Lazyjack Startet 28.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2022 Båten er en NB 840 cabincruiser med drev, marsjfart rundt 20 knop og toppfart på 27 knop. Jeg holder på å montere Raymarine Evolution autopilot ombord. Det følger ikke med rorindikator men jeg har en liggende fra et tidligere prosjekt. Det er inngang for denne på autopilotens computer. Ser at det kan være kjekt å se rorutslaget i instrumentet men er usikker på hvor viktig indikatoren er når det gjelder å holde båten på stø kurs. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 28.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2022 (redigert) For stø kurs nei. Raymarine sin autopilot fikser dette. Det er dog gode argumenter for å ha denne på drev mener jeg. Eksempelvis når du skal inn til kai/bås og ut igjen. Da er det svært praktisk å ha rorposisjon. Har hørt, men ikke fått bekreftet at du kan ta knekken på hydraulikksylindre dersom du går fra autopiloten aktivert og står i ro uten rorføler. Antar dette henger sammen med at rorføleren angir faktisk maksutslag (med mulighet for deg å ta den litt ned om du vil), mens uten så kjenner autopiloten på ampertrekket og antar maksutslag. Redigert 28.Februar.2022 av PanzerHans (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 28.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2022 Ikke enig. Du trenger rorføler. Ikke når du ligger i plan, men når du kjører sakte. En annen fordel er at funksjonen power steering kan aktiveres med rorføler. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Swingswong skrev for 9 timer siden: Ikke enig. Du trenger rorføler. Ikke når du ligger i plan, men når du kjører sakte. En annen fordel er at funksjonen power steering kan aktiveres med rorføler. Hva innebærer "Power steering"? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 (redigert) Styreforsterker, du har det sikkert også på bilen din. Mindre kraft på rattet for å svinge på hjulene. Samme for å svinge på drevene. På alminnelig norsk kaller vi det for 'servostyring'. Redigert 1.Mars.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 ...eller er det i denne sammenheng joystick-styring? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Lazyjack Svart 1.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 (redigert) Hulda skrev for 2 timer siden: Styreforsterker, du har det sikkert også på bilen din. Mindre kraft på rattet for å svinge på hjulene. Samme for å svinge på drevene. På alminnelig norsk kaller vi det for 'servostyring'. Det må være om man ønsker å bruke gledespinne i stedet for ratt. Redigert 1.Mars.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Kanskje ikke så relevant, men jeg montert Raymarine autopilot på en Viksund 340 med strak aksel. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte rorgiver. Båten styrer mye bedre på lav fart og litt bedre på høy fart også. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Jeg monterte for 5-6 år siden en Simrad Autopilot (den gang nyeste modell) på en Viksund 340 med strak aksel. På direkte spørsmål til forhandleren, ble det svart at denne skulle fungere helt fint uten rorføler. Noe jeg betvilte basert på tidligere erfaring. Installerte da autopiloten uten rorføler, og fikk aldri tunet den skikkelig inn. Kjøpte og monterte rorføler, og da ble alt veldig bra med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Verdt å nevne at jeg har akkurat installert ny Raymarine autopilot i min Egen Viksund 360 med 2x290dpe, jeg tok med rorføler selv om Raymarine og selger hevdet at jeg kan klare meg uten. Så for meg var valget klart. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Power steering betyr at du kan styre båten med knotten på P70R displayet. Jeg bruker den når jeg skal snu båten. Trykker på power steering, skrur knotten den veien jeg ønsker å svinge. Når båten har kommet til rett antall grader trykker jeg auto og båten retter seg opp. Alt uten å bruke rattet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Ahhhh, sånn har jeg også. Om bord i Hulda kalles det selvstyring. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 (redigert) JRK skrev for 3 timer siden: Hulda skrev 1 time siden: Ahhhh, sånn har jeg også. Om bord i Hulda kalles det selvstyring. Her er det tydeligvis snakk om en ekstra funksjon utover det at autopiloten holder båten på innstilt kompasskurs. Ikke alle autopiloter har mulighet til at man kan styre båten manuelt ved å bruke knotten på instrumentet som et ratt eller joystick om du vil. Redigert 1.Mars.