Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Motoren om bord, en Perkins Prima/VP MD22 fra 1992, hangler og synger på det siste verset sitt (på flere vis). Derfor er jeg i marked for en nyere brukt motor, som er i bedre stand og forhåpentligvis ikke gir meg like mange bekymringer. Har ikke vunnet i Lotto på en stund, derfor tenker jeg en rimelig brukt motor, men pent brukt. Har vel satt et tak på maks 50 tusen for ny motor, selvfølgelig helst rimeligere. Ser etter en "renere" motor (en motor som ikke stinker diesel og olje) som er driftsikker nok til mitt bruk som hovedsaklig består av turer i Ryfylke, men også en slenger nordover langs Vestlandskysten av og til. Seil er jo primær framdrift, men det blåser ofte motvind i livet. Båten er en Oceanis 443, altså på gode 44 fot. Har aldri røynt Perkinsen noe særlig, ikke tror jeg den yter det den skal heller, derfor tenker jeg det bør holde med rundt 40 hk. 

 

Ser på finn.no et par motorer i aktuell prisklasse som er interessante, men har ikke kontaktet selgerne enda, så har derfor ikke annen info enn bildene og teksten i annonsene. Tenkte gjerne jeg kunne forhøre meg her i forkant, slik at jeg bedre vet hva jeg bør se etter.

 

Craftsman 4.42 med følgende beskrivelse i annonsen; 

Motor har gått lite timer. Har vært en tur under vann, men tatt hånd om og ikke noe vann i olje. Kjørt og skiftet olje flere ganger. Skiftet oljefilter og disefilter. Skiftet rele og kabler ut fra motor. Har film av motor som går veldig fint. 

  • Bakdeler: Befinner seg i Arendal, et stykke å kjøre (men ikke umulig, kan kombinere det med en liten roadtrip). Motoren har vært under vann, kan dette føre til framtidige problemer, selv om eier har fått skiftet olje og elektrisk + fått start på motoren? Kjenner ikke så godt til produsenten Craftsman Marine fra før. Ukjent årsmodell, men det kan jeg nok for så vidt finne ut ved å kontakte selger. Motoren ser mer sliten ut enn den alternative Volvoen, men det er jo det på innsiden som teller sies det.
  • Fordeler: Har googlet litt og finner mer skryt enn problemer med disse motorene + har god erfaring med holdbare japanske motorer i bilverdenen. 

 

Volvo Penta D2-40 med følgende beskrivelse i annonsen; 

Flott velholdt motor som er godt 1223 timer. Utveksling 2,14 gir. 2013 modell. 

  • Fordeler: Kjenner til Volvo Penta fra før, på både godt og vondt. Motoren befinner seg kun en halvtimes kjøring fra der jeg holder til.
  • Bakdeler: Etter litt googling kommer det fram at disse motorene sliter med feil i en svart boks (motorstyring?), enkelte skriver de har skiftet denne boksen flere ganger (og den er ikke billig). Det kom også fram at flere har hatt problemer med gjennomrusting i forbindelse med varmeveksler og eksosbend (enkelte uttalte seg slik at man aldri måtte belage seg på å stole på denne motoren, den svikter når man trenger det mest).

 

Jeg er klar over at man kan være både heldig og uheldig med alle typer motorer kvalitetsmessig sett, men er det noe her jeg bør være ekstra obs på? Da Volvoen kom ut for salg tenkte jeg at dette var jo ganske så praktisk, nesten i nabolaget mitt jo, bare å stikke bort og få den hjem! Men så sjekket jeg opp litt og ble usikker. Tidligere erfaringer med båtmotorer begrenser seg for min del stort sett til antikvariske motorer ala Marna/Sleipner/FM bensin og Marna og Sabb diesel produsert lenge før jeg ble født. 

 

   Craftsman.jpg.baaff4c9ba4cbe0801a2ffb2d070f421.jpg   VP.jpg.cb019bfa3b937c7afb7488adc9da1893.jpg

Hakkannen

Hakkannen

Motoren om bord, en Perkins Prima/VP MD22, hangler og synger på siste verset (på mang vis). Derfor er jeg i marked for en nyere brukt motor, som er i bedre stand og forhåpentligvis ikke gir meg like mange bekymringer. Ser etter en "renere" motor (en motor som ikke stinker diesel og olje) som er driftsikker nok til mitt bruk som hovedsaklig består av turer i Ryfylke, men også en slenger nordover langs Vestlandskysten av og til. Seil er jo primær framdrift, men det blåser ofte motvind i livet. Båten er en Oceanis 443, altså på gode 44 fot. Har aldri røynt Perkinsen noe særlig, ikke tror jeg den yter det den skal heller, derfor tenker jeg det bør holde med rundt 40 hk. 

 

Ser på finn.no et par motorer i aktuell prisklasse som er interessante, men har ikke kontaktet selgerne enda, så har derfor ikke annen info enn bildene og teksten i annonsene. Tenkte gjerne jeg kunne forhøre meg her i forkant, slik at jeg bedre vet hva jeg bør se etter.

 

Craftsman 4.42 med følgende beskrivelse i annonsen; 

Motor har gått lite timer. Har vært en tur under vann, men tatt hånd om og ikke noe vann i olje. Kjørt og skiftet olje flere ganger. Skiftet oljefilter og disefilter. Skiftet rele og kabler ut fra motor. Har film av motor som går veldig fint. 

