Jump to content

Bråk om båtplasser i Kristiansand

Herman

Recommended Posts

Oppdaget du ikke ved forrige valg at du ikke lenger hadde lov til å stryke din favorittkødd fra stemmelista?

Nei, enten er de medlemmer av et annet parti enn det jeg stemmer på, eller så er de ansatt i kommunen og behøver ikke bry seg med valg og valgløfter.

For øvrig ser det ut til at Lillesand har overgått Kristiansand med kreative forslag til å få kortere ventelister. :rolleyes:

Ser nå at Kristiansand Eiendom, som har blitt forespeilet å drifte båtplassene i fremtiden, har blitt tatt i fusk og fanteri og løgn og bedrag. Jeg holdt på å si igjen.

Ikke spesielt saklig dette heller. Vi kan selvsagt skrive spalte opp og ned om all vår irritasjon over offentlig forvaltning og Kristiansand Eiendom, men særlig interessant blir det ikke!

Samma det i grunnen, når han kommer til skjels år og alder- altså han som skrev det – vil han skjønne at han tok feil. Men da er det for seint for han. Da har han ingen båtplass å overta. (Eller tar han over en plass på en annens bekostning som ikke betaler så mye som han er villig til å betale?)

Dette er jo patetisk. Oser av bitterhet etter tapt kamp spør du meg. Ellers var det lite nytt i et heller fyldig innlegg. Flott om du tilfører debatten nye argumenter!

Ikke spesielt saklig dette heller. Vi kan selvsagt skrive spalte opp og ned om all vår irritasjon over offentlig forvaltning og Kristiansand Eiendom, men særlig interessant blir det ikke!

Var det ikke interessant for deg at Kristiansand Eiendom, som har blitt forespeilet administrasjon av de "nye" båtplassene, har prøvd å lure politikerne til å vedta noe som de var imot? Er det bare interessant det som taler til din fordel?

Dette er jo patetisk. Oser av bitterhet etter tapt kamp spør du meg. Ellers var det lite nytt i et heller fyldig innlegg. Flott om du tilfører debatten nye argumenter!

Ser jo at du har fremført de samme argumenter uavbrutt. Men du har ikke skjønt hva saken dreier seg om.

Vennligst påtal hva som er feil i min påstand om at det ikke blir flere båtplasser ved det nye regimet og at de som har stått i kø tidligere plutselig skal få tildelt en ledig plass. Som ikke finnes uten at det blir bygd ut flere båtplasser.

• 2 måneder senere...

Og aller siste nytt er at Fylkesmannen i går godkjente bystyrets vedtak om å avskaffe den gamle innskuddsordningen. Dermed er håpet ute for de av båtfolket som har kjempet mot denne saken.

For oss andre som ikke sikret oss en plass på 70-tallet betyr det lite og ingenting annet en at sirkulasjon og tilgang på båtplasser trolig blir større.

For oss andre som ikke sikret oss en plass på 70-tallet betyr det lite og ingenting annet en at sirkulasjon og tilgang på båtplasser trolig blir større.

Hvorfor skulle tilgangen bli større? Det blir jo ikke flere plasser. Er det fordi at en del båteiere vi la være å leie og kvitte seg med båten at du tror tilgangen blir større, eller har du kanskje en annen grunn til å tro det du tror?

Lotus

Hvorfor skulle tilgangen bli større? Det blir jo ikke flere plasser.

Tja, et lite bidrag blir det vel fra plasser som tidligere ville gått i arv. Det er også en teoretisk mulighet for at noen ikke lenger framleies, men jeg forstår det slik at framleie er noe som ikke skjer i det virkelige liv. (I Lillesand er de så sikre på dette at kommunen ikke vil bruke ressurser på å kontrollere at plasser ikke framleies. :lol: )

Dog, fylkesmannens vedtak kan vel klages inn til departementet. Jeg tviler litt på at saken er avsluttet allerede nå.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Hvorfor skulle tilgangen bli større? Det blir jo ikke flere plasser. Er det fordi at en del båteiere vi la være å leie og kvitte seg med båten at du tror tilgangen blir større, eller har du kanskje en annen grunn til å tro det du tror?

Lotus

Har denne uken får 3 - TRE - tilbud om båtplass fra Havnevesenet i Kr.sand i havner jeg til nå har stått på vente liste på siden 1996 uten slike tilbud WHAT SO EVER!!!

I rest my case....

Har denne uken får 3 - TRE - tilbud om båtplass fra Havnevesenet i Kr.sand i havner jeg til nå har stått på vente liste på siden 1996 uten slike tilbud WHAT SO EVER!!!

