Jump to content

Bråk om båtplasser i Kristiansand


Herman

Recommended Posts

Fædrelandsvennen.

 

Saken dreier seg om at samtlige båtplasser skal gå over fra å være betalt med innskudd, til nå å leies ut av kommunen.

 

I artikkelen siteres en Høyrepolitiker: Nye båteiere må betale over 30.000 i innskudd, mens de som har hatt plass lenge kanskje bare betalte 3000 for 30 år siden.

 

Kanskje et lite kurs i økonomi er riktig sted å starte? 3000 som forrentes i 30 år med 7% rente (standard risikofri rente) tilsvarer 22.837 kroner i dag. Ikke like mye som 30.000, men det blir litt søkt å bruke dette som argument for at båteiere slapp så mye billigere fra det tidligere.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Det at man bare får igjen kroneverdien når et innskudd tilbakebetales, er ganske vanlig. Det jeg reagerte på, var argumentet om at det er urettferdig for nye nye båteiere, fordi innskuddet var så mye lavere før. Byrden med å betale innskudd er altså så stor for nye båteiere. Velkommen i klubben sier jeg da. Det var altså ikke noe særlig billigere for 30 år siden enn det er i dag.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Stemmer. Båtfolket har vært i harnisk de siste dagene. Det er naturlig nok de som har hatt båtplass lenge som er opprørte.

Men sant og si synes jeg ikke ny-ordningen er så ille. Det gir trolig flere mulighet til å få seg plass siden mange i dag beholder plassen selv om de ikke har båt. Men det dummeste argumentet jeg hørte i dag var fra han som sittet i arbeidsutvalget fra båtforeningen. Han mente at ordningen ville føre til at mange båtplasser vil bli liggende tomme til sommeren!! ...som kjent har det vært krisetilstander i byen i mangel på båtplasser de siste årene.

Link to post

Stemmer. Båtfolket har vært i harnisk de siste dagene. Det er naturlig nok de som har hatt båtplass lenge som er opprørte.

Men sant og si synes jeg ikke ny-ordningen er så ille. Det gir trolig flere mulighet til å få seg plass siden mange i dag beholder plassen selv om de ikke har båt. Men det dummeste argumentet jeg hørte i dag var fra han som sittet i arbeidsutvalget fra båtforeningen. Han mente at ordningen ville føre til at mange båtplasser vil bli liggende tomme til sommeren!! ...som kjent har det vært krisetilstander i byen i mangel på båtplasser de siste årene.

Har tatt opp spørsmålet før her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=9451&hl= , men da ble det bråk.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Havnesaken dreier seg om at kommunen må ha inn mere penger.

 

Båthavnene i Kristiansand har tidligere sortert under Havnevesenet.

Havnevesenet har eget budsjett og økonomi uavhengig av kommunen (selv om kommunene "eier" havnevesenet) og kommunen har ikke anledning til å ta overskudd fra havnevesenet (ref. Havneloven ??).

 

Båthavnene har vært drevet etter selvkostprinsippet til nå, men til tross for det har havnevesenet opparbeidet seg et fond på 20-30 mill. kr som skriver seg fra driften av småbåthavnene i Kristiansand. Disse pengene skulle egentlig vært benyttet til å bygge ut flere båtplasser men politikerne har ikke klart å finne egnede plasser.

 

Det som nå skjer i Kristiansand kommune kunne egentlig bare skjedd i land som vi normalt ikke sammenligner oss med.

 

Kristiansand kommune v/kommunepolitikerne ekspropierer samtlige båtplasser fra båteierne og betaler for dette en samlet sum på ca. 30 mill. kr., dvs kommunen tilbakebetaler innskuddene.

 

Men så snur kommunen seg rundt og leier ut de samme plassene tilbake til båteierne, men nå har verdien plutselig steget til ca. 130 mill. kr. Og det er den summen som er retningsgivende for leiebeløpet.

 

Leien har selvfølgelig steget tilsvarende.

 

Og skulle kommunepolitikerne trenge ytterligere med penger en sein kveld i salderingsdebatten - ja så er det bare å øke båtplassenleien ytterligere. Det kunne de nemlig ikke tidligere da båthavnene var underlagt havnevesenet.

