Jump to content

Edit History

Ferjebillitøren

Ferjebillitøren

Ask skrev On 8.2.2023 at 23.30:

Det er ikkje nokon god ide å ha bensintanken i stuerommet akter. Batterirommet er rett innforbi....

Så sant, jeg reagerte litt på det jeg og, det fikk meg liksom til å tenke på hva som potensielt kan hende hvis det skulle være noe bensinsøl og gass nedi der - og dersom det skulle komme en gnist fra hovedbryteren eller en sikring for eksempel. Men selv om batterirommet ikke er 100% lufttett inn mot stuerommet/tankrommet så skal det noe til at luften inne i batterirommet blir så mettet med bensingass at det smeller, og hovedbryteren er forseglet mot tankrommet så kommer det en gnist der så skjer den på batteriromsiden. Det er nå også laget mangen av denne båttypen de siste 30 åra, og jeg har ikke hørt at de pleier å gå i lufta eller hva? Men jeg er enig, sikkerhetsmessig kunne det vært gjort enda bedre - kanskje tette kanalen for batterikabelen som passerer innom tankrommet med noe tec7 eller sikafleks så batterirommet blir mer lufttett mot tankrommet? Luken er jo tett, ihvertfall i min båt. Så går det jo ann å montere et ventilasjonsbeslag ut mot åpen luft også - både her og der...

Ferjebillitøren

Ferjebillitøren

Det er ikkje nokon god ide å ha bensintanken i stuerommet akter. Batterirommet er rett innforbi....

Så sant, jeg reagerte litt på det jeg og, det fikk meg liksom til å tenke på hva som potensielt kan hende hvis det skulle være noe bensinsøl og gass nedi der - og dersom det skulle komme en gnist fra hovedbryteren eller en sikring for eksempel. Men selv om batterirommet ikke er 100% lufttett inn mot stuerommet/tankrommet så skal det noe til at luften inne i batterirommet blir så mettet med bensingass at det smeller, og hovedbryteren er forseglet mot tankrommet så kommer det en gnist der så skjer den på batteriromsiden. Det er nå også laget mangen av denne båttypen de siste 30 åra, og jeg har ikke hørt at de pleier å gå i lufta eller hva? Men jeg er enig, sikkerhetsmessig kunne det vært gjort enda bedre - kanskje tette kanalen for batterikabelen som passerer innom tankrommet med noe tec7 eller sikafleks så batterirommet blir mer lufttett mot tankrommet? Luken er jo tett, ihvertfall i min båt.

Ferjebillitøren

Ferjebillitøren

Så sant, jeg reagerte litt på det jeg og, det fikk meg liksom til å tenke på hva som potensielt kan hende hvis det skulle være noe bensinsøl og gass nedi der - og dersom det skulle komme en gnist fra hovedbryteren eller en sikring for eksempel. Men selv om batterirommet ikke er 100% lufttett inn mot stuerommet/tankrommet så skal det noe til at luften inne i batterirommet blir så mettet med bensingass at det smeller, og hovedbryteren er forseglet mot tankrommet så kommer det en gnist der så skjer den på batteriromsiden. Det er nå også laget mangen av denne båttypen de siste 30 åra, og jeg har ikke hørt at de pleier å gå i lufta eller hva? Men jeg er enig, sikkerhetsmessig kunne det vært gjort enda bedre - kanskje tette kanalen for batterikabelen som passerer innom tankrommet med noe tec7 eller sikafleks så batterirommet blir lufttett? Luken er jo tett, ihvertfall i min båt.

• Create New...