Nortonis Havulk Startet 28.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2022 (redigert) Jeg hatt lekkasje på håndpumpen som står på dieselpumpa på min motor. Så for og omgå det så blendet jeg den pumpa, og satte på en sånn håndpumpe som feks brukest på bensin slangen til påhengsmotorer. Jeg bruker den mellom forrfilteret og diselpumpa, og når jeg bruker den så virke det som den blåser med mye luft og lite disel Og når jeg kikker i forrfilteret så ser jeg det bobler og er noe luft i bevegelse i glasset under som er for vannutskilleren. Så det jeg lure på om den står riktig plassert, eller om jeg bør sette den mellom tanken og forrfilter ? Ellers så lure jeg på om håndpumpen kan være dårlig eller noe annet som gjør at jeg ikke klare og få den full av disel. Redigert 28.Februar.2022 av Nortonis Havulk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 28.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2022 Begge plasseringer er helt greit,men setter du den før grovfilter blir jobben med lufting enklere ved at du også kan fylle det enkelt ved filter bytte. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2022 Dersom du setter inn en klar slange siste strekket inn på dieselpumpa så vet du om du får luft inn i dieselpumpa. Hvordan er dieselretur fra dieselpumpa koblet? Går den rett til tank eller tilbake til en av filterholderne? Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 28.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2022 53 minutes ago, mawilu said: Begge plasseringer er helt greit,men setter du den før grovfilter blir jobben med lufting enklere ved at du også kan fylle det enkelt ved filter bytte. Jeg kan prøve og flytte den håndpumpa før forrfilteret , og prøve da og se. Det er mulig det er kommet mye luft inn i forrfilteret som er et: https://www.maritim.no/vannutskiller-cav-296-komplett Siden det virke som pumpen blåser noe tilbake, så jeg får prøve og lufte hele systemet på nytt etter jeg flytter håndpumpen før filteret. For jeg regner med at denne pumpen skal bli full og hard som på en påhengsmotor ? Problemet er om jeg flytter den før forrfilteret er at det blir vanskeligere og lufte systemet, siden det ikke er montert på motoren, og jeg må ha tilgang til lufteskruen på motorens dieselfilter, samt lufteskruen på dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2022 (redigert) Nortonis Havulk skrev 45 minutter siden: om jeg flytter den før forrfilteret er at det blir vanskeligere og lufte systemet, siden det ikke er montert på motoren, og jeg må ha tilgang til lufteskruen på motorens dieselfilter, samt lufteskruen på dieselpumpa. Vet jo ikke hva du har av utstyr, men om du har en slik vacuum oljeskiftpumpe så er det en meget effektiv måte å lufte på. 1. Koble pumpa til på returslangen med klar slange 2. Pump 3. når det kommer ren diesel er alle filtere, plærepumpa, dieselrør og dieselpumpe ferdig luftet. Du trenger ikke løsne noen lufteskruer og motoren starter lett og går rent nesten umiddelbart. Redigert 28.Februar.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2022 Hvilken motor er dette? Håndpumpa på motoren er normalt også en matepumpe som pumper diesel også mens motor går. Høytrykkpumpa alene suger normalt ikke diesel, men må fores av matepumpa. Matepumpa kan da ikke erstattes av en blærepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 28.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2022 1 hour ago, hegra said: Hvilken motor er dette? Håndpumpa på motoren er normalt også en matepumpe som pumper diesel også mens motor går. Høytrykkpumpa alene suger normalt ikke diesel, men må fores av matepumpa. Matepumpa kan da ikke erstattes av en blærepumpe. Motoren er en sabb Mitsubishi 295. Jeg klare og lufte nå med den blærepumpa fint til diselfilter og dieselpumpen, men det virke som den drar med seg noe luft. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 28.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2022 2 hours ago, dieselfan said: Vet jo ikke hva du har av utstyr, men om du har en slik vacuum oljeskiftpumpe så er det en meget effektiv måte å lufte på. 1. Koble pumpa til på returslangen med klar slange 2. Pump 3. når det kommer ren diesel er alle filtere, plærepumpa, dieselrør og dieselpumpe ferdig luftet. Du trenger ikke løsne noen lufteskruer og motoren starter lett og går rent nesten umiddelbart. Jeg har en lignende sånn, bare den utgaven som er mindre og ser ut som en rund kule, vakuum oljeskifter. Ja jeg ser det kan virke, men nå tenker jeg mer noe som kan stå på permanent, siden det er problemer med den manuelle fødepumpa som sto på dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 28.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2022 Jeg hadde blærepumpe på påhengeren, etter forfilter. Ble plaget med å fylle det med vakuum av blærepumpa, så vil tro det er mye enklere for deg om du monterer den mellom tank og forfilter. Lettere å fylle forfilter, og lage trykk som du kan lufte ut på finfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2022 (redigert) Trodde du ville vite hvor det kommer inn luft. Følg forslaget og flytt den klare slangen et steg nærmere tanken for hver test og du får svar på det. Når du vet at du ikke tar inn falsk luft, så kan du finne ny permanent løsning. Beste er vel å sette i stand den pumpa som sto der, slik at den virker slik som tenkt. Om du skal lage en spesial så bytt ut den filterholderen som er nærmest dieselpumpa, med en filterholder som har integrert håndpumpe. Om kost teller så er "alle" Nissan og Peugeot dieselbiler fra 90 tallet utstyrt med slik dieselfilterholder... eller du kan kjøpe nytt fra feks Lekang Redigert 28.Februar.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bo31 Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Hei, har montert en slik håndpumpe på to av mine båter, montert mellom tank og forfilter. Ved filterbytte er det bare å åpne lufteskruer og pumpe til det kommer ren diesel, ferdig. Fungerer utmerket!! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Nortonis Havulk skrev for 20 timer siden: Jeg hatt lekkasje på håndpumpen som står på dieselpumpa på min motor. Så for og omgå det så blendet jeg den pumpa, og satte på en sånn håndpumpe som feks brukest på bensin slangen til påhengsmotorer. Igjen, man kan ikke bare blende den originale håndpumpa, som også er ei matepumpa, og sette inn ei blærepumpe. Motoren må ha ei matepumpe som gir diesel mens den går ,men det gir jo ikke ei matepumpe som er blendet. Ei heller ei blærepumpe samme hvor den monteres . Så hvorfor den originale matepumpa suger luft eller ikke fungerer , er vel problemet først og fremst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.