 

Det er nå en diskusjon om kommunen egentlig har lov og anledning til å si opp alle leieavtalene kollektivt. Mange mener at det har kommunen ikke anledning til.

 

Hele dette politiske spillet har vært initiert av rådmannen som selvfølgelig hele tiden trenger mere penger.

 

Men at politikere fra Høyre og Arbeiderpartiet har deltatt i spillet og ført sine velgere bak lyset viser bare at vi har upålitelge og løgnaktige politikere. For de har hele tiden sagt at det ikke er deres intensjon å øke båtplassleien.

 

Det vil allerede bli bevist at intensjonen var - nettopp - en uforpliktende intensjon. For allerede til neste høst vil leien økes.

 

 

Men siste ord er nok ennå ikke sagt eller skrevet.

Link to post

...som kjent har det vært krisetilstander i byen i mangel på båtplasser de siste årene.

Samtidig som det har stått millioner i fond......perfekt timing på endring! Spørsmålet er hvor høy leien kan settes uten at for mange båtplasser står tomme..... Hvor mange plasser har stått ledig i kommunale havner i Kr.sand de siste årene? Stort sett bare rene utleieplasser i Otra....

 

Hvorfor er ikke utbygging/ oppgradering av båtplasser forsert når behovet er der....og fondet er velfylt? Såvidt meg bekjent er det flere områder som er regulert til småbåtplasser, både nye og utvidelser av eksisterende småbåthavner (jfr Rona/ Hånes). Uansett er det ikke umulig å regulere flere områder hvis viljen er tilstede.....ref vilje til regulering ved nytt stadion (topp!) så forresten i skissen til nytt stadion at det lå en del båtplasser mot sjøen....spennende om det blir realisert.... :confused:

 

Håpet mitt er at evnt skrikende behov for båtplasser blir mettet til en overkommelig pris........men min bekymring er politernes umettelige behov for $€£...! Uansett utgangspunkt for politikerne....ALT blir stilt opp mot behov i andre sektorer.... :discuss:

 

Når det gjelder gamle innskudd så har disse vært med å bidra til utbygging av båtplasser samt fondsoppbyggelse.......om disse er høye eller lave i forhold til i dag må en i se i perspektiv av prisstigning, avkastning på kapital, inntekt generelt den gang i forholdt til i dag osv.....

 

Uansett blir det spennende om vi får en forsert utbygging av båtplasser mht både antall/ standard/ størrelse........ :confused:

 

Det må være mulig å ha en rimelig båt med begrenset bruk uten at det koster skjorta! Politikerne bør ta seg en tur i de kommunale båthavnene å se.....det er hovedsaklig nøkterne folkelige båter....og noen større hangarskib også.......poenget er at folk prioriterer forskjellig....og bør fortsatt ha mulighet for det...

 

Båtliv......utrolig godt for helsen.......sparer samfunnet for mrd :flag:

Link to post

Også bør man kunne gå på flytebryggene uten å risikere å trø gjennom. I Terneviga bør man kun gå etter spikerslagene, trør du mellom så risikerer du å gå på trynet. Det nye plassen som kom ifjor er bra men hele havna burde vært rustet opp for lenge siden.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Er enig med politikerne i Kristiansand om å innføre den nye ordnignen. Ikke fordi kommunen skal få mer penger i kassa, men for å få bort dem som i årevis ligger å sperrer med båter som aldri er i bruk. Denne kategori brukere spekulerer i forøkning i familieformuen med å la båtplasser til kr 200000 per stk gå i arv. Båtplasser som ble opparbeidet av det offentlige.

 

Fortsatt er kr 30000 i innskudd og kr 1000 per breddemeter milde gaver. Så slutt å syte.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Er enig med politikerne i Kristiansand om å innføre den nye ordnignen. Ikke fordi kommunen skal få mer penger i kassa, men for å få bort dem som i årevis ligger å sperrer med båter som aldri er i bruk. Denne kategori brukere spekulerer i forøkning i familieformuen med å la båtplasser til kr 200000 per stk gå i arv. Båtplasser som ble opparbeidet av det offentlige.

 

Fortsatt er kr 30000 i innskudd og kr 1000 per breddemeter milde gaver. Så slutt å syte.

