer. Har opp gjennom årene hatt mange tilårskomne biler uten at jeg kan erindre at kjølevæske er bytta, men på båt motoren derimot bytter jeg annethvert år med systemrens og full pakke. Har noen ganger tenkt at dette er"overkill" men grunnen er vel at bil er et nødvendig onde mens en båt er lykke. Ja vi mennesker er jo så forskjellige ihvertfall når det gjelder stell og vedlikehold av båt, tydeligvis. "Måtte" bytte dieselfilter for en tid tilbake og på bilde vises grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Martine29 skrev for 6 timer siden: hatt mange tilårskomne biler uten at jeg kan erindre at kjølevæske er bytta, men på båt motoren derimot bytter jeg annethvert år med systemrens og full pakke. Har noen ganger tenkt at dette er "overkill" Å bruke systemrens annenhvert år er ikke heldig for pakninger og du risikerer spaltkorrosjon på steder du ellers ikke ville hatt det. Håper du skyller veldig godt og at du ikke lar det stå lengre enn det må. Bytter du kjøleveske annenhvert år så bør du bli kvitt det meste av slaggstoffer og primærkjølekretsen din bør holde seg fin. Det er enda en grunn til å bytte kjøleveske før den er "oppbrukt" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Skal man ha et edruelig forhold til dette med kjølevæsker, les på boksen. Følg bruksanvisningen. Det er ikke alle inhibitorer som funker etter samme prinsippet. Noen tilfører elektroner, andre binder/fjerner oksygen. Jernmotoren i Hulda er immun. Aluminiumstoppen i BMW'en min (bil) er en helt annen historie. Men også der er det nå kommet frostvæske som holder 'til evig tid', hvor lang tid det måtte være. Motoren til BMW'en min heter M57N2. Den har alu topp og jern blokk. Neste generasjon heter N57, helt i aluminium, andre prosedyrer. Altså: Bruksanvisning. En annen sak er at båtmotorer i snitt har et mye lenger serviceliv enn en bilmotor. Motoren til Hulda ble snekret mellom 1985 og 1987. Det begynner å dra seg mot 40 år. Veteranmotor. Så da blir jo temaet hvor lenge man skal gidde å ha en slik gammel jernkloss liggende nedi båten. Og heller få seg noe moderne med elektronikk og driftsutgifter. Jeg må si, til GM'ens forsvar at den krever ikke mye. Olje og filterskift er det eneste den forlanger, hver 100 timer. Ikke ventiljustering eller ettertrekking her og der. Ingenting, unntatt olje. Nytt luftfilterelement hvert 10. år. Etter at jeg hadde en runde med USA og dieselpumpe, dyser og glødeplugger for 15 år siden, har motoren bare surra og gått. Sist jeg byttet frostvæske var da jeg installerte ny kjøler, det var i 2019. Motoren har vært heist opp et par ganger, da forsvinner frostvæsken ned i bånn av båten. Så helt sant er vel ikke dette med at det aldri har vært byttet frostvæske. Men det er ikke noe som står på kjøreplanen for periodisk vedlikehold. Det er på planen for uforutsett plunder. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 dieselfan skrev 59 minutter siden: bruke systemrens annenhvert år er ikke heldig for Takker for godt tips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.