  • Bakdeler: Befinner seg i Arendal, et stykke å kjøre (men ikke umulig, kan kombinere det med en liten roadtrip). Motoren har vært under vann, kan dette føre til framtidige problemer, selv om eier har fått skiftet olje og elektrisk + fått start på motoren? Kjenner ikke så godt til produsenten Craftsman Marine fra før. Ukjent årsmodell, men det kan jeg nok for så vidt finne ut ved å kontakte selger. Motoren ser mer sliten ut enn den alternative Volvoen, men det er jo det på innsiden som teller sies det.
  • Fordeler: Har googlet litt og finner mer skryt enn problemer med disse motorene + har god erfaring med holdbare japanske motorer i bilverdenen. 

 

Volvo Penta D2-40 med følgende beskrivelse i annonsen; 

Flott velholdt motor som er godt 1223 timer. Utveksling 2,14 gir. 2013 modell. 

  • Fordeler: Kjenner til Volvo Penta fra før, på både godt og vondt. Motoren befinner seg kun en halvtimes kjøring fra der jeg holder til.
  • Bakdeler: Etter litt googling kommer det fram at disse motorene sliter med feil i en svart boks (motorstyring?), enkelte skriver de har skiftet denne boksen flere ganger (og den er ikke billig). Det kom også fram at flere har hatt problemer med gjennomrusting i forbindelse med varmeveksler og eksosbend (enkelte uttalte seg slik at man aldri måtte belage seg på å stole på denne motoren, den svikter når man trenger det mest).

 

Jeg er klar over at man kan være både heldig og uheldig med alle typer motorer kvalitetsmessig sett, men er det noe her jeg bør være ekstra obs på? Da Volvoen kom ut for salg tenkte jeg at dette var jo ganske så praktisk, nesten i nabolaget mitt jo, bare å stikke bort og få den hjem! Men så sjekket jeg opp litt og ble usikker. Tidligere erfaringer med båtmotorer begrenser seg for min del stort sett til antikvariske motorer ala Marna/Sleipner/FM bensin og Marna og Sabb diesel produsert lenge før jeg ble født. 

 

   Craftsman.jpg.baaff4c9ba4cbe0801a2ffb2d070f421.jpg   VP.jpg.cb019bfa3b937c7afb7488adc9da1893.jpg

Hakkannen

Hakkannen

Motoren om bord, en Perkins Prima/VP MD22, hangler og synger på siste verset (på mang vis). Derfor er jeg i marked for en nyere brukt motor, som er i bedre stand og forhåpentligvis ikke gir meg like mange bekymringer. Ser etter en "renere" motor (en motor som ikke stinker diesel og olje) som er driftsikker nok til mitt bruk som hovedsaklig består av turer i Ryfylke, men også en slenger nordover langs Vestlandskysten av og til. Seil er jo primær framdrift, men det blåser ofte motvind i livet. Båten er en Oceanis 443, altså på gode 44 fot. Har aldri røynt Perkinsen noe særlig, ikke tror jeg den yter det den skal heller, derfor tenker jeg det bør holde med rundt 40 hk. 

 

Ser på finn.no et par motorer i aktuell prisklasse som er interessante, men har ikke kontaktet selgerne enda, så har derfor ikke annen info enn bildene og teksten i annonsene. Tenkte gjerne jeg kunne forhøre meg her i forkant, slik at jeg bedre vet hva jeg bør se etter.

 

Craftsman 4.42 med følgende beskrivelse i annonsen; 

Motor har gått lite timer. Har vært en tur under vann, men tatt hånd om og ikke noe vann i olje. Kjørt og skiftet olje flere ganger. Skiftet oljefilter og disefilter. Skiftet rele og kabler ut fra motor. Har film av motor som går veldig fint. 

  • Bakdeler: Befinner seg i Arendal, et stykke å kjøre (men ikke umulig, kan kombinere det med en liten roadtrip). Motoren har vært under vann, kan dette føre til framtidige problemer, selv om eier har fått skiftet olje og elektrisk + fått start på motoren? Kjenner ikke så godt til produsenten Craftsman Marine fra før. Ukjent årsmodell, men det kan jeg nok for så vidt finne ut ved å kontakte selger. Motoren ser mer sliten ut enn den alternative Volvoen, men det er jo det på innsiden som teller sies det.
  • Fordeler: Har googlet litt og finner mer skryt enn problemer med disse motorene + har god erfaring med holdbare japanske motorer i bilverdenen. 

 

Volvo Penta D2-40 med følgende beskrivelse i annonsen; 

Flott velholdt motor som er godt 1223 timer. Utveksling 2,14 gir. 2013 modell. 

  • Fordeler: Kjenner til Volvo Penta fra før, på både godt og vondt. Motoren befinner seg kun en halvtimes kjøring fra der jeg holder til.
  • Bakdeler: Etter litt googling kommer det fram at disse motorene sliter med feil i en svart boks (motorstyring?), enkelte skriver de har skiftet denne boksen flere ganger (og den er ikke billig). Det kom også fram at flere har hatt problemer med gjennomrusting i forbindelse med varmeveksler og eksosbend (enkelte uttalte seg slik at man aldri måtte belage seg på å stole på denne motoren, den svikter når man trenger det mest).

 

Jeg er klar over at man kan være både heldig og uheldig med alle typer motorer kvalitetsmessig sett, men er det noe her jeg bør være ekstra obs på? Da Volvoen kom ut for salg tenkte jeg at dette var jo ganske så praktisk, nesten i nabolaget mitt jo, bare å stikke bort og få den hjem! Men så sjekket jeg opp litt og ble usikker. Tidligere erfaringer med båtmotorer begrenser seg for min del stort sett til antikvariske motorer ala Marna/Sleipner/FM bensin og Marna og Sabb diesel produsert lenge før jeg ble født. 

 

   Craftsman.jpg.baaff4c9ba4cbe0801a2ffb2d070f421.jpg   VP.jpg.cb019bfa3b937c7afb7488adc9da1893.jpg



×
×
  • Create New...