Endelig en som har skjønt poenget!! Takk Arnstein! :yesnod:

 

"Tomme tønner romler mest" var det noe som het tidligere. Dette gjelder kanskje ennå - sett i lys av enkeltes store behov for å blåse ut eder og galle ift. sin serdeeeeles subjetive oppfatning av forholdene?

 

Over 50 % av båtplassene over 3.0m bredde i sentrum er fremleid. Det har ikke vært omsatt en eneste plass i Otterdalen siden før midten av 90 tallet. Det samme gjelder Kuholmen båthavn. Det er et faktum! (Gjett hvordan jeg vet da da)??

 

Til info: Svartebørsprisen for en 3.5 meter plass i Otterdalen er p.t. kr 8.000/sesongen. Betaler du 9.000 kommer du først i køen, men det fordrer selvsagt at du kjenner noen - som kjenner noen..... (I Kuholmen er prisen ca. 1000 lavere) slik har de vært i mange år nå, gjett hvordan jeg vet det også da?

 

Båtforeninger og tilsvarenede har med stooor lyst uttalt seg i denne saken og med nebb og klør forsøkt å holde på restene av den antikvariske ordningen som finnes i dag. Vel og bra det, det er deres demokratiske som de bruker som best de bare kan.

 

Men husk bare en liten ting: Hvem er det så som representerer den "gemene hop" som ikke har tilknytning til en slik forening. Hvem representerer deres meninger? På meg virker det som om noen mener de har abbonnent på sannheten i denne saken, spesiellt i lys av uttalelser fra flere båtorienterte foreninger.

 

--

Jeg ønsker det nye ordningen i småbåthavnene i Kristiansand hjertelig velkommen!!

 

--

... det var altså min dose eder og galle på en flott november morgen...

Redigert av Ulmo (see edit history)
Link to post
[

Over 50 % av båtplassene over 3.0m bredde i sentrum er fremleid. Det har ikke vært omsatt en eneste plass i Otterdalen siden før midten av 90 tallet. Det samme gjelder Kuholmen båthavn. Det er et faktum! (Gjett hvordan jeg vet da da)??

 

Til info: Svartebørsprisen for en 3.5 meter plass i Otterdalen er p.t. kr 8.000/sesongen. Betaler du 9.000 kommer du først i køen, men det fordrer selvsagt at du kjenner noen - som kjenner noen..... (I Kuholmen er prisen ca. 1000 lavere) slik har de vært i mange år nå, gjett hvordan jeg vet det også da?

 

Spørsmålet er om den nye ordningen vil endre noe på dette...? Her er det nok spørsmål om tilbud og etterspørsel som vil avgjøre.....så lenge folk er villige til å betale mer enn leien vil vi fortsatt ha svartebørs på dette området...

Det finnes to måter å regulere dette på....enten sette opp leien til smertegrensen eller øke antall båtplasser....

Politikernes oppgave bør være å tilrettelegge, regulere, for båtplasser. Skattlegge kan de gjøre på ordinær måte.

 

Venter i spenning på hva den nye ordningen vil føre til, håper på økt fokus og utbygging av båtplasser.

 

 

 

Link to post

Er enig med politikerne i Kristiansand om å innføre den nye ordnignen. Ikke fordi kommunen skal få mer penger i kassa, men for å få bort dem som i årevis ligger å sperrer med båter som aldri er i bruk. Denne kategori brukere spekulerer i forøkning i familieformuen med å la båtplasser til kr 200000 per stk gå i arv. Båtplasser som ble opparbeidet av det offentlige.

 

Fortsatt er kr 30000 i innskudd og kr 1000 per breddemeter milde gaver. Så slutt å syte.

Men båtplassene har aldri hatt noen omsetningsverdi utover innskuddet.....kan ikke sammenlignes mot private plasser....jfr eiendom hvis eiendommen hadde ligget i Blindleia hadde den vært verd 10 mill og ikke 1 mill der den vitterlig ligger....

Arverett kan alltid diskuteres...hva er rettferdig her i verden...opparbeidet rettighet (ved innskudd+årlig leie)osv?

