Jump to content

Stor Naturkatatstrofe da Felicity Ace sank i Atlanterhavet på 3500meter


-morten-

Recommended Posts

Utbrent kargoskip som fraktet luksusbiler sank i Atlanterhavet (msn.com)

 

Det spekuleres i Lithium brann. Er vel omtrent en umulighet å slokke når bilene ombord står 10cm unna hverandre.

Skipet har ligget i drift i 13 dager. Når de fikk sleper ombord kantret skipet med 2000t olje og 2000t drivstoff

For en naturkatastrofe!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Etter å ha brent i to uker er det neppe mye igjen av verken olje eller diesel. Så noen veldig stor katastrofe er det neppe.

 

En annen sak er at det tydeligvis var hull over vannlinjen, sidnen den fløt helt greit inntil de begynte slepet. Dårlig planlagt slep?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

2-4.000 ton olje er sånn sett, og under slike omstendigheter, å betrakte som peanøtter.

Et stor tankskip har normalt sett slike kvanta bare i bunkersolje. I våre farvann Nordsjøen går de gjerne med alt fra 80.000 til 250.000 ton med oljelast. Om en slik skulle forlise, da kan man snakke om naturkatastrofe. Og det har jo skjedd noen ganger. Men, havet og naturen har en fabelaktig evne til å hente seg inn.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Forurensingen til luft er avsluttet, og videreføres til havet.

 

Brennende biler og batterier avgir en del giftige stoffer til atmosfæren. 

Mengden gjenværende hydrokarboner er begrenset, som det helt riktig påpekes av flere.

 

Forurensingsfaren, og årsaken til at brannen ikke kunne slukkes relateres til batteribilene ombord.

 

Batterierivil nå avgir sine giftige stoffer til havet.

 

Om den ligger på 3500m, ligger den nok godt.

En evt berging/opprydding vil også tilføre energibruk, forurensing og kostnader, og kommer sannsynligvis ikke ut med positivt fortegn i noen henseender, om man vurderer det opp mot nåsituasjonen .

 

Case closed, men sikkerhetsvurderinger rundt transport og lagring av store batterierpakker bør kanskje revurderes.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev 1 time siden:

Så dypt. Og jeg som tenkte dette kunne blitt et kult vrakdykk for Porsche klubber…. ?

Jeg hadde for min del håpet på forbedret deletilgang på Porsche elbiler… Men ser dårlig ut nå ja. Det spørs vel også hvordan Lloyds mfl vil sette ratene på forsikring av elbiler som cargo framover..?

Link to post

Uheldig om det lekker ut tungmetaller. 
 

Men naturfagforståelsen er noe fraværende om man tror olje og diesel i denne størrelsen midt på havet er en naturkatastrofe. Dette vil være bittesmå utslipp. Olje og diesel skader fjær på sjøfugl og strandkanten. Men det lekker naturlig ut store mengder råolje fra havbunnen over hele verden. Dette betyr ingenting og vil ikke merkes - med unntak av noen bunnlevende organismer som kanskje får mer mat - om de da ikke drepes av tungmetallene i bilene. 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post

For egen del syntes jeg det er trist med all forurensning. anbefaler ingen å fleipe det bort og bruke andre ulykker eller naturlige tilstander som dekke for at det er greit.

Et relativt lite olje/diesel/tungolje/bunkersolje++ flak til havs, skaper stille vann på et ellers opprørt hav, og vil av mange sjøfugl oppfattes som en oase, som fuglene vil tiltrekkes av. Det har stort sett bare ett utfall... 

"Dette betyr ingenting" mener noen.

For egen del så har jeg ved to tilfeller måtte avlive skadde sjøfugl med hagle på kysten mellom Færder og Torungen i flere uker, til det knapt var noen fjær igjen, fordi en tanker skulle spare penger og spyle tankene sine på den billigste måten.. for så å dumpe det på sjøen. Vi vet hvem de er, vi vet hvor de losset, men fikk de noen straff?  Nei, men det betyr jo ingenting.

 

Som Forum burde vi kanskje tenke oss litt om og stå fram som litt bedre forbilder for de yngste. 

 

Om du er av "jeg driter vel i det" typen så tenk litt på gangetabellen.

100000 liter olje på sjøen er de fleste enige om at er ille.

om 100000 mennesker slutter å helle ut 1 liter olje pr år så er det samme volum...  hvert år ser jeg folk i båthavna som lar kar med avtapp bare stå; "å, det, det forsvinner ved første regnskyll det..." er det en kar, eller er det en gris?

 

Det skipet på 3500m dyp gjør ikke planeten bedre. Det burde vært unngått.

 

La oss ta oss sammen all som en. Alle har vi noe vi kan bli bedre på når det kommer til miljø. Vi har forskjellig syn på hva som er viktig, og det er greit. Fokuser på det du mener er viktig. 

 

Alt er bedre enn "jeg driter vel i det" holdning.

 

Link to post

Oljesøl pleier naturen ganske snart å ordne opp i.

Det har vært noen forlis med oljesøl som Braer, Server, Exxon Valdez og mange flere.

 

Dette skipet er ikke i nærheten av en slik katastrofe.

 

Det er trist å se dyr og fugler som lider, men naturen har en egen evne til å ordne opp.

Etter noen år finner man ikke spor av dette, og sjøfuglene er tilbake i samme omfang.

 

Data om skipet finner dere på Marine Traffic. Der er flere nyhetsartikler også

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Havarita skrev for 5 timer siden:

 

 

Case closed, men sikkerhetsvurderinger rundt transport og lagring av store batterierpakker bør kanskje revurderes.

 

 

Batterier i elbil vil kunne brenne om de utsettes for ekstrem varme/brann. Når nye elbiler transporteres og lagres er batteriene aldri oppladet til over 50% kapasitet. Når de er under 50% vil de ikke ha nok energi til å kunne selvantenne. 

Så ja brannsikkerhet må forbedres på også denne type skip, uavhengig av hva type bil de frakter. Det brant jo et tilsvarende i USA i høst også (som ikke hadde elbiler ombord) som tok lang tid å slokke selv om det lå til kai og hadde mer slokkeutstyr tilgjengelig.

 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...