Jump to content

Valg av tennplugg til VP V8 med Vortec topper


Bodehode

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta AQ231 (tror jeg) med Vortec topper (2004), Edelbrock forgasser og elektronisk tenning.

Når jeg kjøpte båten var den satt opp med en Holley 750 forgasser, som ble byttet ut med en Edelbrock 1409.

Litt om dette i denne tråden:

I den forbindelse skiftet jeg tennplugger fra Autolite 605 Nickel til AC Delco MR43LTS etter å ha lest på diverse forum at andre var fornøyd med disse.

Men jeg ble plaget med at motoren gikk "sur" etter en stund i no wake hastighet. Ikke så ille som før forgasserbytte, men irriterende nok...

Googlet litt på dette med tennplugger til VP motorer med vortec topper og kom over denne tråden:

Informativ, men uten konklusjon... (trådstarter har ikke vært på forumet siden 2018)

 

Men etter å ha lest innlegg i tråden fra @adeneo vurderer jeg å gå tilbake til Autolite 605 Nickel, som har Gap på 1.5mm mot ACdelcos 1.14mm

Tennpluggene har samme varmeverdi; 3

Noen andre her på forumet som har erfaring med å bruke tennplugger med Gap på 1.5mm på GM V8 med Vortec? 

Eller gode innspill til å løse problemet?

 

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

NGK 3623 BPR6EFS fungerer perfekt rett ut av boksen. Om den går sur så så får du justere litt magrere på tomgangsdysene. Ka du legger i no wake hastighet? Det er grenser for kor sakte det er realistisk å kunne holde på da men om du nærmer deg 1000 så skal den kunne surre i timesvis uten surne

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post

No wake = 5-7knop 
Ligger som regel rundt 1000rpm.

Har justert tomgangsdysene opp til turtallet sluttet å øke + en kvart omdreining. Bør kanskje justere på nytt med nye tennplugger men heller bruke - en kvart omdreining etter turtallet slutter å øke?

Ser på info om NGK 3623 BPR6EFS at den har et Gap på 0.8mm, som er enda mindre enn MR43LTS...

Men tennplugger er jo en liten kostnad å eksperimentere med :-)

 

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

ingen grunn til å justere på tennplugger. Nei det er ikkje så rart det surner om du justerer så rikt. Ka med å gjer det rett og bruke vacuum ? justere til høyeste vacuum opnådd.  Om ikkje mulighet elns så skal du skru inn til den går dårligere også en kvart ut av gangen til den går smooth.  Veksle på begge så det blir likt. 

Link to post
Bodehode skrev for 3 timer siden:

Ser på info om NGK 3623 BPR6EFS at den har et Gap på 0.8mm,

Er det ingen som eier en bladsøker lenger?
Du kan jo sette det gapet du vil selv eller kjøpe BPR6EFS-15 hvis bladsøkeren forsvant på åttitallet eller noe.
 

Link to post
7 hours ago, pipe said:

Er det ingen som eier en bladsøker lenger?
Du kan jo sette det gapet du vil selv eller kjøpe BPR6EFS-15 hvis bladsøkeren forsvant på åttitallet eller noe.
 

Gapet på pluggene stilte vi jo inn selv på mopeder og MC med føler blad!  Om du har problemer med at motor ikke går rent, tviler jeg på at det er pluggene som har all årsak. de forskjellige pluggene har jo forskjellig område og tempratur så klart. Det bruker å stå i motorens manual hvilke plugger som skal stå i! Er det hjemmemekket og ombygget motor, så må du jo spørre noen som har peiling.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Ser du har fått mange gode innspill her men vil allikevel minne deg om nødvendigheten av et kraftig tenningsanlegg. En god coil og gode tennkabler gjør ofte underverker. Det hjelper ikke med allverdens fine deler i en motor om tenningsanlegget er dårlig, dårlig tenningsanlegg saboterer det meste.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...