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Ja. Denne funksjonen er kun mulig om du har rorføler. I tillegg kommer drevvinkelen opp på display samt at piloten ikke risikerer å kjøre sylinderen fysisk i enden. Drevvinkel er jo fint når du har ligget stille og skal ut av båtplass eller brygge. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Nei, mulig at funksjonen ikke gjelder alle. Men det har vært slik på de autopilotene jeg har hatt siden 1990, og Raymarine minst de siste 15 årene. Og de autopilotene jeg har hatt begrenser seg til 2 stk. For meg så kommer rorføleren inn for funksjonen for å gi begrensninger i rorutslaget, som utledet over. Jeg husker ikke om systemet inneholder noen annen begrensning. Hadde jeg ikke hatt den stoppen, tror jeg at hydraulikken hadde kjørt til pumpemotoren hadde tatt sikringen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 (redigert) Da er det neste utfordring🥴 Dette er som sagt en drevinstallasjon og selve "rorakslingen" befinner seg innfelt i akterspeilet og er en del av det det som kalles transom. Ideelt sett skulle rotasjonsseneret på rorindikator en ligge i samme vertikalplan som rorakslingen, slik det er vist på tegningen fra Raymarine. Pga. tykkelsen på akterspeilet vil rotasjonsseneret på rorindikatoren bli liggende ca. 50 mm lenger frem slik jeg har tegnet. Tror dere dette vil fungere eller ser dere noen annen måte å montere dette på? Redigert 1.Mars.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2022 Mener det betyr nada. Har sett mange kreative installasjoner som fønker helt fint. Det viktige er vel at rorkvadrant sitt endeslag ikke overstiger rorindikator i noen retning. Indikatoren er bare et potmeter og endepunktene settes vel som en del av installasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 2.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2022 Jeg har en lineær sensor Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 2.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2022 Jeg har DPH installasjon uten rorføler med Raymarine autopilot. Fungerer fint men savner av og til å se hvilken stilling drevet står i ved finmanuvrering inn i bås. Bruker piloten hele tida under vanlig seilas og ser ikke noen funksjonsproblemer med dette ift. de tidligere båtene jeg har hatt med Raymarine systemer med rorgiver, dog er jeg ikke fornøyd med EV-sensoren. Har forsøkt det meste mht flytting av sensoren etc. men enkelte kurser er den ikke presis på jfr. kompasskurs. Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 3.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2022 (redigert) Sett den vertikalt og så lager du til en klosse/brakett på transomveggen som har rett tykkelse. Hadde samme problem som du at rorpinnen til drevet ble for kort. Redigert 3.Mars.2022 av PanzerHans (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2022 Lurer på en sak, hvordan vet autopiloten når maks utslag på drevene er nådd når ikke rorføler er montert? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2022 8 minutes ago, Hulda said: Lurer på en sak, hvordan vet autopiloten når maks utslag på drevene er nådd når ikke rorføler er montert? Den vet det ikke, men lærer seg til viss grad vandringen (tid) ut i fra det den tror er senter, samt kjenner på Amp-trekket til pumpa. Har kjørt endel båter med og uten rorføler. Funker klart bedre med føler, samt at man har bonusen av å se rorstilling. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2022 Takker :-) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2022 (redigert) Jeg kjenner ikke til hvordan dette fungerer med planende båt, men på seilbåt (kort kjøl og drev) er det i alle fall en fordel med rorvinkelgiver for å få rask respons, særlig på romt slør e.l. med litt sjø. Uten rorvinkelgiver kan det bli en del sikksakk p.g.a. lag og unøyaktigheter mellom rorutslag, båtens bevegelse og autopilotens deteksjon av (endring av) kursen. Redigert 3.Mars.2022 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2022 (redigert) Lazyjack skrev On 1.3.2022 at 19.25: Tror dere dette vil fungere eller ser dere noen annen måte å montere dette på? Slik du har vist på tegningen er kravene til parallelitet oppfylt. Indikatorarmen vil kopiere stillingen på rorarmen helt nøyaktig. Det bør funke perfekt. Forutsetningen er at lenken er like lang som avstanden mellom dreiesentrene og begge armene er like lange. Redigert 3.Mars.2022 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.