Jump to content

Blærepumpe før eller etter forrfilter ?

Nortonis Havulk

Recommended Posts

Jeg hatt lekkasje på håndpumpen som står på dieselpumpa på min motor.

Så for og omgå det så blendet jeg den pumpa, og satte på en sånn håndpumpe som feks brukest på bensin slangen til påhengsmotorer.

Jeg bruker den mellom forrfilteret og diselpumpa, og når jeg bruker den så virke det som den blåser med mye luft og lite disel

Og når jeg kikker i forrfilteret så ser jeg det bobler og er noe luft i bevegelse i glasset under som er for vannutskilleren.

Så det jeg lure på om den står riktig plassert, eller om jeg bør sette den mellom tanken og forrfilter ?

Ellers så lure jeg på om håndpumpen kan være dårlig eller noe annet som gjør at jeg ikke klare og få den full av disel.

Redigert av Nortonis Havulk (see edit history)
53 minutes ago, mawilu said:

Begge plasseringer er helt greit,men setter du den før grovfilter blir jobben med lufting enklere ved at du også kan fylle det enkelt ved filter bytte.

Jeg kan prøve og flytte den håndpumpa før forrfilteret , og prøve da og se.

Det er mulig det er kommet mye luft inn i forrfilteret som er et:

https://www.maritim.no/vannutskiller-cav-296-komplett

Siden det virke som pumpen blåser noe tilbake, så jeg får prøve og lufte hele systemet på nytt etter jeg flytter håndpumpen før filteret.

For jeg regner med at denne pumpen skal bli full og hard som på en påhengsmotor ?
Problemet er om jeg flytter den før forrfilteret er at det blir vanskeligere og lufte systemet, siden det ikke er montert på motoren, og jeg må ha tilgang til lufteskruen på motorens dieselfilter, samt lufteskruen på dieselpumpa. 

Nortonis Havulk skrev 45 minutter siden:

om jeg flytter den før forrfilteret er at det blir vanskeligere og lufte systemet, siden det ikke er montert på motoren, og jeg må ha tilgang til lufteskruen på motorens dieselfilter, samt lufteskruen på dieselpumpa. 

Vet jo ikke hva du har av utstyr, men om du har en slik vacuum oljeskiftpumpe så er det en meget effektiv måte å lufte på.

1. Koble pumpa til på returslangen med klar slange

2. Pump

3. når det kommer ren diesel er alle filtere, plærepumpa, dieselrør og dieselpumpe ferdig luftet. 

Du trenger ikke løsne noen lufteskruer og motoren starter lett og går rent nesten umiddelbart.

BT oljeskiftpumpe.jpg

Redigert av dieselfan (see edit history)
1 hour ago, hegra said:

Hvilken motor er dette? Håndpumpa på motoren er normalt også en matepumpe som pumper diesel også mens motor går. Høytrykkpumpa alene suger normalt ikke diesel, men må fores av matepumpa. Matepumpa kan da ikke erstattes av en blærepumpe. 

Motoren er en sabb Mitsubishi 295. 

Jeg klare og lufte nå med den blærepumpa fint til diselfilter og dieselpumpen, men det virke som den drar med seg noe luft.

2 hours ago, dieselfan said:

Vet jo ikke hva du har av utstyr, men om du har en slik vacuum oljeskiftpumpe så er det en meget effektiv måte å lufte på.

1. Koble pumpa til på returslangen med klar slange

2. Pump

3. når det kommer ren diesel er alle filtere, plærepumpa, dieselrør og dieselpumpe ferdig luftet. 

Du trenger ikke løsne noen lufteskruer og motoren starter lett og går rent nesten umiddelbart.

BT oljeskiftpumpe.jpg

Jeg har en lignende sånn, bare den utgaven som er mindre og ser ut som en rund kule, vakuum oljeskifter.
Ja jeg ser det kan virke, men nå tenker jeg mer noe som kan stå på permanent, siden det er problemer med den manuelle fødepumpa som sto på dieselpumpa.

Jeg hadde blærepumpe på påhengeren, etter forfilter. Ble plaget med å fylle det med vakuum av blærepumpa, så vil tro det er mye enklere for deg om du monterer den mellom tank og forfilter. Lettere å fylle forfilter, og lage trykk som du kan lufte ut på finfilteret. 

Trodde du ville vite hvor det kommer inn luft.

Følg forslaget og flytt den klare slangen et steg nærmere tanken for hver test og du får svar på det.

Når du vet at du ikke tar inn falsk luft, så kan du finne ny permanent løsning.

Beste er vel å sette i stand den pumpa som sto der, slik at den virker slik som tenkt.

Om du skal lage en spesial så bytt ut den filterholderen som er nærmest dieselpumpa, med en filterholder som  har integrert håndpumpe.
Om kost teller så er "alle" Nissan og Peugeot dieselbiler fra 90 tallet utstyrt med slik dieselfilterholder...  eller du kan kjøpe nytt fra feks Lekang

image_2022-02-28_214503.png.5263871cf0d9b8ecdc7b8e886c3a68d4.png

Redigert av dieselfan (see edit history)
Nortonis Havulk skrev for 20 timer siden:

Jeg hatt lekkasje på håndpumpen som står på dieselpumpa på min motor.

Så for og omgå det så blendet jeg den pumpa, og satte på en sånn håndpumpe som feks brukest på bensin slangen til påhengsmotorer.

Igjen, man kan ikke bare blende den originale håndpumpa, som også er ei matepumpa, og sette inn ei blærepumpe. Motoren må ha ei matepumpe som gir diesel mens den går ,men det gir jo ikke ei matepumpe som er blendet. Ei heller ei blærepumpe samme hvor den monteres . Så hvorfor den originale matepumpa suger luft eller ikke fungerer , er vel problemet først og fremst.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...