I rest my case....

AAAkk, akkk, akkkk, akkk.

Og det tolker du slik at det plutselig har blitt flere båtplasser i Kristiansand?

Eller mener du desslike at noen har sagt fra seg sin båtplass av frykt for at den skal bli inndratt?

Eller er det noen som ikke har benyttet seg av sin arverett? Som ikke har eksistert.

Avventer din begrunnelse.

Det vil bli interessant lesning da ingen har blitt sagt opp eller på annen måte har blitt jaget fra sin plass hittil.

Men det registreres at noen blir ringt opp i disse tider med tilbud om båtplass, også jeg har blitt ringt opp, sannsynligvis fordi jeg i sin tid sto på en venteliste om bytte av plass.

AAAAkkkkk, aaaakkkk, akkkk, akk

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
  • 3 år senere...

Beklager gammel tråd, men det gjelder det samme så..

Må få blåst ut litt damp her.. :headbang::headbang::headbang::headbang:

Kr.Sand kommune (havnekontoret) vet GODT å ødelegge båt-lysten til folk.

Min far har stått på venteliste på båtplass i Kr.Sand i mange år, men her er det tydelig at man rykker stadig BAKOVER i køen etterhvert som årene går.

Siste 7 årene har han hatt "midlertidig" plass, dvs ny plass for hvert år og kastes rundt som en tennisball og det etter MYE masing.

Før dette har han hatt mindre båtplass siden starten av 80 tallet, så anseniteten burde det vel ikke ha noe å si på.

Det begynte med at han skulle få en større plass, mens det ble en ledig fikk han en midlertidig plass, som fortsatte og fortsatte..

Så ble han sendt over til et par andre havner og tilbake til kuholmen igjen.

Han har vært nede flere ganger i år å spurt hvordan han ligger an på listen.. men neida.. ser ikke ut til at det blir noen plass på han i år gitt.. ikke en gang midlertidig plass.

Fikk bare melding "ser ikke ut til at det blir noe plass til deg i år".. makan..

I tillegg er hun bak disken frekk i svarene sine, såpass at min far måtte spørre om hun var så frekk eller hva det var.. hun måtte beklage litt da.. men makan til oppførsel.

Han ble bare avvist og var ingen tegn til noen medgjørlighet.. ikke kunne de fortelle hvilken plass han lå på heller.

Mens rett før han, da stod det en kar som tydeligvis kjente en eller flere der i divisjonen/avdelingen, og han spurte om å kunne få utvide litt plass for å få en 4-meter bred båtplass, og det burde da gå bra, skulle nok ordne seg det ja..

'Er det noen her som kjenner noen, eller vet hvem en må betale for å få ordnet en båtplass til han før han selger alt som har med båt å gjøre?'

Noen må tydeligvis smøres litt her før det skal skje noe..

Synd en ikke heter Rasmussen (f.eks) eller er i familie med noen i kommunen eller lignende, for de glir vist på såpestykke rett inn foran alle andre.

Synd at en kommune skal få bestemme hvem som skal ha båt eller ikke..

hva må man betale for å få han frem på listen slik at det blir båtplass og ikke båtsalg i år..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Skammelig.. men også ganske typisk og vanlig i de finere sirkler her i byen. Uansett hva du skal ha gjort er det et vanvidd av ei papirmølle og trenering av saksgang, medmindre du kjenner de "rette" folkene, da sklir du gjennom systemet problemfritt.

Tenker jeg holder meg til private båtplasser jeg, har ikke tålmodighet til sånn kompisbyråkrati.

Håper det ordner seg for din far Ulv1, forferdelig frustrerende situasjon å være i. Har han snakket med fvn forresten? De hadde jo en greie med tilsvarende saker i fjor.

Redigert av Brynjar (see edit history)

.

.

bmhe

Skammelig ja.. nesten for mildt utrykk også..

Hvis noen kjenner noen som kjenner noen som kanskje kan vite litt hvem kan kontaktes direkte, som kanskje kan hjelpe på litt.

De plassene som er utenfor høyvold brygge, er dem private eller kommmunale? noen ledige der tro.. hmm..

Fvn ja, men etter hva jeg husker sist, så døde det vel bare rett ut et par dager etter avisa skrev om det.

Sitter vel noen i kommunen og bestemmer hva som skal skrives om også tenker jeg.

Må se litt rundt etter båtplass for han gitt.

Synd i grunn, for han bor 5 minutters gange fra kuholmen.

