Jump to content

Bytte kjøleveske på lukket del . Cummins mercruiser 2,8 TDi. Kvit motor

EAB

Recommended Posts

Ønsker tips / gode råd for å bytte kjøleveske på lukket del på denne motor. Sist byttet i 2017 men ikkje allverden brukt etterpå. Eg tenker forebyggende då.2008 modell Denne motor står i ein uttern d68. Denne er eg fornøyd me . Har eit spørsmål til .Sjøvannsinntak er under båten og de står ikkje montert sjøvannsfilter på inntaket fram til sjøvannspumpe . Burde de vært montert ? Ønsker litt tilbakemeldinger her. På forhand takk .Mvh EAB

EAB skrev for 23 timer siden:

Sist byttet i 2017 men ikkje allverden brukt etterpå.

Kjøleveske blir nedbrutt uansett om motoren står eller går. Inhibitorene som er tilsatt blir rett og slett brukt opp og selv om vesken gir frostbeskyttelse så gir den minimal rustbeskyttelse etter 5 år. Unødvendig å la det gå mer enn 3 år. Lite å spare på det. Ikke bland den sterkere enn 50% og ikke svakere enn 33% om det ikke står annet i brukermanualen.

Kjølevæske på biler får en stemoderlig behandling i form av bytte i forhold til båtmotorer. Har opp gjennom årene hatt mange tilårskomne biler uten at jeg kan erindre at kjølevæske er bytta, men på båt motoren derimot bytter jeg annethvert år med systemrens og full pakke. Har noen ganger tenkt at dette er"overkill" men grunnen er vel at bil er et nødvendig onde mens en båt er lykke. Ja vi mennesker er jo så forskjellige ihvertfall når det gjelder stell og vedlikehold av båt, tydeligvis. "Måtte" bytte dieselfilter for en tid tilbake og på bilde vises grunnen. 

16132280998412901341446211803788.jpg.a4391334e35e372818dcf3d262702998.jpg.1bd5143a600a232e22ad857961590e09.jpg

Martine29 skrev for 6 timer siden:

hatt mange tilårskomne biler uten at jeg kan erindre at kjølevæske er bytta, men på båt motoren derimot bytter jeg annethvert år med systemrens og full pakke. Har noen ganger tenkt at dette er "overkill"

Å bruke systemrens annenhvert år er ikke heldig for pakninger og du risikerer spaltkorrosjon på steder du ellers ikke ville hatt det. Håper du skyller veldig godt og at du ikke lar det stå lengre enn det må.

Bytter du kjøleveske annenhvert år så bør du bli kvitt det meste av slaggstoffer og primærkjølekretsen din bør holde seg fin. Det er enda en grunn til å bytte kjøleveske før den er "oppbrukt"

Skal man  ha et edruelig forhold til dette med kjølevæsker, les på boksen. Følg bruksanvisningen. Det er ikke alle inhibitorer som funker etter samme prinsippet. Noen tilfører elektroner, andre binder/fjerner oksygen. Jernmotoren i Hulda er immun. Aluminiumstoppen i BMW'en min (bil) er en helt annen historie. Men også der er det nå kommet frostvæske som holder 'til evig tid', hvor lang tid det måtte være. Motoren til BMW'en min heter M57N2. Den har alu topp og jern blokk. Neste generasjon heter N57, helt i aluminium, andre prosedyrer. Altså: Bruksanvisning. En annen sak er at båtmotorer i snitt har et mye lenger serviceliv enn en bilmotor. Motoren til Hulda ble snekret mellom 1985 og 1987. Det begynner å dra seg mot 40 år. Veteranmotor. Så da blir jo temaet hvor lenge man skal gidde å ha en slik gammel jernkloss liggende nedi båten. Og heller få seg noe moderne med elektronikk og driftsutgifter. 

Jeg må si, til GM'ens forsvar at den krever ikke mye. Olje og filterskift er det eneste den forlanger, hver 100 timer. Ikke ventiljustering eller ettertrekking her og der. Ingenting, unntatt olje. Nytt luftfilterelement hvert 10. år. Etter at jeg hadde en runde med USA og dieselpumpe, dyser og glødeplugger for 15 år siden, har motoren bare surra og gått. Sist jeg byttet frostvæske var da jeg installerte ny kjøler, det var i 2019. Motoren har vært heist opp et par ganger, da forsvinner frostvæsken ned i bånn av båten. Så helt sant er vel ikke dette med at det aldri har vært byttet frostvæske. Men det er ikke noe som står på kjøreplanen for periodisk vedlikehold. Det er på planen for uforutsett plunder. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...