Jump to content

Seildrev spørsmål, Yanmar SD31

hansa82

Recommended Posts

Prøver å finne noe info om Yanmars seildrev SD31, men lite å finne på internettet... 

Vil tro det er fra rundt 1997 og henger på en Yanmar 3jh3e. 

Hvordan er vedlikeholdsintervalene? 

Olje og tetninger/belg?

Er det kritisk om tetning skulle gi seg midtfjords, eller vil det kun bli en liten lekkasje? 

Redigert av hansa82 (see edit history)
  • 1 måned senere...

Hei.

Me har Yanmar SD20, og eg kjenner ikkje modellen du har i din båt.

Eg har skifta belgar fira gangar, og for meg så ser det ut som om det manglar eit slangeklemlignande band på din båt.

Bandet skal ligga i sporet som er rett føre nagla på tommelen på biletet.

Ut fra min erfaring med Yanmar SD20 seildrev, så er bildet du har lagt ut den indre belgen. Her mangler det et rustfritt stålbånd, som skal holde membranen på plass.

Jeg bytter drevolje årlig når båten er på land. På denne måten har jeg kontroll på om det er vanninntrengning ved at olja endre farge og konsistens. Har byttet simmerringer to ganger, og lager en gang. I fjor hadde jeg ute hele drevet for "overhaling" og belgbytte. Det er også en sinkanode som bør kontrolleres årlig, samt vannintak bør sjekkes for groe dersom dette er eneste kjølevannsinntak.

Takker for gode svar! 

Blir en runde på land for å bytte tetninger, da alder er uviss. 

Innvendig anode var ukjent for tidligere eier, så denne skal også byttes.

Samt ny sjøvannsventil, da denne er original og stuck i åpen posisjon. 

Kurrant med vanlig messing kuleventil her? 

Ask skrev On 4.4.2022 at 19.30:

Hei.

Me har Yanmar SD20, 

Eg har skifta belgar fira gangar,

Hei.

Hvorfor har du byttet 4 ganger ?  Normalt så skal jo disse holde i tiår (selv Volvo sine med enkle belger opererer jo med 7 års intervall), og man skal egentlig ikke trenge å bytte før alarmen går på det ytterste, eller skal man det ?

4 ganger høres veldig ofte ut uansett. Har du hatt problemer, eller har du bare hatt båten fryktelig lenge ...?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev for 2 timer siden:

Hei.

Hvorfor har du byttet 4 ganger ?  Normalt så skal jo disse holde i tiår (selv Volvo sine med enkle belger opererer jo med 7 års intervall), og man skal egentlig ikke trenge å bytte før alarmen går på det ytterste, eller skal man det ?

4 ganger høres veldig ofte ut uansett. Har du hatt problemer, eller har du bare hatt båten fryktelig lenge ...?

Hei.

Me har ein seglkatamaran med to motorar. Eg skifta belgar i 2005. Då var båten ti år gamal. Eg skifta òg belgar i 2020.

Dvs. 15 år seinare. Belgane var like fine.

Ask

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...