 

Det er vedtatt ny ordning....det er vel bare å forholde seg til det og påvirke våre folkevalgte i ønsket retning.... Det er å håpe at "utbyggingsavgiften" blir brukt til nettopp det....

Det er vi som har valgt politikerne så vi har vel ikke noe valg... :crazy:

Link to post

Er enig med politikerne i Kristiansand om å innføre den nye ordnignen. Ikke fordi kommunen skal få mer penger i kassa, men for å få bort dem som i årevis ligger å sperrer med båter som aldri er i bruk. Denne kategori brukere spekulerer i forøkning i familieformuen med å la båtplasser til kr 200000 per stk gå i arv. Båtplasser som ble opparbeidet av det offentlige.

Fortsatt er kr 30000 i innskudd og kr 1000 per breddemeter milde gaver. Så slutt å syte.

Den aktuelle saken dreier seg KUN om at kommunen skal melke båteieren ytterligere. De båteiere som er enig i at det er riktig, har sannsynligvis båten i en privat båthavn langt unna Kristiansand.

Ingen har spekulert med det formål å øke sin formue ved å la båtplassen gå i arv. Verdien øker ikke, skal du selge får du kun innskuddet uten verdistigningen tilbake.

Arveretten til båtplass er en antikvarisk innretning som ikke burde fortsette.

 

Endelig en som har skjønt poenget!! Takk Arnstein! :yesnod:

"Tomme tønner romler mest" var det noe som het tidligere. Dette gjelder kanskje ennå - sett i lys av enkeltes store behov for å blåse ut eder og galle ift. sin serdeeeeles subjetive oppfatning av forholdene?

Over 50 % av båtplassene over 3.0m bredde i sentrum er fremleid. Det har ikke vært omsatt en eneste plass i Otterdalen siden før midten av 90 tallet. Det samme gjelder Kuholmen båthavn. Det er et faktum! (Gjett hvordan jeg vet da da)??

 

Til info: Svartebørsprisen for en 3.5 meter plass i Otterdalen er p.t. kr 8.000/sesongen. Betaler du 9.000 kommer du først i køen, men det fordrer selvsagt at du kjenner noen - som kjenner noen..... (I Kuholmen er prisen ca. 1000 lavere) slik har de vært i mange år nå, gjett hvordan jeg vet det også da?

- Sier den særdeles objektive Ulmo. :wink:

 

De som har deltatt i ulovlig fremleie av båtplasser (her er Ulmo sterkt mistenkt :nono: ) har bidratt til å undergrave systemet slik at folk på venteliste ikke har sluppet til når det har vært deres tur.

 

Det står utrykkelig i reglementet at hvis din båtplass blir ledig skal du melde inn til havnevesenet slik at de kan leie den ut ( i maks. 3 år) eller selge den til en annen. Du har med andre ord ikke lov å fremleie båtplassen.

 

Forøvrig har ikke Kristiansand Havnevesen forstått betydningen av ansinnitet. De har tolket det slik at det bare gjelder venner og bekjente av havnevesenets ansatte.

 

Båtforeninger og tilsvarenede har med stooor lyst uttalt seg i denne saken og med nebb og klør forsøkt å holde på restene av den antikvariske ordningen som finnes i dag. Vel og bra det, det er deres demokratiske som de bruker som best de bare kan.

Men husk bare en liten ting: Hvem er det så som representerer den "gemene hop" som ikke har tilknytning til en slik forening. Hvem representerer deres meninger? På meg virker det som om noen mener de har abbonnent på sannheten i denne saken, spesiellt i lys av uttalelser fra flere båtorienterte foreninger.

--

Jeg ønsker det nye ordningen i småbåthavnene i Kristiansand hjertelig velkommen!!

--

... det var altså min dose eder og galle på en flott november morgen...

De som har uttalt seg fra båtforeningene i denne aktuelle saken har fått sitt mandat fra årsmøtene i sine respektive foreninger.

Dette er en god anledning for deg til å melde deg inn i en båtforening, det finnes 5 – 6 i Kristiansand.

 

Du skal huske på at alternativet til en båtforening (eller Forbund) som taler båtfolkets sak med én stemme er

INGEN SOM TALER BÅTFOLKETS SAK.

Da står du nokså alene mot for eksempel Kristiansand komunestyre.

