Jump to content

Bytte storseil fall

Burgess89

Recommended Posts

Hei, må bytte ut storseilsfallet mitt. Driver kun med rolig turseiling i Oslofjorden.  Det er et hav av fall ... Så usikker på hvilke kvalitet jeg da burde kjøpe. Må eller burde man ha dynema ? Eller holder det med det aller billigste se bilde ?

Takk for svar :)

Screenshot_2022-03-03-09-32-01-538_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2022-03-03-09-32-12-407_com.android.chrome.jpg

Man MÅ ingenting. Men er det ett tau på båten som kan lønne seg å bruke litt bedre kvalitet, så er det storseilfallet. 

Du skriver ingen ting om båtstørrelse. Jo større båt og seil, jo mer krefter og jo mer uheldige virkninger av fall som strekker seg. 

Og så er det jo litt plunder og heft med fall som ryker, så greit at de er litt holdbare. Også strømpe er gjerne av bedre kvalitet nå prisen er litt høyere. 

Tips: når du først bytter, så ta turen opp og sjekk fallboks og trinse så du ikke sliter unødvendig på det nye fallet.

Kan godt hende HMPE-fallet fra Biltema er ok, men 

Vittig skrev for 11 timer siden:

HMPE storfall: https://www.biltema.no/batutstyr/bathengere/vaiere/hmpe-storfall-2000042206

HMPE er i praksis Dyneema uten merket. Det jeg monterte på min i fjor.

Dyneema er et av merkene som lager HMPE-tau. HMPE-tau fåes i forskjellige kvaliteter. Kjøper man et no-name, så vet man lite om kvaliteten på fibrene, hva slags testing som er gjort etc. Altså får man nok fort hva man betaler for. Det betyr jo ikke at det ikke er bra nok for mange, men det er nok ikke "i praksis det samme som Dyneema".

Sjakkelen ser forøvrig mistenkelig lik ut som den de har sendt med de andre fallene, og både min og en kompis sin erfaring med dem er dårlig, dvs de åpnet seg ved relativt normal belastning (brukt som bomopphal). 

7 hours ago, shipahoy said:

Er du fornøyd med HMPE fallet @Vittig? Holder det seg mykt eller blir det like stivt som de andre fallene fra Biltema?

Jeg  er kjempefornøyd med fallet. Fungerer utmerket. Ikke merket at det har blitt stivt eller noe slitasje så langt.

Heller ikke merket noe problem med sjakkel.

Redigert av Vittig (see edit history)

Til rigg (løpende og stående) brukes stort sett to materialtyper (når det brukes tau og ikke stålwire):

a) HMPE (High Modulus Polyethylene), tidligere kalt UHMWPE (Ultra High Molecular Weight Polyethylene). Begge begrepene er fortsatt i bruk om hverandre.

b) Polyester 

Begge materialtypene har en masse varianter.

Innen HMPE er det to ledende patenterte teknologier: Dyneema og Spectra, hvor produsenten lager fibre som brukes av mange tauprodusenter. Dyneema- og Spectra-fiber fås kun fra sine respektive produsenter, og er relativt kostbare.

I tillegg lages HMPE-fiber med mange andre teknologier og et utall produsenter, av varierende kvalitet og pris.

Dyneema og Spectra har ulike egenskaper:

Dyneema:

+ høy stivhet 

+ høy bruddstyrke

+ lav "creep", altså at den strekker seg lite over tid under belastning

Spectra:

+ lav vekt (flyter i vann)

+ svært høy stivhet

- lavere bruddstyrke enn Dyneema

- høyere "creep"

Begge produsentene har ulike grader av sine produkter. Dyneema SK78 er mest vanlig.

Spectra er naturlig nok mest brukt i løpende rigg på lette regattabåter der vekten på tauverket er viktig, særlig oppe i masta, og hvor høy stivhet i forhold til tykkelse teller mye. Spectra er dyr fiber, og strømpe og annet er gjerne da av tilsvarende høy kvalitet. Ofte brukes Spectra med strømpe bare der det er nødvendig, for å spare enda mer vekt.

Dyneema er litt lavere i pris og mye mer utbredt, grunnet gode egenskaper på det meste. I tillegg til løpende rigg brukes også Dyneema i stående rigg, særlig akterstag og forstag. Større regattabåter har gjerne stående rigg i karbonfibertau, men da snakker man om ekstreme egenskaper og tilsvarende priser.

HMPE fra andre produsenter kommer i mange prisklasser og med veldig varierende kvalitet. Men er ofte godt nok.

Polyester varierer også mye i både egenskaper og kvalitet, og dermed i pris. Men generelt har polyester svært mye mindre stivhet enn HMPE (altså at den strekker seg under belastning) og er da mindre egnet til fall. Før HPMB fantes ble stålwire mye brukt som fall.

Håper dette kan være til litt hjelp i jungelen av navn og betegnelser i tau-verdenen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...