Jump to content

Må skifte toalett og septikslanger ombord - hva anbefaler dere?

fernanda

Recommended Posts

Hei.

Det lukter litt do ombord, noe jeg vil forsøke å bli kvitt og tenkte derfor jeg skulle skifte ut det elektriske toalettet og alle septikslangene ombord.

Tanken er i syrefast var ny i 2014 og virker til å være tett, så antar lukten kommer fra slangene. 
Toalettet er gammelt og slitt, så det byttes av estetiske hensyn.

Toalettet er elektrisk på 24V og jeg ønsker å kjøpe en god erstatning som er driftssikker, bråker mindre og ser bra ut. 
Er det noen som har noen erfaringer og kan anbefale et godt toalett?
Har kikket litt på Raritan exclusive, men kjenner ikke til de annet enn det jeg har lest meg til på nettet. Likte muligheten for valgmulighetene for full og halv spyling, kun pumpe ut, eller kun vann inn. I tillegg til valgmuligheten mellom saltvannspyling eller ferskvannsspyling. Har noen noe erfaringer her? 

Hva med slanger - er det noen som har tips til hvilke typer og hvor kjøpe til best pris, gjerne i Tønsberg, evt. Vestfold om jeg må hente...

Takk for tips :-)

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Finnes slanger som er spesielt egnet og som har ekstra lukthindrende isolasjon. Jeg vil anbefale du spyler med ferskvann, da unngår du at slangene gror igjen av urinstein og at du får lukt av råttent sjøvann. Men du bruker jo mer vann og om du ligger med tilgang til vann betyr det ikke noe. Jeg brukte også å fylle en 4l kanne og spyle ned med det koplet meg ikke inn på ferksvannstanken av hygieniske årsaker. Fungerte bra.

Hulda skrev On 28.2.2022 at 11.08:

Hulda bruker en del eksosslanger, de har holdt seg diffusjonstette i flere år nå.

Betyr det Hulda at eksosslanger kanskje kan gjøre jobben bedre enn en septikslange?
Sånn av beskaffenhet mener jeg å huske at en eksosslange er like stiv og uregjerlig som septikslanger, men dersom de holder diffusjonstette lengre er jo dette noe så absolutt å vurdere... :smiley:

Haba skrev On 28.2.2022 at 11.39:

Finnes slanger som er spesielt egnet og som har ekstra lukthindrende isolasjon. Jeg vil anbefale du spyler med ferskvann, da unngår du at slangene gror igjen av urinstein og at du får lukt av råttent sjøvann. Men du bruker jo mer vann og om du ligger med tilgang til vann betyr det ikke noe. Jeg brukte også å fylle en 4l kanne og spyle ned med det koplet meg ikke inn på ferksvannstanken av hygieniske årsaker. Fungerte bra.

Vi har stor ferskvannstank ombord, så det ville vel kanskje egentlig bare være en fordel om denne også ble brukt til å skylle ned i do. Ser Raritan exclusive har en mulighet hvor du kan velge mellom ferskvann og saltvann ved å trykke på en knapp som jeg antar styrer en magnetventil. Må si denne løsningen virket forlokkende :smiley:  

Escaro skrev On 28.2.2022 at 12.37:

image.png.ca593bea6e953b55ac4fb774f1de4d55.png

Har sett det finnes mange typer septikslanger, men vet ikke hvem som er gode og dårlige. Vet du om dette er en av de bedre Escaro og hvor jeg kan få tak i den evt., gjerne i Vestfold? :smiley:

Ask skrev On 28.2.2022 at 14.13:

Ikkje TMC

Takk for linken Ask. Det blir nok ikke TMC, ihvertfall ikke etter å ha lest denne :smiley: 

Er det noen som har erfaring med toaletter fra Raritan og er de gode/dårlige?
Takknemlig for andre forslag også 

Fernanda

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Vel, jeg hadde dass med manuell pumpe i noen få år før jeg byttet til elektrisk, TMC. Det har jeg fremdeles over 30 år senere. Jeg har byttet pakninger en gang, og selve pumpen en gang da jeg var uheldig og klarte å tråkke på den ene slagestussen med full kraft slik at den knakk. Dette er ikke noen direkte anbefaling, men jeg klager ihvertfall ikke. Slangene jeg har nå, og har hatt mange år ble kjøpt hos Seatronic. De er foreløpig lukttette.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

hpd skrev On 4.3.2022 at 1.39:

Jeg installerte Vetus TMWB for sju år siden og er stadig veldig fornøyd. Støysvakt! 

hpd

Supert, takk for svar. Jeg legger TMWB inn på lista for vurdering :thumbsup:

Swingswong skrev On 4.3.2022 at 4.10:

Har nettopp byttet mine med slanger fra Hydroscand. Kan ikke svare for hvor gode de er over tid, men de er veldig fleksible. 

D7571948-2D8D-40A4-9C65-06C13447B7A8.jpeg

Den beste prisen fant jeg her:

https://slangeportalen.no/product.html/sanitarslange

Tror listepris på disse er tett opptil 600kr

Har hørt endel bra om en slangeserie fra Hydroscand, så de står høyt på lista ja. Takk for svar. imponert over hvor mye du har klart å bøye de :thumbsup:

Escaro skrev On 4.3.2022 at 5.23:

Supert, takk :thumbsup:

Hakkannen skrev On 5.3.2022 at 2.59:

Den på 38mm krever sin mann å bøye krappere buer, det er i alle fall min erfaring med Maritims septikslange? Men tilnærmet luktfritt blir det.

Heldigvis er plassen ombord relativt grei, så har ikke behov for de helt råeste svingene tror jeg. Er mer opptatt av at slangene skal være luktfrie over lang tid.

pipe skrev On 5.3.2022 at 22.47:

Rart ingen enda i god BP stil har anbefalt den billigste dassen i fra TMC og slanger i fra BT.

:lol:

Lars H. skrev On 5.3.2022 at 23.12:

Vel, jeg hadde dass med manuell pumpe i noen få år før jeg byttet til elektrisk, TMC. Det har jeg fremdeles over 30 år senere. Jeg har byttet pakninger en gang, og selve pumpen en gang da jeg var uheldig og klarte å tråkke på den ene slagestussen med full kraft slik at den knakk. Dette er ikke noen direkte anbefaling, men jeg klager ihvertfall ikke. Slangene jeg har nå, og har hatt mange år ble kjøpt hos Seatronic. De er foreløpig lukttette.

Det var imponerende Lars H. Høres ut til at dere har fått en dass med god kvalitet og at dassen deres har fått gode eiere som steller pent med den :thumbsup: 

Hulda skrev On 5.3.2022 at 23.42:

Hulda har TMC med eksosslanger. Bråker som et helvete. Med hele dassen koster ikke stort mer enn rep.settet til de mer kostbare. Overhalt to ganger på 20 år. Det kan jeg leve med.

Har en dass som bråker som et h.... allerede så det vil jeg forsøke å unngå. Vet du om eksosslanger er bedre enn septikslanger i forhold til lukt over tid? :smiley:

Takk for svar alle sammen, BP fungerer perfekt fortsatt med masse gode tips og råd :thumbsup:

Skulle gjerne hatt noen erfaringer fra eiere av Raritan dasser. Har liksom falt litt for de, selv om de koster mye.

Anyone??

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...