 

Derfor: Meld deg inn i en båtforening snarest.

 

Vi får bare håpe på at Aksjonsgruppen som er nedsatt av samtlige båtforeninger i Kristiansand klarer å snu kommunestyrets vedtak. Mye taler for at det vil de klare.

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post

Også bør man kunne gå på flytebryggene uten å risikere å trø gjennom. I Terneviga bør man kun gå etter spikerslagene, trør du mellom så risikerer du å gå på trynet.

Så sant, så sant. I Korsvik er det like ille. Hver høst går bryggene til h..., og kommunen lapper og lapper hvert år. Hva koster det ikke? I stedet for å investere i skikkelige bølgebrytere ytterst som vil gjøre dette til ei skikkelig havn. Vann og strøm kan en bare drømme om.

Det står utrykkelig i reglementet at hvis din båtplass blir ledig skal du melde inn til havnevesenet slik at de kan leie den ut ( i maks. 3 år) eller selge den til en annen. Du har med andre ord ikke lov å fremleie båtplassen.

Dette er i beste fall naivt. Alle vet at dette florer. Nyordningen vil minimere problemet med framleie og det er viktig for alle som har stått på ventelistene til Havnevesenet (Gud vet hvilket system de fordeler etter foresten. Ett år er du nr. 87 neste år nr. 150!! Her er det mye kameraderi). Jeg skjønner at alle de med båtplass med innskudd fra 70-tallet kjemper mot ordningen. Jeg for min del betaler med glede litt mer for å få tilgang til båtplass fremfor å drive skattejakt hver vår. Nyordningen er rett og slett mer rettferdig. At båtfolk i Kr.sand kjemper MOT muligheten for at flere kan få tilgang til båtplass etter et mer rettferdig system er ubegripelig.

 

Aksjonsgruppen som er nedsatt av samtlige båtforeninger i Kristiansand klarer å snu kommunestyrets vedtak. Mye taler for at det vil de klare.

Fremdels en smule naivt Redigert av Swande (see edit history)
Link to post

Nyordningen er rett og slett mer rettferdig. At båtfolk i Kr.sand kjemper MOT muligheten for at flere kan få tilgang til båtplass etter et mer rettferdig system er ubegripelig.

Fremdels en smule naivt

Mulig det er naivt. Å sloss mot politikere som ønsker mere makt og penger er muligens fånyttes.

 

Men hvordan blir det "nye" systemet mere rettferdig?

Hvordan kan flere få tilgang til båtplasser som ikke finnes? Vil det utelukke juks med båtplasser?

Men at det blir jukset med båtplasser er jo fordi kommunen ikke har maktet å legge til rette for flere båtplasser. Og det blir garantert ikke flere båtplasser ved å gå over til det nye systemet. For da må nemlig utbygging av nye båtplasser konkurrere med sykehjem, barnehager, kommunepalass, stadion, operahus, idrettsshall, fotballbaner osv. osv.

 

Den konkuransen var det ikke tidligere da havnevesenet bestyrte båtplassene. Men det ble desverre ikke bygget så mange båtplasser som det var behov for da heller.

 

Men les nå hva aksjonsgruppen jobber for og hva de har inngått avtale om med byråkratene. Som politikerne glatt overså. Fordi det dreier seg om kun en ting. Og det er at båteierne skal betale mere for en vare som blir dårligere og dårligere.

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post

Men hvordan blir det "nye" systemet mere rettferdig?

Selvsagt ved at det ikke lenger blir mulig å sitte å tviholde på en båtplass som går i "arv". Med det nye systemet stiller alle som trenger båtplass likt. Og - ja, jeg tror ikke dette systemet vil oppfordrer til svarebørs i samme utstrekning som gamle-systemet. Også det mer rettferdig.

Men en ting er jeg enig med deg i; vi skal kjempe for at båtplasser ikke blir kommunes nye melkeku!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post

Vil legge en link til tidligere saker om dette emnet.

 

Tidligere saker om emnet

 

Det ser ut til at dette er en stadig tilbakevendende sak.

 

Forøvrig vil jeg legge til at etter min mening er den beste måten å kjempe for båteierens saker er gjennom båtforeninger. Og helst de som er tilsluttet KNBF. Da har du en sentral organisasjon i ryggen som taler med pondus.