Kanskje det er noen som har en 4-meters plass de ikke skal bruke i år? (lov å håpe da) hehe..

Plassene ved Kjøita/Tønnfabrikken er private i regi av boligeierene. Noen av disse har blitt solgt videre. Jeg tror det er slik med plassene lenger ned på den siden av elva og. Kanskje en annonse i avisa kan føre til noe?

Ellers er det jo som regel plasser å få på "min" side av elva men det blir jo litt lengre å gå da..

.

.

bmhe

Synd en ikke heter Rasmussen

Du kan jo ta en prat med.....ja nettopp Rasmussen, han er leder for småbåtkontoret i Kr.sand Kommune. Han kan sikkert redegjøre for dagens ordning.

Jeg har opplevd å havne lenger bak i køen år etter år. Men har bare noen sider foran meg i dagens offentlig tilgjengelige venteliste....sist år rykket jeg noe fremover.

Ellers er det trist å lese denne tråden, viser at det har skjedd svært lite på 3 1/2 år. Lite nye plasser i denne perioden, men kommer nye på Justvik og Rona. Dessverre går det i slowmotion....ting tar tid...

Forsøk ute i Holskogkilen.

Tviler på at de vil dra halvveis til søgne :wink: for båtplass.. prøver nok noe nærmere først.

Jeg er ganske sikker på at de opererer med 2 lister, en offentlig som de ikke bruker, kun til pynt.. og en som de har til å sende ut fakturaer med!

Resten går på trynefaktor.

Dette er nå bare magefølelsen min, og den har opptil flere ganger hatt rett.. men om det er rett denne gangen vet jeg ikke. :crazy:

Lurer på om jeg skal trappe opp på døra der selv jeg.

Det er nå Kristiansand kommune så står for drift av småbåthavnene, inkludert tildeling av plasser. Informasjon om småbåthavnene finnes her, omtrent umulig å lete/søke seg fram på via hovedsiden. Ventelistene for de forskjellige havnene ligger på siden jeg viser til men for letthets skyld: ventelister....

selvsagt ikke oppdaterte.... :headbang:

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jadda..

I dag har jeg vært nede på småbåthavnekontoret.. og fått litt info.

Det at min far hadde båtplass fra -80 tallet og har vært kunder der siden da.. har ingenting å si..

For i 2001 så trengte han en større plass, og da tok han over min beste far sin plass som han hadde siden 50-60 tallet.

I 2002 så kjøpte min bror seg en båt, og samtidig kjøpte min far seg større båt (Diana'en ble for liten).

Min far fikk da en midlertidig 3,75 plass og overførte da min bestefar sin plass til min bror.. og vips.. da fikk min bror ansenitet fra 2002, og dæggern.. da hadde min far også ansenitet fra 2002 plutselig. På grunn av feil i saksbehandling i overføringen av plassene så mistet både min far og min bror anseniteten fra 50 tallet.. den ble bare vips borte vekk.. Rett hadde vært om min bestefar sin båtplass hadde blitt overført direkte til min bror, da hadde han også arvet anseniteten fra 50 tallet (går vist bare ann å overføre slikt 1 gang).

Min bror skjønte problemet dette kom til å dra med seg, så han satte seg på venteliste fra 31 januar 2002 for en stor plass han også, og siden han fortsatt "eier" (har fast) en plass, så står han på venteliste med ansenitet fra når han overtok båtplassen fra min far.

Mens min far stod plutselig med blanke ark og fargestifter fra det skifte..

Så det jeg har kommer frem til er:

- Har du liten plass og trenger større plass, og får tildelt en midlertidig større plass, så for guds skyld, ikke si opp den gamle plassen slik at den kan frigjøres til andre, da mister du anseniteten din fra når du fikk den lille plassen og står igjen med ansenitet fra når du skrev deg på ventelisten.

- For det andre: Er det noen besteforeldre som nå har båtplass og er på gang med å avslutte båt og båtplass, overfør båtplassen til barnebarn i stedenfor, for de kan sikkert ha lyst på båt en gang i fremtiden.

Min bror stod for noen år tilbake som nummer 5 på listen til 3,75 plass... i dag står han som nummer 8..

"Vennligst vent, de rykker stadig bakover i køen"... (dette som følge av at de har slått sammen fastplass listen med ventelisten)

Forstå det den som kan.

For meg så virker ikke dette helt fornuftig, men pent lite jeg kan få gjort noe med det tydeligvis.

Jeg har satt min datter på snart 4 år på venteliste til 4-meters plass, forhåpentligvis får hun en plass før pensjonistalder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...