 

Og jeg vil gjenta at alternativet til båtforeninger og KNBF er at man ikke har noen som kan tale ens sak med en viss tyngde.

 

I Kristiansand er Randesund Båtforening medlem i KNBF.

Link to post

Sånn helt prinsipielt, er det egentlig kommunens "business" å drive forretning på denne måten?? Er ikke utleie av båtplasser noe private burde stå for?? :confused:

 

Jeg har vanskelig med å se noen god begrunnelse for at skattebetalernes penger skal gå til å administrere og drive dette her. For i kjent kommunal stil blir det jo uomtvistelig et pengesluk til slutt, uansett hva som skjer.... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

... Arveretten til båtplass er en antikvarisk innretning som ikke burde fortsette.

- Sier den særdeles objektive Ulmo. :wink:

Vi er sikkert enige om at det å ha båt er en fin ting. Ok? Gitt det da, hva er alternativet? Legge båten på svai og svømme ut til den? Hallo... Hadde jeg hatt eget plass hadde jeg brukt den selv. 11 år på venteliste har ikke bidratt mye i så henseende... (Så sorry KAT, må skuffe deg, du gjettet feil jeg er på andre "siden" :wink: DERFOR vet jeg hva dette koster på svartebørs. )

 

En ting til: Jeg har ikke noe problem med å se at den nye ordningen kan falle dårlig ut for de som har en 30 år gammel båt plass som farfaren en gang i 1973 betalte 2000 kr for. Betaler man i dag 1800 i årlig avgift (alle betaler vakt og vedl. avgift) for en plass og så plutselig må betale 3000 for den samme plassen er det selvsagt ikke å foretrekke. Det sier vel seg selv.

 

Men jeg ser primært på alle dem som har båtplass som ALDRI bruker den selv, kun skummer fløten og tjener noen tusenlapper i året på det. Samtidig lager de en meget effektig hindring for alle omsetning, noe "systemet" ikke tok høyde den gang det bla utformet (dvs. den gang da Beatles var lange på håret...)

 

Faktisk har dette gått så langt at enklete har leid båtplass "svart" i over 10 år. Metoden er enkel: Lag et skjøte, selg en andel av båten til kr 1 (en krone...) din til eieren av båtplassen. Med salget følger en klausul om at andelen kun kan selges tilbake for samme pris til den egentlige eieren av båten. VIPS: Båtplasseieren har plutselig "sin egen båt" liggende på båtplassen sin. Legalt og iht. havnevesentes regler. Utprekulert? Javvist, men helt legalt... Vet om flere som bruker denne "metoden". Hadde vel kanskje også gjort det selv hadde jeg fått sjansen? :confused: Blir i grunn litt sånn X-files: Du tror det ikke før du ser det (eller kjenner noen som gjør det...)

 

De som har deltatt i ulovlig fremleie av båtplasser (her er Ulmo sterkt mistenkt :nono: ) har bidratt til å undergrave systemet slik at folk på venteliste ikke har sluppet til når det har vært deres tur.

Ingen trenger å fortelle hva en venteliste er. Da jeg endelig for 5-6 år siden kom på topp av listen i hele 3 -TRE- båthavner trodde jeg egentlig at "nå var det min tur". DET var naivt det...

Og jeg vil gjenta at alternativet til båtforeninger og KNBF er at man ikke har noen som kan tale ens sak med en viss tyngde.

Den var jaggu en av de bedre! Jeg må le... :nonod:

Greit: Finn en båtforening som taler MIN og alle dem som ikke får båtplass sin sak pga. ovennevnte - så melder i alle fall jeg med inn på sekundet!!

 

Sånn helt prinsipielt, er det egentlig kommunens "business" å drive forretning på denne måten?? Er ikke utleie av båtplasser noe private burde stå for?? Jeg har vanskelig med å se noen god begrunnelse for at skattebetalernes penger skal gå til å administrere og drive dette her. For i kjent kommunal stil blir det jo uomtvistelig et pengesluk til slutt, uansett hva som skjer....

Gjett hvem som egentlig "eier" havnevesenet(=dagens eier av båthavnene) ? Feil... :wink: Det er faktisk Kr.sand kommune. Havnevesenet er et kommunalt eid selskap.

 

--

Dere som ikke ønsker den nye ordningen:

- Er alt i orden når mindre en 50% at plassene i de sentrale småbåthavnene ikke brukes av de som eier dem? (gjelder plasser for større båter, 3+ meter)

- Er det greit at det overhodet ikke er omsetning av båtplasser over 3 meter på nevnte steder, og at du i følge de "gamle " i havna er en "sabla idiot" i du leverer inn en båtplass bare fordi du ikke har båt lenger?

 

 

EDIT: Trykkleifer en sen fredagskveld.... :smiley:

EDIT2: Jaggu hadde jeg visst litt eder og galle på lager jeg og.... :lol:

Redigert av Ulmo (see edit history)
Link to post

Sånn helt prinsipielt, er det egentlig kommunens "business" å drive forretning på denne måten?? Er ikke utleie av båtplasser noe private burde stå for?? :confused:

Jeg har vanskelig med å se noen god begrunnelse for at skattebetalernes penger skal gå til å administrere og drive dette her. For i kjent kommunal stil blir det jo uomtvistelig et pengesluk til slutt, uansett hva som skjer.... :rolleyes:

Ja her er vi nok uomtvistelig enig.

 

Men det blir som med parkeringsplasser og bomstasjoner, det er kommunen som har tilrevet seg "ansvaret" her.

I utgangspunktet med gode hensikter i den forstand å yte service overfor kommunens innfødte.

 

Imidlertid har rådmannen, som leter med lys og lykte etter nye inntektsmuligheter - som forøvrig er hans jobb - , et klart overtak på byens politikere ved å legge frem saker og ting på den måten at det for en kommunepolitiker vil fortone seg som å gå over fra den rene fattigdom til et liv i luksus bare de går med på rådmannens forslag om å overføre båtplassene fra Havnevesenet til kommunen slik at inntektene fra båteierne kommer kommunekassen til gode. (puuhh)

Men utad sier både rådmannen og politikerne "nei, vi har ingen planer om å øke leien for båtplassene".

Idéen om å øke leien bare ramlet inn på et senere tidspunkt.

Da står også politikerne fritt til å regulere båtplassleien som de finner det for godt til, og øke den etter hvert som de trenger penger til alle ymse formål. Og da helst noe helt annet som har med båtlivet å gjøre.

 

Men hvorfor det har blitt slik - at det absolutt skal være i kommunens lodd å forvalte båtplassene - ja det aner ikke jeg.

 

Det skulle ha vært nok at de legger til rette for utbygging av nye båtplasser. Men selv det har de ikke klart her i området.

Link to post

Ser at det er flere som klager på at komunen ikke gjør noe med gamle og utslitte båtplasser. Etter det jeg forstår av tidligere innlegg er det havnevesnet som sitter på pengene, ca 20- 30 mil. som skulle brukes til nye båtplasser. Går ut fra at disse pengene også skulle vært brukt til vedlikehold av gamle?

Hva er egentlig problemet her? At alle må starte på null, betale det samme og plassen ikke kan gå i arv og leies ut?

Arv: har man noe større rett til båtplass fordi at pappa hadde en han ikke hadde brukfor lengre?

Link to post

Men utad sier både rådmannen og politikerne "nei, vi har ingen planer om å øke leien for båtplassene".

Idéen om å øke leien bare ramlet inn på et senere tidspunkt.

Det hadde vært interessant om andre fra litt større byer (Stavanger/Tønsberg/Oslo) kunne fortelle hva f.eks. en 3.75 meters båtplass koster å leie. Da jeg evt. bidra med den lokale offisielle prisen for leie av en slik plass her i byen. Tror nok ikke vi havner blant de mest kostbare akkurat...

 

Imidlertid har rådmannen, som leter med lys og lykte etter nye inntektsmuligheter - som forøvrig er hans jobb

Hvem er det forrresten som pålegger rådmannen å finne innteker for å dekke utgiftene. Å jo - det er visst politikerne det ja.... ikke lett å bli klok på det systemet... :crazy: Redigert av Ulmo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...